کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:

تبدیل صداوسیما به یک مجمع‌الجزایر بی‌قانون

25 فروردين 1398 ساعت 19:19

گروه سیاسی: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد شدید از رادیو تلویزیون جمهوری اسلامی گفت، هیچ کسی بر این "رسانه ملی" نظارت نمی‌کند؛ آن دسته از نمایندگان مجلس هم که مسئولیت نظارت دارند، "بی‌اختیار" هستند.


جچت‌الاسلام احمد مازنی، در گفت‌وگو با ایسنا به چگونگی اداره و نظارت بر فعالیت‌های "صدا و سیمای جمهوری اسلامی" پرداخت. به گفته او، رادیو تلویزیون دولتی ایران یک "سازمان عریض و طویل مجمع‌الجزایری" است که ملت، مسئولان و کارکنان این سازمان از آن راضی نیستند. مازنی گفت: «من فکر می‌کنم آنچه در بازنگری قانون اساسی برای صدا و سیما پیش‌بینی شده، در طول ۲۹ سال گذشته اراده‌ای بر اجرای آن نبوده است.»

او سپس به اصل ۱۷۵ قانون اساسی اشاره کرد که سه محور مهم برای سازمان رادیو و تلویزیون تعیین کرده است: انتصاب رئیس توسط ولی فقیه، نظارت بر "صدا و سیما" که باید توسط هیاتی متشکل از نمایندگان سه قوه صورت گیرد و تعیین خط و مشی این رسانه که توسط قانونگزاران انجام می‌شود. نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه گفت: «اما در ۲۹ سال گذشته این کار انجام نشده، یعنی صدا و سیما ۲۹ سال در اداره، نظارت و خط مشی بدون داشتن قانون اداره شده است.» مازنی در ادامه اظهار داشت که با نمایندگانی که به‌ ظاهر بر "صدا و سیما" نظارت می‌کنند صحبت کرده و به این نتیجه رسیده است که آنها هم "بی‌اختیار" هستند و هیات نظارت تنها حالت تشریفاتی دارد.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن بیان اینکه "در دنیا دیگر رادیو و تلویزیون متمرکزِ" وجود ندارد پیشنهاد داد که سازمان رادیو تلویزیون ایران هم "مثل بانک‌ها، بیمه‌ها، کشتیرانی و خیلی موارد دیگر" که بر مبنای قانون تحت نظارت رهبر حکومت هستند اما به بخش خصوصی واگذار شده‌اند، «به مجموعه‌ای تبدیل شود که مدیریت کلان داشته باشد و به بخش خصوصی مجوز بدهد». او در این راستا به وزارت ارشاد اشاره کرد که «خودش روزنامه منتشر نمی‌کند بلکه به بقیه مجوز می‌دهد و بر آنها نظارت می‌کند».

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت که کمیسیون فرهنگی مجلس طرحی را تهیه و تصویب کرده که در دستور کار صحن علنی مجلس است. به گفته او، بر اساس این طرح مدیریت صدا و سیما در عین تمرکز تحت کنترل یک "هیات امنا" که توسط ولی فقیه تعیین می‌شود خواهد بود. علاوه بر این امکان صدور مجوز رادیو و تلویزیون برای بخش خصوصی هم در نظر گرفته شده و هر کسی می‌تواند هر چیزی که مایل است تولید کند ولی پخش آن با مجوز صدا و سیما و در هماهنگی با "دستگاه‌های دیگر" امکان‌پذیر خواهد بود. مازنی در این رابطه گفت: «در واقع صوت و تصویر فراگیر را به دو بخش تقسیم کردیم یکی بخش مربوط به صدا و سیما و یکی بخشی که می‌تواند مربوط به ارشاد، سازمان تبلیغات یا بخش‌های دیگر باشد و سعی کردیم که این را در قانون لحاظ کنیم.»
 


کد مطلب: 175827

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/175827/تبدیل-صداوسیما-یک-مجمع-الجزایر-بی-قانون

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir