به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۲۵ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۱۷۵۸۲۴

برهان: نظام عمر البشیر را ریشه‌کن می‌کنیم

سپهبد عبدالفتاح برهان فرمانده جدید سودان
سپهبد عبدالفتاح برهان فرمانده جدید سودان
گروه بین‌الملل: ژنرال عبدالفتاح برهان، فرمانده نظامی جدید سودان که رهبری شورای موقت نظامی را به عهده گرفته، به مردم معترض وعده اصلاحات بنیادی داده است. برهان که قصد دارد بر اوضاع آشفته کشور مهار بزند، در نخستین سخنرانی تلویزیونی خود قول داد که نظام بازمانده از عمر البشیر، دیکتاتور سودان، را از بنیاد متحول کند. او متعهد شد به وضعیت فوق‌العاده پایان دهد، تمام زندانیان سیاسی را آزاد کند و مقام‌های مسئول در کشتار مردم معترض را به دادگاه بکشاند.
 
ناخرسندی اپوزیسیون
ژنرال برهان قول داد که ارتش قصد دارد ظرف حداکثر دو سال قدرت را به دولتی مدنی واگذار کند. نیروهای سیاسی و مخالفان به قول‌های ژنرال اعتماد ندارند و خواهان انتقال فوری قدرت به یک دولت غیرنظامی هستند. آنها تهدید می‌کنند که از پای نخواهند نشست و به اعتراضات خود در خرطوم و شهرهای دیگر ادامه خواهند داد.نیروهای اپوزیسیون قصد دارند در گفتگو با شورای موقت نظامی راهی برای خروج از بحران بیابند.
آشوب سیاسی
عمر البشیر، رئیس جمهور اسلام‌گرای سودان، که سه دهه بر کشور حکومت می‌کرد، پس از سه دهه حکمرانی استبدادی روز پنجشنبه (۱۱ آوریل) به دست ارتش از مقام خود برکنار شد. نخست سرهنگ عوض بن عوف وزیر دفاع سودان، ریاست شورای انتقالی را به دست گرفت، اما او تنها یک روز بعد کرسی خود را به سپهبد عبدالفتاح برهان واگذار کرد.

موج تظاهراتی که سرهنگ عوض را وادار به کناره‌گیری کرد، اکنون علیه سپهبد برهان ادامه یافته است. در این میان ژنرال عبدالله غوش، رئیس سازمان امنیت سودان نیز استعفا کرده است. مردم سودان او را مسئول اصلی در سال‌ها پیگرد خشونت‌آمیز مخالفان سیاسی و سرکوب بی‌رحمانه معترضان در ماه‌های گذشته می‌دانند. دولت نظامی تازه سودان از حمایت عربستان سعودی برخوردار است. عربستان و متحد آن امارات متحد عربی به مردم سودان قول یاری داده‌اند و گفته‌اند که با ارسال فرآورده‌های نفتی، گندم و دارو به استحکام دولت نظامی کمک می‌کنند.

دفاع آلمان از خواست ملت سودان
کریستوفر بورگر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، از همه طرف‌های درگیر در سودان خواست که از خشونت و افراطگری پرهیز کنند. به نظر دولت آلمان راه حلی صلح‌آمیز برای بحران سودان امکان‌پذیر است. آلمان فدرال که این ماه ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به عهده دارد، قصد دارد در کنار متحدان اروپایی و ایالات متحده، بحران سودان را در دستور کار سازمان ملل متحد قرار دهد. به نظر آلمان حکم دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی در لاهه علیه عمر البشیر همچنان معتبر است و حاکمان تازه سودان موظف هستند که دیکتاتور پیشین کشور را هر چه زودتر برای محاکمه به لاهه اعزام کنند. دادگاه بین‌المللی لاهه، عمر البشیر را به ارتکاب جنایت جنگی علیه مردم دارفور متهم کرده است.