به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۲۵ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۱۷۵۷۸۵

اقتصاد ایران در سال ۹۸«ونزوئلایی» می‌شود؟

گروه اقتصادی: وحید شقاقی، اقتصاددان و استاد دانشگاه می‌گوید:آمریکا معافیت ۴ یا ۵ کشور اصلی را از تحریم‌های نفتی ایران تمدید خواهد کرد. او با اشاره به وضعیت صادرات نفت و بدهی خارجی محدود ایران معتقد است برخلاف ونزوئلا، امکان فروپاشی اقتصاد ایران وجود ندارد.
اقتصاد ایران در سال ۹۸«ونزوئلایی» می‌شود؟
شقاقی  با اشاره به نزدیک شدن به زمان پایان معافیت‌های دولت آمریکا به ۸ کشور واردکننده نفت ایران گفت: آمریکایی‌ها معافیت تعدادی از این کشور‌ها را نگه خواهند داشت. احتمالا از آن هشت کشور، چهار یا پنج کشور را نگه دارند و سه یا چهار کشور را حذف کنند.او ادامه داد: احتمالا کشور‌های چین، ژاپن و هند و یکی دو کشور دیگر همچنان بتوانند این معافیت‌ها را حفظ کنند.

ایران ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه نفت صادر خواهد کرد
این اقتصاددان افزود: احتمالا ما در سال ۹۸ بتوانیم حدود ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار بشکه نفت صادر کنیم. در حال حاضر خود آمریکایی‌ها هم به تولید و صادرات نفت دست زده اند. حدودا ۳ یا ۴ میلیون بشکه در طی سال‌های اخیر به تولید نفت شان اضافه کرده اند و تلاش می‌کنند در صادرات نفت هم نقش مهمی ایفا کنند.

قیمت دلار؛ ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان
او درباره قیمت دلار در صورت تمدید معافیت کشور‌های واردکننده از تحریم نفتی ایران گفت: امکان کاهش قیمت دلار با توجه به مولفه‌های مختلف برای من قابل تصور نیست. برداشت من این است که امسال در یک محدوده‌ای بین ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان دلار در نوسان باشد.

برخلاف ونزوئلا، امکان فروپاشی اقتصاد ایران وجود ندارد
شقاقی در عین حال تاکید کرد: امکان گسست و فروپاشی اقتصاد ایران وجود ندارد، زیرا بدهی خارجی ما پایین است. اقتصاد ایران کمتر از ۱۳ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد و سررسید بدهی‌های خارجی آن هم سالی یکی دو میلیارد دلار است.او ادامه داد: در اقتصادی مانند ونزوئلا، بیش از ۱۷۰ میلیارد دلار بدهی خارجی وجود دارد و سالانه باید بخش عمده‌ای از این‌ها را بپردازد. این در حالی است که این کشور در صنعت نفت خودش هم سرمایه گذاری چندانی نکرده و تولید و صادراتش هم افت کرده بود؛ لذا اقتصاد ونزوئلا به دلیل حجم بالای بدهی‌های خارجی تقریبا به حالت گسست رسید.این اقتصاددان با اشاره به اینکه طی کردن با بدهی‌های داخلی راحت‌تر است گفت: بدهی خارجی ما زیر ۱۳ میلیارد دلار است. یعنی بدهی خارجی زیادی نداریم و با ذخایر بانک مرکزی می‌توانیم دو سال اقتصاد را تا حدودی مدیریت کنیم.

به ذخایر بانک مرکزی دست نخورده
شقاقی افزود: بانک مرکزی هنوز به ذخایر خود دست نزده و حتی ذخایر بانک مرکزی در این دوره افزایش محدودی هم داشته است.

از ۴۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، فقط ۱۰ میلیارد دلار وارد کشور شده
این اقتصاددان به بحث تراز مالی ایران هم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تراز ارزی ما کسری بالایی دارد. زیرا از ۴۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کمتر از ۱۰ میلیارد دلار به اقتصاد ایران وارد شده و مابقی اش هنوز وارد نشده. به عبارتی، صادر کنندگان غیرنفتی هنوز دلار‌های حاصل از صادرات شان را به اقتصاد ایران وارد نکرده اند. به همین دلیل تراز ارزی ایران کسری بالایی دارد.شقاقی در پایان اظهاراتش گفت: تمام این مولفه‌هایی که اشاره کردم از تراز منفی ارزی، ذخایر ارزی بانک مرکزی، بدهی اندک خارجی ایران و سیاست‌های مناسبی که بانک مرکزی در دوران آقای همتی اتخاذ کرده، برآورد من این است که دلار امسال بین ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان در نوسان خواهد بود. از طرفی، امکان گسست و فروپاشی وجود ندارد، اما در عین حال، به دلیل تراز منفی، امکان کاهش قیمت هم فعلا وجود ندارد.
مرجع : انتخاب
برچسب ها: اقتصاد ايران