کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خود ویرانگران!

27 فروردين 1398 ساعت 13:26


محمد توکلی

زلزله کرمانشاه را به یاد بیاورید؛ نقش‌آفرینی پررنگ چهره‌های مشهور سیاسی، فرهنگی و ورزشی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان سرپل‌ذهاب، ثلاث باباجانی، دالاهو و... این رفتار با واکنش‌های مختلفی روبرو شد. برخی مردم این انتقاد را مطرح می‌کردند که سلبریتی‌ها آن طور که باید و شاید از پول‌های جمع‌آوری شده در زمان و جای مناسب استفاده نکردند،

برخی ناظران سیاسی از زنگ خطر شکاف میان حاکمیت و جامعه گفتند و اقبال به چهره‌های مشهور در موضوع زلزله کرمانشاه را نمادی از بی اعتمادی به قدرت رسمی دانستند، مقامات دولتی و حاکمیتی نیز اعتراض خود به این نقش‌آفرینی پررنگ و میدان‌داری چهره‌های فرهنگی، ورزشی و سیاسی را به شکل‌های مختلف ابراز داشتند؛ از انتقادات رسانه‌ای تا برخورد پلیسی و قضایی و تا در نهایت مسدودسازی حساب‌های بانکی این افراد و تشکیل پرونده برای برخی از آنان.  

حالا به زمان اکنون بازگردیم؛ سیل فروردین‌ماه بخش‌های بزرگی از ایران را تحت‌تاثیر خود قرار داده و به گروه بزرگی از مردم استان‌های مختلف از شمال تا جنوب آسیب‌های جانی و مالی وارد آورده است. این بار دیگر خبری از سلبریتی‌ها نیست و ظاهراً تجربه زلزله کرمانشاه و برخوردهای پس از آن سبب آن شده که عطای حضور پررنگ میدانی را به لقایش ببخشند. اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها‌ترجیح داده‌اند این بار در خفا، شخصی و به شکل بسیار محدود به یاری سیل‌زدگان بروند تا مانند نوبت قبل دچار مشکلات عدیده نشوند.

با مقایسه میان این دو وضعیت این پرسش فرا روی ما قرار می‌گیرد که آیا حذف این گروه که به شکلی میان متن جامعه  و نهادهای رسمی نقش حلقه واسط را ایفا می‌کردند سبب بهبود شرایط به شکل کلی و به خصوص برای افراد درگیر در بحران شده است؟ پاسخ این پرسش به یقین منفی است. زیرا از زلزله کرمانشاه تا سیل فروردین نه تنها اعتماد عمومی افزایش پیدا نکرده بلکه شاهد افول بیش از پیش اعتماد جامعه به نهادهای رسمی نیز بوده‌ایم. حال و با این وضعیت برای حذف این حلقه واسط جز خود ویرانگری چه نامی می‌توان نهاد؟

خود ویرانگران بار دیگر دست به کار شده‌اند و در تلاش هستند تا پس از حذف چهره‌های مشهور این بار سازمانی مردم نهاد که با نام جمعیت امام علی (ع) در حال خدمت‌رسانی به مردم است با بهانه‌هایی واهی همچون ارتباط با آمریکا و اسرائیل حذف کنند! در نگاه آنان کمک به مردم در مناطق سیل زده نه یک وظیفه انسانی بلکه میدانی برای خودنمایی‌هایی کودکانه است که به خیال خود در بزنگاه‌های سیاسی به یاری‌شان خواهد آمد؛ از همین رو هر فردی جز آنان می‌باید از این میدان حذف شود، چه سلبریتی باشد، چه جمعیت امام علی(ع)، چه هلال احمر و...


کد مطلب: 175980

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/175980/خود-ویرانگران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir