به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۲۷ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۱۷۵۹۶۸

آیت‌الله صانعی: دیه زن و مرد برابر است

گروه جامعه: لایحه برابری دیه زن و مرد اگرچه به مجلس نرسید اما از بهمن‌ماه سال گذشته به دولت ارسال شد و در نوبت بررسی هیات دولت قرار گرفته است.
از آنجایی که شرع و فقه یکی از مخالفان اصلی بررسی این لایحه در مجلس بوده، با ارسال پرسش‌هایی مشترک برای تمامی مراجع تقلید به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.
با علم به اینکه مطابق نصوص، دیه مرد و زن متفاوت است، اما سؤال مشخص ما این است که با تغییر برخی احکام، طبعا موضوعات نیز تغییر می‌کند. در نتیجه:
1. آیا این موضوع شامل دیه نمی‌شود؟
2. آیا نمی‌توان دیه و مسائل مربوط به آن را مرتبط با احکام ثانویه دانست و تغییرات در آن را به رسمیت شناخت؟
3. به نظر می‌رسد که یکی از دلایل این تفاوت، بحث نان‌آوری خانواده بوده که این موضوع به مرور زمان تغییر کرده و دنیای امروز این موضوع را صرفا مربوط به مردها نمی‌داند، آیا این موضوع به تغییر حکم کمک نمی‌کند؟
4. نقش حکومت در این موضوع چقدر است؟
آیت‌الله یوسف صانعی که یکی از مراجع تقلید با رویکردهای متجددانه محسوب می‌شود، در پاسخ به این پرسش‌ها اعلام کرد که دیه زن و مرد یکسان است.
سامانه ارتباطی با این مرجع تقلید کانال تلگرامی بود و در پاسخ به اینکه چه توضیحات بیشتری درباره این موضوع ارائه می‌دهند، ما را به کتاب «تساوی دیه زن و مرد» که در سایت ایشان هم وجود دارد، ارجاع داد. در این کتاب ابتدا روایات و احادیث مرتبط با دیه و قصاص معرفی می‌شود و نقد و بررسی‌های فقهی درباره اعتبار آن صورت می‌گیرد. در نهایت و در بخش نقد و بررسی کلی کتاب، این طور نوشته شده که روایات به برابری دیه زن و مرد در هویت انسانی گواهی می‌دهند و کنار هم نهادن این دسته از آیات و روایات اقتضا دارد که در خون‌بهای زن و مرد تفاوتی نباشد.