به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۹:۴۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۴ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۱۷۵۸۲

تلویزیون نشان دهد سانسور کم شده است

گروه فرهنگ وهنر:​ سید مهرداد ضیایی در پاسخ اینکه آیا با تغییر فضای سیاسی کشور، هنرمندان همچنان به حضور در تلویزیون علاقه‌مند می‌مانند یا ترجیح می‌دهند به تئاتر و سینما برگردند؟ گفت: با رویکردی که در دوره‌ی ریاست جمهوری احمدی‌نژاد اعمال شد، تئاتر و سینما تضعیف و نتیجه‌ این شد که بسیاری از کسانی که به سمت تلویزیون رفتند، گمان می‌کردند در این ناامنی شغلی از نظر اقتصادی می‌توانند زندگانی خودشان را بگذارنند.
تلویزیون نشان دهد سانسور کم شده است
بازیگر سریال‌ «معراجی‌ها» افزود: گویا مدیریت تلویزیون در هر سطحی نسبت به نپرداختن‌ دستمزدها و هزینه نکردن‌های اقتصادی که نزدیک دو سال است عده‌ی زیادی از هنرمندان و خانواده‌هایشان را به زیر خط فقر رسانده، حساسیتی ندارد؛ بنابراین خیلی هم به تلویزیون نمی‌شود امید بست.او ادامه داد: البته در حال حاضر هم این قضاوت زود است‌، اگر در بخواهد بر روی همین پاشنه بچرخد و اگر شرایط اقتصاد سیاسی ما همین باشد، تلویزیون هم تابعی از شرایط اقتصادی سیاسی است؛ چراکه ما تلویزیون خصوصی در این مملکت نداریم.این بازیگر افزود: ولی اگر تلویزیون برای خودش شأن قائل باشد که می‌تواند در عین رسانه بودن، متولی تولید فرهنگی هم باشد‌، در این صورت ماجرا متفاوت است؛ یعنی تلویزیون حداقل در ماه‌های آینده باید نشان دهد که ممیزی و سانسور کم شده و از همه مهم‌تر کسانی که با تلویزیون کار می‌کنند، هر بار که کار می‌کنند فقیرتر و بدهکارتر از دفعه‌ی قبل نمی‌شوند.

وی که قرار است در نقش یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه در سریال «معراجی‌ها»‌ی مسعود ده‌نمکی ظاهر شود، درباره‌ی اینکه ساخت آثار دفاع مقدس چقدر جزو اولویت‌های تلویزیون محسوب می‌شود؟ گفت: از آن جهت که روز به روز دامنه‌ی سلایق صداوسیما محدودتر می‌شود و نسبت به تمام مراحل کار اعمال فشار بیشتری می‌کند،‌ سال به سال نیز از نقش نظارتی‌اش فاصله‌ی بیشتری می‌گیرد و بیش از آنکه ناظر باشد، سعی می‌کند در لحظه لحظه‌ی تولید و به ثمر رساندن هر کاری دخالت کند،‌ آن هم دخالت بدون مدیریت و برنامه‌ریزی‌؛ بنابراین اگر کاری بخواهد ساخته شود که در عین اینکه مباحث آرامانگرایانه دارد از دام تکرار و شعارزدگی برهد، با شرایط اعمال فشار، سلیقه و ممیزی که تلویزیون انجام می‌دهد، کمتر می‌تواند اتفاق بیفتد.

ضیایی خاطرنشان کرد: بنابراین من فکر می‌کنم که مبحثی مثل جنگ،‌ نه فقط جنگ ایران و عراق بلکه سایر جنگ‌هایی که ایران به نحوی با آنها درگیر بوده است مانند هر کشوری سوژه‌ی پایان‌ناپذیری برای کارها دراماتیک است و به نظرم اگر ساخت این گونه آثار را بخش خصوصی بر عهده بگیرد، شاید کمتر دچار مشکل شود.این بازیگر همچنین درباره‌ی درستی و نادرستی استفاده از ژانر طنز در آثار دفاع مقدس عنوان کرد: اصلا درستی و نادرستی‌اش را نمی‌توان سوال کرد و اگر کسی هم مخالف استفاده از ژانر طنز در این نوع آثار باشد باز هم برمی‌گردد به اعمال سلیقه‌ی یک عده آدم با افق دید محدود که فکر می‌کنند که هیچ وقت نباید به شکل طنز به حوزه‌ی دفاع مقدس پرداخت.

وی ادامه داد: به نظر من چیزی جز جهالت در آن نیست و بهتر است‌ که اینطور آدم‌ها یک نگاهی هم به تولیدات مضامین جنگ در سایر کشورها داشته باشند و ببینند که آیا انتقال اندیشه‌ای که در پس این نوع آثار است با زبان جدی بیشتر است یا زمانی که با چاشنی‌های دیگری جز جدیت شعارزده که گاه عوامانه هم هست منتقل می‌شوند؟
ضیایی در پایان درباره‌ نقش خود در سریال «معراجی‌ها» توضیح داد: در نقش دکتر مهدوی که یکی از اعضای هیات مدیره و هیات علمی دانشگاه است بازی می‌کنم‌، این فرد را بیشتر به عنوان یکی از مدیران و اولیاء دانشگاه می‌بینیم. دکتر مهدوی فردی متعادل است و سعی می‌کند منطقی فکر کند و جانب میانه را داشته باشد و در عین حال هم فرد ساده و با شرفی باشد.

سریال «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی و تهیه‌کنندگی محمود رضوی برای شبکه‌ی یک سیما ساخته می‌شود.همچنین سید مهرداد ضیایی فارغ‌التحصیل بازیگری از دانشگاه هنر است و از سال 69 حرفه‌ی بازیگری را آغاز کرده است. او تاکنون در فیلم‌های سینمایی «مارمولک»، «کتاب قانون»، «به نام پدر» و «به رنگ ارغوان» بازی کرده است.همچنین در سریال‌هایی چون «بیگناهان»، «راه بی‌پایان»، «آشپزباشی» و ... بازی کرده است.اولین سریال شبکه نمایش خانگی او سریال «قلب یخی» به کارگردانی محمد حسین لطیفی است و آخرین سریال تلویزیونی او نیز با عنوان «مادرانه» به کارگردانی جواد افشار در رمضان 92 پخش شد.
مرجع : ايسنا

فرهاد فرهمند راد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۴ ۱۰:۱۸
اجازه دادن به امثال دهنمکی برای ساخت چنین سریال هایی ، اثبات کننده وجود سانسور در صدا و سیماست. (142141)
گولیرز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۴ ۱۵:۵۶
وقتی تصاویر سندی(سنجاب تو کارتون بابا اسفنجی)رو سانسور میکنن چی بگم (142429)