به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۱۷ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۱۷۵۲۸۱

طرح آمریکا برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران

گروه سیاسی: سه مقام آمریکایی اعلام کرده اند که این کشور در نظر دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست سازمان های «تروریستی» خود اضافه کند.
طرح آمریکا برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران
به گزارش خبرگزاری رویترز این تصمیم احتمالا روز دوشنبه از سوی وزارت خارجه آمریکا اعلام خواهد شد. در صورت اتخاذ چنین تصمیمی این برای اولین بار خواهد بود که ایالات متحده رسما نیروی نظامی یک کشور دیگر را سازمانی «تروریستی» قلمداد می کند. کاخ سفید و وزارت خانه های دفاع و خارجه آمریکا تاکنون از اظهارنظر در مورد گزارش خبرگزاری رویترز خودداری کرده اند. طرح احتمالی آمریکا برای «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران در حالی مطرح می شود که دولت دونالد ترامپ، نزدیک به یک سال پیش از توافق هسته ای با ایران خارج شد. واشنگتن از آن زمان تاکنون تحریم هایی بانکی، تجاری، نفتی و بیمه ای را علیه ایران وضع کرده است.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پیش از این به آمریکا نسبت به «تروریستی» خواندن مجموعه تحت امر خود هشدار داده بود. وی در سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶ شمسی) گفته بود تهران در صورت اضافه شدن نام سپاه پاسداران به فهرست گروه های «تروریستی» از سوی آمریکا، ارتش ایالات متحده را «همسنگ داعش» در نظر خواهد گرفت. او در آن زمان همچنین هشدار داده بود که در صورت اجرای قانون کاتسا در آمریکا «این کشور باید پایگاه های منطقه ای خود تا شعاع دو هزار کیلومتری برد موشک های ایران را منتقل کند.»

قانون کاتسا در آمریکا برای مقابله با «خصومت ها» علیه ایالات متحده از طریق تحریم وضع شده است و شامل تحریم هایی علیه ایران، روسیه و کره شمالی می شود. هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تاکنون به گزارشها در مورد احتمال اضافه شدن سپاه پاسداران به فهرست سازمان های «تروریستی» واکنشی نشان نداده است. آمریکا تاکنون بسیاری از اعضاء و زیرمجموعه های سپاه  را تحریم کرده اما کلیت این نهاد تاکنون در فهرست سازمان‌های «تروریستی» آمریکا قرار نداشته است.
برچسب ها: سپاه پاسداران