به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۴ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۱۷۵۷۹
بزرگ ترین خودروسازان جهان را بشناسيد؛

ایران رتبه سوم جهان در کاهش تولید خودرو

گروه اقتصادي:​ طی نیمه اول سال 2013 میلادی ایران با 38.5 درصد کاهش تولید بعد از هلند و اوکراین سومین کشور جهان از نظر کاهش تولید خودرو شد.
ایران رتبه سوم جهان در کاهش تولید خودرو
براساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بین المللی تولید کنندگان موتور خودرو در نیمه نخست سال 2013 میلادی کشور هلند با 96 درصد، اوکراین با 54 درصد و ایران با 38.5 درصد کاهش تولید خودرو بیشترین افت تولید خودرو را در بین تولید کنندگان خودرو در جهان به خود اختصاص داده اند.براساس این گزارش ایران در نیمه نخست سال 2013 میلادی (زمستان سال 91 و بهار سال 92) بالغ بر 359 هزار دستگاه خودرو تولید کرده است که از این تعداد 310 هزار دستگاه سواری و 49 هزار دستگاه خودروی تجاری بوده است. طبق این آمار ایران در رتبه بیست و یکمین خودروساز جهان قرار دارد و این در حالی است که در رده بندی انجام گرفته طی سال 2012 ایران در رتبه هجدهمین خودرو ساز بزرگ جهان قرار می گرفت.

در بین 39 خودرو ساز بزرگ جهان رتبه اول در دوره مورد بررسی به کشور چین با بیش از 10 میلیون دستگاه خودرو اختصاص یافته است و امریکا با حدود 5.6 میلیون دستگاه در رتبه دومین خودرو ساز بزگر جهان قرار دارد.در همین رده بندی کشور ترکیه با تولید 569 هزار دستگاه خودرو در نیمه نخست سال 2013 میلادی هفدهمین خودروساز بزرگ جهان اعلام شده است که البته تولید خودرو در این کشور در مقایسه با نیمه نخست سال 2012 میلادی 0.8 درصد افزایش پیدا کرده است. قابل ذکر است از نظر میزان رشد تولید کشورهای رومانی، مصر و تایلند به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به به خود اختصاص می دهند.

در رتبه بندی فوق از نظر تولید خودروهای تجاری امریکا رتبه نخست را در جهان داراست و چین در رتبه دوم و تایلند در رتبه سوم قرار گرفته است. در مجموع میزان تولید خودرو در جهان طی سال 2013 معادل 43.5 میلیون دستگاه بوده است که در مقایسه با 42.8 میلیون دستگاه خودروی تولیدی در نیمه نخست سال 2012 معادل 1.6 درصد رشد داشته است.

آمار تولید خودرو در جهان طی نیمه اول سال 2013
مرجع : خبرآنلاین