به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۴ ساعت ۰۰:۴۴
کد مطلب : ۱۷۵۷۵

تاكنون 18 ايراني روي جلد تايم قرار گرفتند

گروه سياسي: تصویر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور کشورمان برای ماه اکتبر روی مجله تایم آمریکا نقش بست تا برای هجدهمین بار، تصویر یکی از شخصیت‌های سیاسی کشورمان به تصویر یک این مجله آمریکایی تبدیل شود.
به گزارش نامه‌نيوز، تاکنون 17 بار تصویر یکی از شخصیت های سیاسی ایران بر روی جلد تایم رفته است. برای نخستین بار تصویر رضا شاه در سال 1934 میلادی (1311 شمسی) بر روی جلد این مجله رفت و آخرین بار در سال 2007 نیز کاریکاتوری از «محمود احمدی‌نژآد» رئیس جمهور سابق ایران تصویر یک این مجله شد.

دكتر محمد مصدق، رهبر ملي شدن نفت
حال با اختصاص عکس نخست این مجله به تصویر «حسن روحانی» رئیس جمهور جدید ایران نگاهی داریم به تصاویر تمامی شخصیت های سیاسی ایران که بر روی جلد تایم رفته اند: تاکنون 3 بار تصویر رضا شاه، اولین پادشاه سلسله پهلوی، 2 بار تصویری از چهره مصدق، نخست وزیر وقت ایران، 5 بار تصویر محمد رضا شاه، دومین و آخرین پادشاه سلسله پهلوی، 5 بار تصویر امام خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و 2 بار چهره محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران تبدیل به عکس یک مجله تایم شده اند.

رضا شاه بهلوي
نکته قابل توجه آن است که این تصاویر با تصاویری که به عنوان شخصیت سال از سوی دبیران هیئت تحریریه تایم انتخاب می شوند تفاوت دارند. از سال ۱۹۲۷ که چارلز لیندبرگ، خلبان آمریکایی، برای اولین بار در پروازی سی و سه ساعته عرض اقیانوس اطلس را با هواپیمای تک‌موتوره‌اش پیمود و به خاطر شهرتی که به دست آورده بود مرد سال شد تا امروز، مجله تایم تصویر روی جلد شماره پایانی هر سالش را به چهره برگزیده سال اختصاص می‌‌دهد.

امام خميني (ره)
عنوان «چهره سال» در ظاهر حامل بار معنایی مثبتی است اما بنا بر تعریف کلاسیک تایم، عنوانی افتخارآمیز نیست و به افراد، گروه‌ها و یا چیزهایی اطلاق می‌‌شود که مثبت یا منفی، بیشترین توجه را در ابعاد جهانی برانگیخته و یا بیشترین تاثیر را بر تحولات جهانی گذاشته‌‌اند.

محمود احمدي‌نژاد
«محمد مصدق» نخست وزیر وقت ایران و بنیانگذار صنعت ملی نفت در سال 1951 همان سالی که صنعت نفت ایران به همت او ملی شد و دو سال پیش از آنکه کودتای سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا با نام رمز عملیات آژاکس (TP-AJAX) دولت ملی او را براندازد، اولین ایرانی بود که به عنوان چهره برگزیده سال بر روی جلد تایم نشست.

حسن روحاني
28 سال پس از آن امام خمینی، رهبر انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 به عنوان چهره سال این مجله معنبر آمریکایی برگزیده شد و تصویر بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران بر روی جلد این مجله نقش بست. تصویر رهبر ایران تاکنون 5 بار بر روی جلد تایم نقش بسته است.

محمود احمدی‌نژاد که نامش برای دومین سال پیاپی در فهرست کاندیداهای «چهره سال» قرار گرفت اولین رییس‌جمهور و سومین سیاستمدار ایرانی بود که تصویرش بر روی جلد تایم رفت و عنوان مرد سال این مجله را در اختیار گرفت.آخرین بار در سال 2007 کاریکاتوری از وی بر روی جلد تایم قرار گرفت.

اکنون تصویر «حسن روحانی» رئیس جمهور جدید ایران که نزدیک به 2 ماه از حضور وی در قامت ریاست جمهوری ایران می گذرد به روی جلد این مجله آمریکایی رفته است.

تایم، یک هفته‌نامهٔ آمریکایی است. این مجله که هم‌اکنون ریچارد استنگل سردبیری آن را بر عهده دارد در ۱۹۲۳ (میلادی) توسط بریتون هادن بنیانگذاری شد. این هفته نامهٔ آمریکایی، در شهر نیویورک به چاپ می‌رسد. ویرایش اروپایی این مجله در لندن چاپ می‌شود و رویدادهای خاور میانه، آفریقا و آمریکای لاتین را نیز پوشش می‌دهد. ویرایش دیگری از این مجله، ویژهٔ کشورهای جنوب اقیانوس آرام بوده و رویدادهای مرتبط با استرالیا، زلاندنو و جزیره‌های اقیانوس آرام را پوشش می‌دهد. این مجله در سال ۱۹۲۳ به وسیله بریتون هادن و هنری لیوس به عنوان اولین مجله هفتگی آمریکا منتشر شد.