به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۲۳ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب : ۱۷۵۶۸۶
صحبت‌های نگران کننده سرمربی برای هواداران

آژیر قرمز؛ برانکو و خداحافظی یواش از ایران!

آژیر قرمز؛ برانکو و خداحافظی یواش از ایران!
گروه ورزشی: سرمربی پرسپولیس تهران در شرایطی چهارمین سال حضورش روی نیمکت سرخ‌ها را همین چند وقت اخیر در ایران پشت سر گذاشته که اکنون آینده نامشخصی را برای ادامه حضور دنبال می‌کند.
 
به گزارش "ورزش سه"، برانکو زمانی هدایت پرسپولیس را برعهده گرفت که سرخ‌ها روی کاغذ حداقل یکی از گزینه‌های سقوط محسوب می‌شدند. یک تیم از هم گسیخته و پرحاشیه و البته کاملا بی انگیزه. بازگشت برانکو به ایران علیرغم تمام مشکلاتی که در این راه وجود داشت یک خبر بزرگ برای هواداران این تیم محسوب می‌شد که سال‌ها با ناکامی همراه بودند. تقریبا 10 سال از آخرین قهرمانی تیمی که خود را یکی از بزرگان فوتبال ایران می‌دانست گذشته بود و آنها در آسیا هم به فرجامی نرسیده بودند. اما مرد کروات در ابتدای حضورش در دیدارهایی که باقی مانده بود آنها را از منطقه سقوط نجات داد و در فصلی دراماتیک در پایان لیگ پانزدهم با تفاضل گل عنوان دومی را به خود اختصاص داد اما شاید مزه برتری 4 گله مقابل استقلال شیرینی‌ای فراتر از قهرمانی برای هواداران این تیم داشت. دو فصل بعدی اما با قهرمانی قاطعانه در لیگ همراه شد و آنها به اولین افتخار آسیایی خود یعنی حضور در فینال لیگ قهرمانان دست یافتند و در نهایت با توجه مشکلات محرومیت و کمبود بازیکن به عنوان نائب قهرمانی رضایت دادند.

"مشکلات مالی" کلید آغاز شایعه درباره آینده حضور برانکو ایوانکوویچ است. وضعیت اقتصادی کشور ورزش را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است و گریبانگیر پرسپولیس و آینده این تیم نیز شده است. سرمربی کروات پرسپولیس بیش از شش ماه است که دریافتی نداشته و این مساله با توجه به ارز نزدیک به 15600 هزار تومانی یورو، مطالبات او را بیشتر نیز کرده تا صبر او نه در رسانه‌ها که در باشگاه نیز لبریز شود. برانکو چندی پیش اولین نامه اعتراضی خود در این خصوص را از طریق وکیلش به باشگاه ارسال کرد که پاسخ آن تنها انتظار بود.  ایرج عرب مدعی شد در حال حاضر هیچ منبع درآمدی به جز مطالبات حضور بازیکنان تیم در جام جهانی ندارند و از فیفا خواستار دریافت آن برای پرداخت به برانکو شده‌اند. موضوعی که با توجه به عدم پاسخ از سوی فیفا طی ماه اخیر با دومین نامه برانکو نیز همراه شد و او بعد از حضور تیم در دوبی برای تقابل با الاهلی بار دیگر پیگیر این موضوع شد تا دستیارانش را نیز آرام کند.

سرمربی پرسپولیس که طی این مدت به بیشتر عناوین، رکوردها، موفقیت و جام‌ها دست یافته است، گلایه خود را متوجه مدیرانی کرده که علیرغم تغییرات طی این مدت هیچ تاثیری در عملکرد او نداشته‌اند. پرسپولیس چه با نژادفلاح که به سهمیه بقا رسید و چه با طاهری و گرشاسبی که قهرمان لیگ ایران و سوپرکاپ شد و چه بار دیگر که با گرشاسبی به فینال آسیا راه یافت و اکنون نیز در دوره کوتاه مدت مدیریت ایرج عرب به صدرنشینی خود در لیگ برتر ادامه می‌دهد و شانس صعود به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا را داراست، کمترین نوسان را در کیفیت فنی و خصوصا نتیجه گیری داشته و البته مشکلات مالی همواره یار غار آنها بوده است. 
 
مساله‌ای که باعث شده تا برانکو فوتبال ایران را با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مسیری که دنبال می‌کند یک ورشکسته بداند و از آینده حضورش در آن بیم داشته باشد. مدیران پرسپولیس طی این مدت هیچگاه نتوانسته‌اند برپایه موفقیت‌های تیم به یک اسپانسر مطمئن و قابل اعتنا برای تیم دست یابند و هزینه‌های ارزی باشگاه با توجه به حضور در آسیا باعث شده تا منابع درآمدی آنها با توجه به این نوسانات با مشکل بزرگ و عدیده‌ای مواجه شود.
برانکو در نشست خبری امروز خود پیش از دیدار با سایپا جملاتی به کار برد که بزرگترین استرس را متوجه هواداران تیمی کرده است که طی چهار سال اخیر عادت به موفقیت داشته‌اند و نگرانی بابت روزهای بعد از برانکو و تصمیمات غیرمسوولانه برای انتخاب جانشین او باعث می‌شود حتی در نظرسنجی‌ها، حضور و تمدید قرارداد او را بالاتر از خیلی از موفقیت‌های رویاپردازانه دیگر بدانند. مرد کروات در نشست خبری امروز خود بعد از اینکه خستگی و عدم شادابی خود را مرتبط با فشردگی بازی‌ها دانست در نهایت لب به اعتراض خاموشی گشود که نگرانی بزرگی را طی دقایق بعد از آن شکل داده است: من "یک سال دیگر" با پرسپولیس قرارداد دارم، اما "در فوتبال چیزی به عنوان قرارداد وجود ندارد" و نمی‌دانم چه اتفاقی در "آینده" رخ می‌دهد. مهم این است که "تا زمانی که هستیم" از حضورمان لذت ببریم. اینکه حالا "یک ماه یا دو ماه یا شش ماه دیگر چه اتفاقی رخ خواهد داد" در "آینده مشخص خواهد شد."  استرس همیشه هست و در هر بازی ما استرس وجود دارد، اما طبیعی است که تا زمانی که هستیم همه تلاشمان را انجام می‌دهیم.
 
پایان بندی نگران کننده و غیرقابل قبول برای هواداران موضوعی است که انتظار می‌رود هرچه سریعتر از سوی مدیران باشگاه تحت کنترل و بررسی قرار گیرد و تصمیم مناسب برای آن اتخاذ شود. مطمئنا هیچ سرمربی‌ای نمی‌تواند نسبت به آینده کاری خود در هیچ باشگاهی مطمئن باشد اما همانطور که گفته شد، در دورانی که چهار مدیر پرسپولیس با حضور برانکو به موفقیت دست یافته‌اند، کم کاری مدیران در خصوص آینده برانکو برای هیچ هواداری رضایت بخش نخواهد بود و هرگونه ناکامی در آینده تبعات بزرگی در پی خواهد داشت. برانکو امروز شاید تلاش داشت که در جملاتش ناامیدی را به هواداران دیکته نکند اما نمی‌توان از نارضایتی و خداحافظی بدون خونریزی و آشوب او در بین جملاتش به سادگی گذشت.