به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۲۱ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب : ۱۷۵۵۹۱

تایید FATF در مجمع، بعیدتر از همیشه

گروه سیاسی: با توجه به ضرورت‌های موجود و برای حل مشکلات اقتصادی کشور، امیدواریم که مجمع تشخیص مصلحت نظام به این لوایح رأی مثبت دهد». این یکی از آخرین نقل ‌قول‌های ظریف درباره دو لایحه از لوایح به‌ اغما‌ر فته FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. لوایحی که روز گذشته مخالفانش از احتمال به ‌صفر‌ رسیدن تصویب آن خبر داده‌اند.
تایید FATF در مجمع، بعیدتر از همیشه
به گزارش برترین ها، بعد از اقدام آمریکا مبنی‌بر قرار‌دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، همه آن افراد و چهره‌های وابسته به جریان‌هایی که مخالف تصویب لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند، گویا حالا دلیل خوبی برای کنارگذاشتن آنها پیدا کرده و از اغمای همیشگی این لوایح خبر داده‌اند.در این شرایط اما گویا موافقان ترجیح داده‌اند سکوت پیشه کنند؛ لوایحی که تصویب آن تا ‌آنجا حیاتی به نظر می‌رسید که به نامه‌نگاری دسته‌جمعی برخی وزرای دولت به مقام معظم رهبری درباره لزوم تصویب آن منجر شد. اما با ادامه این وضعیت و با به‌پایان‌رسیدن فرصت ما در تیرماه، به احتمال زیاد ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی در پول‌شویی(FATF) قرار خواهد گرفت.دو عضو مجمع، نیز از احتمال قریب به یقین کنار‌گذاشته‌شدن لوایح چهارگانه سخن گفته‌اند.

غلامرضا مصباحی‌مقدم گفته است: «با قرارگرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، شانس تصویب FATF در مجمع تشخیص کاهش یافت. قطعا این اقدام آمریکا موضع اعضای مجمع درباره FATF را مستحکم کرده و احتمال تصویب‌نکردن آن قوی‌تر شد».

احمد توکلی هم گفته است: «این اقدام آمریکا حتما بر روند تصویب FATF تأثیرگذار خواهد بود. اینکه آمریکا یک نهاد رسمی و قانونی ایران را تروریست می‌خواند یک متغیر بسیار مهم است، زیرا همین کشور از ما می‌خواهد هر کاری که او می‌گوید انجام دهیم. هرقدر مقابل آمریکا کوتاه بیاییم، چوب می‌خوریم.الان هم می‌گویم شانس تصویب FATF کاهش یافته است، اما توجه کنید که تصمیم اجزای مختلفی دارد. ما بخشی از آن مثل قانون پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را داریم. اما آمریکا پشتیبان بخشی از FATF است که ما نمی‌توانیم قبول کنیم».او با اشاره به اینکه بحث پیوستن به گروه اقدام مالی مشترک باید منتفی شود، گفته است: «زیرا هر قدر ما کوتاه بیاییم اینها پُرروتر می‌شوند. FATF اصلا ربطی به موشک و این حرف‌ها ندارد، اما به آن می‌پردازند.

در همین بیانیه اخیر علیه ما گفته‌اند که نباید موشک بسازیم و حتی در برد موشک‌های ما دخالت می‌کنند».جواد کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم معتقد است که از همان ابتدا راهکار آمریکا این بوده که از طریق لایحه CFT (یکی از لوایح چهارگانه FATF) سپاه را تضعیف کنند.او گفته است: «راهکار آنها این‌گونه طراحی شده بود که با دست مسئولان جمهوری اسلامی زمینه انزوا و تضعیف سپاه پاسداران را در داخل فراهم کنند و آن چیزی نبود جز کنوانسیون‌های استعماری به‌ویژه CFT که عملا مجموعه‌های سپاه را مورد هدف قرار می‌داد و نقش مؤثر نیروی قدس را در تثبیت امنیت مردم مسلمان سوریه، یمن و عراق تحت پیگرد قرار می‌داد. ترامپ منتظر بود پیش از اجرائی‌کردن این تصمیم جمهوری اسلامی به تصویب CFT، پالرمو و امثالهم اقدام کند که در این صورت شاید آمریکایی‌ها این تصمیم را دیرتر اجرائی می‌کردند».

ابوالفضل ابوترابی، عضو فراکسیون ولایی مجلس، هم گفت: «ما از مجمع تشخیص مصلحت نظام انتظار داریم که این لوایح را تأیید نکنند؛ چراکه اهداف اصلی این کنوانسیون‌ها جلوگیری از فعالیت‌های سپاه پاسداران برای دفاع از مظلومان جهان است».رسانه‌های وابسته به جریان اصولگرایی که از همان ابتدا هم به‌شدت با پیوستن ایران به FATF مخالف بودند و آن را در رده معاهداتی چون ترکمانچای و گلستان ارزیابی می‌کردند، روز گذشته پیشاپیش به استقبال رفته و مدعی شدند که این لوایح نه در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلکه در کاخ سفید تعیین تکلیف شد.

رجا‌نیوز نوشت: «در حالی برای اولین‌بار نیروی نظامی یک کشور در لیست گروه‌های تروریستی قرار گرفته است که غرب‌گرایان و در رأس آنها دولت و وزارت خارجه منتقدان FATF را متهم به هم‌صدایی با تروریست‌ها می‌کردنند و خواسته‌های اروپا و آمریکا از ایران را در راستای مبارزه با تروریسم نشان می‌دادند! از آنجا که یکی از مهم‌ترین مسائل اصلی در پذیرش خواسته‌های FATF تعریف تروریسم بود، آمریکا با اقدام اخیر خود صحنه را شفاف کرد و نشان داد که مدافعان امنیت ایران را هم تروریسم می‌داند و درپی ضربه ‌زدن به آن از طریق گروه استعماری FATF است.

روزنامه کیهان هم در یادداشتی با اشاره به این گفته لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری که گفته بود تقریبا تمامی کشورها به FATF پیوسته‌اند، نوشته بود: «درحالی‌که ایران به‌دلیل ادعاها و اتهام‌افکنی‌های آمریکا در فهرست سیاه FATF قرار می‌گیرد، رژیم‌های جنایتکاری مانند آمریکا و عربستان و اسرائیل و برخی کشورهای اروپایی که در صدر حامیان تروریسم و پول‌شویی و جرائم سازمان یافته قرار دارند، در حاشیه امنیت FATF و CFT قرار گرفته‌اند.برخی مقامات دولتی، به‌ هنگام هیجان برجام ادعا می‌کردند امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است و اوباما بسیار مؤدب است و...، اما عاقبت ماجرا به لگدکوب‌شدن برجام توسط طرف غربی منتهی شد. همین طیف اکنون اعتراف می‌کنند که هیچ تضمینی برای رفع تحریم‌ها در صورت قبول مطالبات FATF نیست اما با این وجود باز هم ادامه آن مسیر غلط و پرخسارت را به هر قیمت توصیه می‌کنند».
برچسب ها: لایحه FATF