کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تهدید اصلاح‌طلبان به توبه رسمی یا برخورد قضایی!

27 فروردين 1398 ساعت 13:12


گروه سیاسی: احمد زیدآبادی، در یادداشتی تلگرامی نوشت: سعید حجاریان در مطلب اخیر خود با عنون” اصلاح‌طلبی و مسئلۀ بقا” نوشته است: “به‌لحاظ منطقی و با توجه به پیشینه تاریخی، چنانچه اصلاح‌طلبان [دارای پروژه سیاسی مشخص] و معترضان به وضع معیشت یک‌صدا شوند نخستین گزینه برخورد قهری، اصلاح‌طلبان خواهند بود نه توده مردم حاضر در خیابان. از این رو اصلاح‌طلبان ضمن تمرکز بر عدالت به‌ معنی‌الاعم، به‌تعبیری باید سر خود را پایین نگه دارند تا از این طوفان به سلامت گذر کنند.” سخن حجاریان به روشنی بیانگر ضرورت فاصله گرفتن اصلاح طلبان از اعتراض‌های معیشتی خیابانی احتمالی است و طبعاً باید مورد استقبال جناح اصولگرا قرار گیرد.

این در حالی است که سایت مشرق که از طرف برخی، به بخش امنیتی یک نهاد نظامی منتسب می‌شود، در واکنش به توصیۀ حجاریان نوشته است: “کدامین طوفان؟! همان طوفانی که زمینه آن علناً بوسیله اصلاح‌طلبان فراهم شد و همین افراد بوده‌اند که با بسترگستری برای بروز مشکلات اقتصادی، پیوند زدن اقتصاد کشور به توافقات خارجی در ذهن عامّه، مشکل جلوه دادن سپاه پاسداران، تأکید بر خرد کننده بودن تحریم‌ها، بحران‌نمایی از مشکلات عادی کشور، اصرار بر اینکه نظام به آخر خط رسیده است و فی‌النهایه دادن گِرای خیابان به مردم؛ باد کاشته‌اند اکنون منتظر دروی طوفان هستند. به سخن دیگر اینکه آقای حجاریان با به راه انداختن یک بازی اطلاعاتی، تلاش کرده است تا به زعم خود از کمند برخوردهای امنیتی در صورت وقوع «فتنه اقتصادی» بگریزد و خیلی ساده اینطور وانمود کند که اگر نظام مشکل اقتصادی نداشت؛ مردم هم به خیابان‌ها نمی‌ریختند!”

سایت مشرق در ادامۀ مطلب خود می‌نویسد: “این در حالی است که همین آقایان بوده‌اند که تأکید بر تأثیرگذاری کمتر از ۳۰ درصد تحریم‌ها را به سخره گرفتند، از شرایط حادّ اقتصادی سخن گفتند و نگفتند که شرایط حادّ اقتصادی یعنی «سودان»! و با اصرار بر مفسدنمایی از نظام؛ خود را در قبال این حقیقت که فساد به لحاظ فلسفی حتی در حکومت امام معصوم نیز رخ می‌دهد به تجاهل زدند…قضیه وقتی جالب‌تر می‌شود که مردم و مخاطبان بدانند سعید حجاریان غیر از ایجاد حصار امنیتی برای دوستانش که هریک فرمانده یکی از جناحین فتنه اقتصادی هستند؛ برای این طوفان خودساخته قایق نجات هم ساخته است. چه اینکه او طی سال ۹۷، دو مرتبه بر این جمله تأکید کرد که اصلاح‌طلبان حتی در یک حکومت جدید هم زنده می‌مانند!”

در آخر، مشرق چنین نتیجه گرفته است که: “اطلاعات پیش‌گفته به روشنی هرچه تمامتر، طرح جریان سیاسی خاص برای کنترل از راه دور فتنه اقتصادی و بسترسازی برای آن را نشان می‌دهد. اما این تمام ماجرا نیست و آقای حجاریان و سایر دوستان ایشان که در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری دولت حسن روحانی پیرامون حضور میلیونی مردم نیز تئوری‌پردازی کرده‌اند؛ احتمالاً برنده این بازی نیستند…خاصّه اینکه اول ارکانی از نظام مدتیست بر پرونده سیاه‌نمایی از اوضاع کشور متمرکز شده و فرایندهایی قضایی و امنیتی نیز برای برخورد با این سیاه‌نمایی‌ها تعریف شده است.”‌

مطلب مشرق با این جملات پایان می‌یابد: “به دیگر سخن اینکه بعید است در ۴۰ سالگی عمر بابرکت نظام اسلامی؛ فاکتورهای امنیتی، قضایی، پژوهشی و اطلاعاتی کشور در حدی باشد که باز هم بانیان اغتشاش و سقوط بتوانند در دستشویی هواپیما پنهان شوند و با ظاهر زنانه از کشور بگریزند و یا اینکه پس از طراحی چندین فتنه بزرگ؛ باز هم به حیات سیاسی خود ادامه بدهند. برخی معتقدند در صورت بروز فتنه اقتصادی در کشور که بسترسازی آن از سوی ستاد اصلاحات یک حقیقت غیر قابل خدشه و محکم است؛ مخیّر سازی بانیان اغتشاش‌های ۷۸، ۸۸ و منصه احتمالی سوم! در دو راهی «توبه رسمی یا برخورد قضایی» یک ضرورت است.”

این نوع واکنش مشرق در حالی است که اولاً تصویری که از وضعیت اقتصادی و سطح فساد در کشورشکل گرفته، در درجۀ نخست کار جناح اصولگرا بویژه روزنامۀ کیهان و رسانه‌ها و افراد همسو با آنان در مجلس و دیگر نهادهاست. مروری بر نوشته‌ها و گفته‌های آنان این ادعا را به راحتی اثبات می‌کند. البته آنها گمان می‌کردند که با این نوع سخنان تنها قوۀ مجریه تضعیف و تخریب خواهد شد، اما اکنون که پی برده‌اند این نوع تصویرسازی به کلیت نظام سیاسی آسیب می‌زند، رفتار خود را به اصلاح‌طلبان نسبت می‌دهند. ثانیاً، گویا بخشی از جناح اصولگرا اصرار دارد که در هر وضعیتی، فقط اصلاح‌طلبان را تهدید اصلی خود معرفی کند چراکه آنان را هدفی سهل و آسان و دم‌دستی برای برخورد و تواب‌سازی و دستاویز مناسبی برای بسیج هواداران خود می‌داند.‌ ثالثاً، تهدید به انتقام از “گوسالۀ بسته” گمان نمی‌کنم علامت خوبی از اعتماد به نفس لازم برای رویارو شدن با تحولات عینی باشد!


کد مطلب: 175978

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/175978/تهدید-اصلاح-طلبان-توبه-رسمی-یا-برخورد-قضایی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir