کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ایران هنوز تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد

خسارات سیلاب تاکنون؛ بین ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان

26 فروردين 1398 ساعت 13:06


گروه جامعه: به دنبال ورود یک سامانه بارشی به ایران در پنج استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی سیل جاری شد و خساراتی را در این استانها به بار آورد.

 
این در حالی است که جاری شدن سیل در استان‌های ایلام و خوزستان ۶ کشته دیگر بر جای گذاشت تا مجموع کشته‌شدگان ناشی از سیل و حوادث مرتبط با آن در ایران به ۷۶ نفر برسد. سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرد که با درگذشت ۵ نفر در حوادث سیل استان خوزستان و یک نفر در استان ایلام، تعداد کشته‌شدگان سیل اخیر در ایران به ۷۶ نفر رسید. مطابق اعلام این سازمان، جاری شدن سیل طی نزدیک به یک ماه گذشته در ۱۴ استان ایران تلفات جانی بر جای گذاشته که در این میان، استان فارس با ۲۱، لرستان با ۱۵ و گلستان و همدان با ۸ کشته، شاهد بیشترین تلفات جانی ناشی از سیل و حوادث مرتبط با آن بوده‌اند.
 
همچنین مطابق اعلام وزیر كشور مجموع خسارت ناشی از سیل تا کنون بین ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. در جریان جلسه علنی روز یکشنبه مجلس که به بررسی سیل و بارندگی‌های اخیر اختصاص داشت، رضا اردکانیان، وزیر نیرو اعلام کرد که سیل هفته‌های اخیر تا کنون دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به تاسیسات آب و برق وارد کرده است. در همین حال، محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی مجموع خسارت وارد آمده به تولیدکنندگان زیربخش‌های مختلف بخش کشاورزی ایران را ۱۳ هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

در این جلسه همچنین محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید کرد که سیلاب اخیر سه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان خسارت به راه‌ها، مسیرهای ریلی، ابنیه فنی و تاسیسات راه و شهرسازی وارد کرده است. پیشتر بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز از وارد آمدن خسارت هزار میلیارد تومانی به تاسیسات نفتی در جریان سیل خبر داده بود. سحر تاج بخش، رییس سازمان هواشناسی هم خاطرنشان کرد که وقوع سیل اخیر ناشی از پیامدهای تغییر اقلیم و گرم شدن جهانی بوده و ایران هنوز تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد و وارد دوره ترسالی نشده است. مطابق تازه‌ترین هشدارهای سازمان هواشناسی ایران، با ورود سامانه بارشی جدید، طی روزهای یکشنبه و دوشنبه همچنان احتمال جاری شدن سیلاب در استان‌های جنوبی ایران وجود دارد.

مشهد
امداد رسانی به ۶۰ حادثه آبگرفتگی در خراسان رضوی
مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوی: تا پایان وقت دیشب ۴۰ موردامداد رسانی به ۶۰ خادثه آبگرفتگی در خراسان رضوی آبگرفتگی در شهرستان بردسکن گزارش شد که ۲۵ مورد آن در شهر بردسکن و ۱۵ مورد در روستا‌های این شهرستان به ویژه صیف آباد و کلاته نو بود که پیش بینی می‌شود با ادامه بارش‌ها تا امروز این آبگرفتگی‌ها بیشتر باشد.
حجت علی شایانفر افزود: بیشترین بارش در خراسان رضوی را در ۲۱ ساعت گذشته بردسکن با بیش از ۷۹ میلیمتر داشته است و پس از آن قوچان با ۳۴ و نیم و تربت جام با ۳۳ و نیم میلیمتر باران بیشترین بارش در در این مدت داشته اند. وی درباره حوادث آبگرفتگی در دیگر شهر‌های خراسان رضوی هم گفت: نیرو‌های هلال احمر و مدیریت بحران، با حضوردر شهرستان‌های کلات، اربت جام، تایباد و سرخس در حال مدیریت هستند تا آبگرفتگی‌ها مشکل جدیدی برای مردم به وجود نیاورد.
حسن گودرزی رئیس مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی هم گفت: ۲۰ منزل در روستای سعد الدین شهرستان کاشمر هم دچار آبگرفتگی و با تلاش نیرو‌های هلال احمر امدادرسانی شد. بر اساس پیش بینی‌های اداره کل هواشناسی خراسان رضوی بارش شدید باران که از شنبه شب در این استان آغاز شده است تا صبح سه شنبه ادامه دارد.
بازگشایی راه های مسدود شده روستایی تایباد
راه های مسدود شده روستایی تایباد بازگشایی شد فرماندار تایباد گفت: تعدادی از راه‌های روستایی این شهرستان ازشب گذشته بر بازگشایی راه‌های مسدود شده روستایی تایباداثر بارندگی و وقوع سیل مسدود شده بود.حسین شرافتی راد افزود: محور‌های روستایی تایباد- مشهد ریزه، دربند و تایباد به سمت روستای پلبند و نصرت آباد در شهرستان باخرز از راه‌هایی هستند که گل و لای سبب انسداد آن‌ها شده بود.وی افزود: با تلاش راهداران و نیرو‌های امدادی عملیات پاکسازی و بازگشایی این محور‌ها بطول ۵۰ کیلومتر انجام شد و رفت و آمد در این محور‌ها بصورت عادی در جریان است.
شرافتی راد افزود: هم اکنون همه محور‌های مواصلاتی این شهرستان باز و تردد در آن‌ها با احتیاط امکان پذیر است.وی افزود: در اثر وقوع سیل در این شهرستان تاکنون هیچ گونه خسارتی گزارش نشده است.وی گفت: باتوجه به بارش باران شدید شب گذشته درتایباد ۲۴ خانوار از اهالی روستای دوغارون در بخش مرکزی این شهرستان به مراکز از قبل پیش بینی شده انتقال داده شدند.در ۲۱ ساعته گذشته بیش از ۳۱ میلیمتر بارندگی در تایباد گزارش شده است.شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد
 
واژگوني اتوبوس در سيلاب
اتوبوس مسافربری کاشمر - یزد دیشب در محور عشق آباد - بردسکن واژگون شد که با تلاش نیرو‌های امدادی نجات یافته و در مسجد جامع عشق آباد اسکان داده شدند.این اتوبوس بین کیلومتر ۳ و ۴ محور عشق آباد – بردسکن در آبنمای جاده واژگون و گرفتار سیلاب شده بود و مسافران آن برای فرار از سیلاب، روی بدنه اتوبوس ایستاده بودند.این اتوبوس ۹ مسافر و ۲ راننده دارد.اتوبوس کاشمر - یزد ديشب به علت سیل واژگون شد اما با تلاش نيروهاي امدادي، مسافران نجات يافتند.
 
ادامه بازگشایی راه روستایی ۱۴۰ روستا در استان کرمان
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان گفت: بر اثر سیلاب‌های سامانه بارشی دیروز، راه روستایی ۲۲۵ روستا تخریب شده که بازگشایی ۱۴۰ روستای باقی مانده استان امروز در حال انجام است موسوی آیت الهی افزود: امروز تقریبا با خروج سامانه از استان فقط روستا‌های شهرستان رودبار در بازگشایی راه روستایی ۱۴۰ روستا در استان کرمانجنوب استان کرمان دچار ابگرفتگی شدید هستند که با همکاری فرماندار در حال اجراست.
وی از خروج استان از حالت بحرانی و بارش‌های پراکنده خبر داد و افزود: مسیر راور –کرمان نیز بر اثر شکستگی پل مسدود شد که راهداری در حال احداث مسیر جایگزین است و به مسافران این مسیر از دیشب تاکنون اسکان داده شد و امدادرسانی شده اند. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان از شکسته شدن پل شهداد –اندو هجرد نیز خبر داد و اظهار:بازگشایی مسیر جایگزین در حال انجام است، ولی بازسازی پل قدری زمان بر است.
 
مسدود شدن برخی محورهای مواصلاتی خراسان جنوبي
برخی محورهای مواصلاتی خراسان جنوبي به علت وقوع سیلاب مسدود است. سرهنگ توفیقی نیا جانشین رئیس پلیس راه استان گفت: در زیرکوه جاده روستایی آهنگران به همت آباد، جاده روستایی حاجی آباد به آبیز و کال شور، در بشرویه محور بشرویه- ارسک به دیهوک، بشرویه به ده محمد، در طبس جاده طبس – عشق آباد به ده محمد- بردسکن، ده محمد به بشرویه، دیهوک به کرمان و بالعکس، در فردوس، فردوس به کج و در سربیشه – درح به ماهیرود  و جاده روستایی دستگرد به طبس مسینا تا اطلاع ثانوی مسدود است.
بازگشایی محور ترانزیتی اهواز - اندیمشک
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان گفت : محور ترانزیتی اهواز - اندیمشک از امروز بر روی خودروها بازگشایی شد داد غلامعباس بهرامی با اشاره به بازگشایی این جاده ترانزیتی افزود: با وجود مشکل آبگرفتگی در مقطع ورودی و خروجی این جاده به سمت اهواز، اما مسیر بازگشایی شده است.وی با اشاره به ۲ طرفه کردن ۲ کیلومتر از مسیر ورودی و خروجی جاده اهواز - اندیمشک، بیان داشت: علاوه بر این خودرو‌ها می‌توانند برای تردد در این جاده از کمربندی شمال هم استفاده کنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یادآور شد: جاده‌های اهواز - آبادان، فکه - شوش، شوش - چغازنبیل و شوشتر - شعیبیه نیز بازگشایی شده اند.وی خاطرنشان کرد: تردد خودرو‌های سنگین در مسیر اهواز- آبادان همچنان ممنوع است و خودرو‌های سبک نیز با احتیاط رانندگی کنند.جاده ترانزیتی اهواز - اندیمشک بخشی از کریدور شمال جنوب است که از یک سو به بندر امام و از سوی دیگر تا پل زال و از آنجا تا مرکز کشور امتداد دارد. این جاده از ۱۸ فروردین امسال به دلیل طغیان رودخانه دچار آبگرفتگی شده و بر روی خودرو‌ها بسته شد.اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان پیش از این اعلام کرده بود تعداد زیادی از جاده‌های روستایی در این استان بر اثر سیلاب زیر آب هستند و امکان محاسبه دقیق خسارت ناشی از سیلاب هنوز وجود ندارد.
 


کد مطلب: 175879

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/175879/خسارات-سیلاب-تاکنون-بین-۳۰-۳۵-هزار-میلیارد-تومان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir