به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۲۰ ساعت ۱۷:۴۷
کد مطلب : ۱۷۵۵۴۸

معترضان سودان را به خاك و خون كشیدند

گروه بین‌الملل: نیروهای امنیتی سودان برای متفرق کردن معترضانی که در مقابل وزرات دفاع این کشور تجمع کرده‌اند، به روی آنها آتش گشود.
معترضان سودان را به خاك و خون كشیدند
گزارش زنده شبکه‌های الحدث و الجزیره از خارطوم، پایتخت سودان، حاکیست که نیروهای امنیتی حکومت عمرالبشیر روز سه‌شنبه به منظور پایان دادن به تجمع اعتراضی مردم علیه این حکومت به شلیک سنگین گلوله به سمت مردم روی آورده‌اند. اعتراض‌ها در سودان از روز شنبه و همزمان با تلاش فعالان اجتماعی و سیاسی برای همراه کردن ارتش این کشور برای همراهی مردم در حرکت به سمت محل اقامت عمرالبشیر و مرکز فرماندهی نیروهای امنیتی این کشور، ابعاد وسیع‌تری به خود گرفت. شنبه سالگرد کودتای سال ۱۹۸۵ ارتش سودان علیه حکومت «جعفر نمیری» در همراهی با خواست مردم معترض به سیاست‌های مستبدانه او بود. با این حال، گزارش‌های غیررسمی اعلام کردند که در جریان دفاع روز سه‌شنبه ارتش از مردم در برابر نیروهای امنیتی سودان حداقل دو سرباز ارتش کشته شده‌اند.

بیشارا جومرا، وزیر کشور سودان نیز روز دوشنبه از کشته شدن ۷ نفر در جریان اعتراض‌های روز شنبه و یکشنبه مردم سودان خبر داده بود. او همچنین بازداشت نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ معترض را تایید کرده بود. هر چند وزیر کشور شمار کشته‌شدگان از آغاز اعتراض‌ها تاکنون را ۳۹ نفر اعلام کرده ولی معترضان معتقدند که تا کنون حداقل ۶۰ نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند. اعتراض‌ها در سودان از ماه دسامبر گذشته و همزمان با کمبود نان، کالاهای اساسی و سوخت آغاز شد اما به سرعت به جنبشی علیه حکومت عمر‌البشیر بدل شد.

در مقابل عمر البشیر، رییس جمهوری سودان روز جمعه ۲۲ فوریه (سوم اسفند) با انحلال دولت مرکزی در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد.
عمر البشیر در سال ۱۹۸۹ و با کودتای نظامی روی کار آمد. پس از آنکه دادگاه بین‌المللی کیفری در دهه ۱۹۹۰ رژیم وی را در ارتباط با نسل‌کشی دارفور مجرم شناخت سودان با تحریم‌های بین‌المللی و نیز تحریم‌های ایالات متحده روبرو بوده است. مجموعه این تحریم‌ها و نیز تشکیل جمهوری سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ میلادی، که سودان را از بخش عمده ذخایر نفتی‌اش محروم کرد، این کشور را در تنگنای اقتصادی قرار داده است.