به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۲۵ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۱۷۵۷۸۰
IOC حساسیت دارد یا داخلی‌ها؟

اصلاحاتی که بیش از ۲ سال طول کشیده است

گروه ورزشی: اساسنامه کمیته ملی المپیک از سال ۹۵ به چالشی تبدیل شده که مشخص نیست چه زمانی بالاخره داستان آن با تمام حرف و حدیث‌هایش به پایان می‌رسد.
اصلاحاتی که بیش از ۲ سال طول کشیده است
کمیته ملی المپیک از سال ۹۵ با پروسه اصلاح اساسنامه‌اش درگیر است و البته هنوز هم داستان آن ادامه دارد.اساسنامه البته یک بار بدونتیجه به هیأت وزیران هم رفت اما با آغاز به کار رئیس جدید دوباره در آن تغییراتی ایجاد شد تا باردیگرپروسه تأیید آن از سر گرفته شود.اساسنامه کمیته ملی المپیک بدون حاشیه هم نبوده و از زمانی که استارت اصلاح آن زده شد، حاشیه‌های زیادی را با خود داشته است و به نظر می‌رسد تا تأیید نهایی و اجرایی شدن هم همچنان این حواشی ادامه داشته باشد.نگاهی به روندی که اساسنامه کمیته ملی المپیک از سال ۹۵ تاکنون پشت سر گذاشته خود گویای پیچیده شدن این پروسه است.

*آبان ۹۵، استارت پروسه اصلاح اساسنامه
استارت اصلاح اساسنامه از هشتم آبان ۹۵ زده شد که در آن زمان ریاست کمیته ملی المپیک برعهده کیومرث هاشمی بود. در جلسه هیأت اجرایی که در آن زمان برگزار شد، مقرر شد اعضا گزارشات خود را در مورد اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک ارائه کنند و در مورد بند، بند آن تا اصلاح نهایی جلسات مکرری از سوی هیأت اجرایی برگزار شود و اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک به بحث و بررسی گذاشته شود.

*آذر ۹۵، هماهنگی با سلطانی‌فر برای اصلاح اساسنامه
در ادامه روند پروسه اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک، وزیر ورزش و جوانان تغییر کرد و از این رو کمیته ملی المپیک تصمیم گرفت برای ادامه دادن پروسه اصلاح اساسنامه، وزیر جدید ورزش را هم در جریان بگذارد. در نهایت هم با سلطانی فر جلسه‌ای گذاشته شد و داورزنی و امیررضا خادم به عنوان نمایندگان کمیته ملی المپیک معرفی شدند تا در جلسات اصلاح اساسنامه حضور داشته باشند.

*دی ۹۵، داستان قانون انتزاع کمیته ملی المپیک و پارالمپیک و پایان مهلت مقرر
۱۲ مهر ۹۵ انتزاع ابلاغ شد که کمیته ملی پارالمپیک جمهوری اسلامی ایران از کمیته ملی المپیک ایران جدا شد و در فهرست مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی موضوع قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی مصوب ۱۳۷۳/۴/۱۹ با اصلاحات بعدی آن قرار گرفت.براساس تبصره ۳، کمیته ملی المپیک ایران موظف شده ظرف ۳ ماه اساس نامه این کمیته را اصلاح، به تأیید هیأت دولت برساند اما در آن زمان نیز مهلت سه ماهه به پایان رسید و اساسنامه کمیته ملی المپیک به دست هیأت وزیران نرسید.

*بهمن ۹۵، پروسه اصلاح اساسنامه همچنان ادامه داشت
در نشست هیأت اجرایی که نهم بهمن ۹۵ برگزار شد، شاهرخ شهنازی دبیر کل کمیته ملی المپیک در مورد وضعیت اساسنامه اعلام کرد: "در نشست هیأت اجرایی موضوع مهمی که در ابتدا مورد بررسی قرار گرفت اصلاح اساسنامه بود که تعدادی از بندهای آن خوانده و پیشنهاداتی که از سوی کمیسیون مدیریت و برنامه‌ریزی کمیته ملی المپیک که مسئولیت دریافت و ارائه پیشنهادات اصلاح اساسنامه را دارد مطرح شد که تعدادی از بندها مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و این روند ادامه خواهد داشت و حتی اگر لازم هم باشد جلسات فوق‌العاده ای نیز در این زمینه خواهیم گذاشت".پس از آن نیز کیومرث گفت بود: "با توجه به این که اصلاح و تصویب اساسنامه باید مورد تأیید مراجع مختلفی از جمله IOC، مجمع کمیته ملی المپیک و هیأت اجرایی و هم‌چنین هیأت وزیران برسد، برای تسریع در انجام کار همکاری و هماهنگی نیز با وزیر ورزش و جوانان داشته‌ایم به طوری که داورزنی و خادم در جلسات اصلاح اساسنامه حضور دارند. برنامه ما این است تا پایان اسفندماه به جمع‌بندی برسیم و به هیأت وزیران ارسال کنیم".

*۸ اسفند ۹۵، نماینده ورزشکاران وارد هیأت اجرایی شد
جلسه فوق‌العاده هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک برای بررسی اصلاح اساسنامه کمیته برگزار شد. داورزنی و خادم هم به عنوان نمایندگان وزارت ورزش و جوانان در این جلسه بودند.اساسنامه کمیته ملی المپیک مطابق منشور المپیک مورد بررسی قرار گرفت و یکی از مواردی که به اساسنامه اضافه شد حضور یک ورزشکار در بین اعضای هیأت اجرایی است و این قانونی است که IOC ابلاغ کرده بود.که بعداً انتخابات کمیسیون ورزشکاران برگزار شد و زمانی که اعضا مشخص شدند، کمیسیون ورزشکاران هادی ساعی را به عنوان نماینده خود در هیأت اجرایی معرفی کرد.

*۲۱ اسفند ۹۵، پیش نویس اساسنامه آماده شد
در آن تاریخ شاهرخ شهنازی، دبیر کل کمیته ملی المپیک ایران در مورد روند اصلاح اساس‌نامه اعلاکم کرده بود: پروسه اصلاح، بررسی و جمع‌بندی بخش‌های مختلف پیش‌نویس اساسنامه کمیته ملی المپیک به پایان رسید تا بعد از آماده شدن، پیش‌نویس مکتوب آن جهت اخذ نظر تعاملی وزیر ورزش و جوانان به دفتر او ارسال شود. بعد از اخذ نقطه نظرات وزیر ورزش و جوانان مراحل قانونی ارسال پیش‌نویس اساسنامه به کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) و هیأت وزیران برای اخذ تاییدیه نهایی ارسال می‌شود تا ان‌شاءالله هر چه زودتر این اساسنامه در مجمع عمومی فوق‌العاده کمیته ملی المپیک مطرح و مورد تصویب و تأیید اعضای مجمع قرار گیرد.

*اعتراض ۳ نفر از اعضای مجمع نسبت به اساسنامه
پس از اینکه پیش نویس اساسنامه به IOC ارسال شد، محمود خسروی وفا، علی مرادی و مهدی علی نژاد با ارسال نامه‌ای به کمیته ملی المپیک نسبت به اینکه پیش‌نویس اساسنامه در اختیار اعضای مجمع قرار نگرفته اعتراض داشتند و حتی خسروی وفا در این مورد بیان کرد: چیزی که مورد انتقاد اعضای مجمع کمیته ملی المپیک است این است که این اساسنامه قبل از ارسال باید در مجمع اصلاح نهایی روی آن صورت می‌گرفت و سپس ارسال می‌شد. متأسفانه اعضای مجمع از اساسنامه کمیته ملی المپیک و اصلاحاتی که در آن صورت گرفته بی‌اطلاع هستند.هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک هم در نشستی که آن زمان برگزار کرد و در مورد نامه اعتراضی بحث کرد و در هیأت اجرایی نامه‌هایی IOC مطرح و به اعضا نشان داده شد. IOC در نامه‌های متعددی که به کمیته ملی المپیک ایران ارسال کرده از آنها خواسته اساسنامه با تصویب هیأت اجرایی به IOC ارسال شود و بعد از تأیید در اختیار اعضای مجمع قرار بگیرد. براین اساس در صورتی که اعضای مجمع مشکلی با بندهای اساسنامه داشته باشند این نقطه‌نظرات به اطلاع IOC خواهد رسید.

*مرداد ۹۷، تصویب پیش نویس اساسنامه توسط IOC
کمتیه ملی المپیک اعلام کرد که پیش نویس اساسنامه کمیته ملی المپیک مورد تصویب IOC قرار گرفته و قرار شد کمیته ملی المپیک یک نسخه از پیش نویس اساسنامه را مدت ۴۸ ساعت آینده برای اعضای مجمع کمیته ملی المپیک ارسال کند. همچنین برای طرح در هیأت وزیران به وزارت ورزش و جوانان نیز ارسال شود.

*شهریور ۹۷، ارسال دو اساسنامه به هیأت وزیران
پس از تصویب پیش نویس اساسنامه توسط IOC یک نسخه از آن به فدراسیون‌ها ارسال شد و از آنها خواسته شد نسبت به آن اظهارنظر کنند اما حاشیه پیش آمده در آن زمان این بود که دو نمونه از اساسنامه به هیأت وزیران ارسال شده بود.کمیته ملی المپیک مدعی شد که وزارت ورزش و جوانان در پیش نویس اصلاحی اولیه اساسنامه تغییراتی ایجاد کرده و آن را به هیأت وزیران ارسال کرده است. از آن طرف پیش‌نویس اساسنامه تأیید شده توسط IOC هم به هیأت وزیران ارسال شده است.

*آغاز مجدد تغییرات در اساسنامه با روی کار آمدن صالحی امیری
سروصداهای اساسنامه با توجه به در پیش بودن انتخابات کمیته ملی المپیک کمی فروکش کرد و پس از اینکه رضا صالحی امیری به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک انتخاب شد تصور می‌شد او با ارتباطات خوبی که دارد بتواند هر چه زودتر اساسنامه را در هیأت وزیران به تصویب برساند اما پس از بر سر کار آمدن او بازهم شاهد تغییراتی در اساسنامه بودیم.صالحی امیری در سفری که به لوزان سوئیس داشت استعلام‌هایی گرفت و سپس تغییرات در اساسنامه را آغاز شد.در اولین گام،با الگو برداری از IOC اقدام به اعمال برخی تغییرات در اساسنامه کرد که مهمترین آن جایگزین کردن دبیر اجرایی به جای دبیرکل کرد و به طوری که قرار شد دبیر با پیشنهاد رئیس و تأیید هیأت اجرایی انتخاب شود. همین شرایط برای خزانه دار هم پیش آمد.این اساسنامه بعد از چهار مرتبه ویرایش، ویرایش چهارم آن مورد تصویب هیأت اجرایی قرار گرفت و نهایی شد و سپس قرار شد به تصویب مجمع برسد.

*دی ۹۷، تأیید کلیات در مجمع عمومی
پیش از اینکه اساسنامه به تأیید مجمع برسد در مورد برخی نکات استعلام‌هایی از IOC گرفته شد که مهمترین آن اظهار نظر IOC در مورد خزانه‌دار و دبیرکل بود که اعلام کرد در صورت انتخاب توسط رئیس حق رأی ندارند. البته هیأت اجرایی مخالف این مساله بود از این رو در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک که مهمترین بحثش اساسنامه بود، اعلام شد با توجه به اینکه ioc مطالبی را تاکید کرده و قرار است با ارتباط با آنها این موارد بررسی شود، از اعضای مجمع این درخواست شد که یکی کلیات اساسنامه را تأیید کند. سپس به هیأت اجرایی این اختیار را بدهند که اساسنامه را در هیأت اجرایی نهایی کنند و به نمایندگی از مجمع با IOC مکاتبه کنند در نهایت هم اساسنامه را دوباره در هیأت اجرایی تأیید کنند و به هیأت دولت بفرستند.

*بهمن ۹۷، ارسال اساسنامه به IOC
اساسنامه کمیته ملی المپیک پس از تصویب توسط مجمع، برای ترجمه رفته بود که این اساسنامه در بهمن ارسال شد. مهمترین مواردی که در این اساسنامه وجود دارد بحث انتخاب خزانه دار و دبیرکل است که به پیشنهاد رئیس و تأیید هیأت اجرایی و با حق رأی باشد.بحث دیگر عضویت یک رئیس فدراسیون المپیکی دیگر در هیأت اجرایی و تعیین تکلیف رؤسای فدراسیون‌های عضو هیأت اجرایی است که به هر دلیلی در دوره چهارساله خود کنار می‌روند.

* فروردین ۹۸، آغاز اصلاحات مورد نظر IOC
از زمانی که اساسنامه کمیته ملی المپیک به IOC ارسال شده، IOC به صورت بخش بندی، اساسنامه را مورد بررسی قرار داده و درباره‌ی مواردی صحبت‌هایی هم رد و بدل شده است که البته به صورت شفاهی بوده اما به هر حال IOC تاکید دارد این موارد اصلاح شود.برای نمونه یکی از مواردی که IOC عنوان کرده، این است که برکناری عضو مجمع از اختیارات مجمع است اما در اساسنامه این از اختیارات هیأت اجرایی عنوان شده است. اینکه پروسه اصلاح و تأیید اساسنامه کمیته ملی المپیک بسیار کند پیش رفته جای سوال دارد و این انتظار وجود داشت که زودتر از این موضوع اصلاح اساسنامه که بیش از ۲ سال است ادامه داشته، تمام شود. البته در این میان حرف و حدیث‌هایی هم وجود دارد که گفته می‌شود IOC چندان حساسیتی ندارد و بیشتر در داخل خود کشور این مساله را پیچیده کرده‌اند اما هر چه که هست اساسنامه به یک مسئله چالش برانگیز تبدیل شده و هر روز حواشی را پیرامون آن شاهد هستیم.با توجه این شرایط به نظر می‌رسد زمانی هم که بخواهد اساسنامه اجرایی شود باید در انتظار به وجود آمدن داستان‌های دیگری باشیم که با توجه به در پیش بودن المپیک ۲۰۲۰ اینکه هنوز حواشی اساسنامه ادامه دارد اتفاق خوبی نیست و بهتر بود مسئولان خیلی زودتر از این به بحث اصلاح و تأیید اساسنامه سرعت می‌بخشیدند تا زودتر از این داستان آن جمع و جور می‌شد و حاشیه‌های پیرامون آن نیز یک بار برای همیشه تمام می‌شد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: المپیک