به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۲۷ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۱۷۵۹۹۵
سیل 26 روستای شادگان را تهدید می‌کند

جدال مردم شادگان با سیلاب ادامه دارد

گروه جامعه: سرپرست فرمانداری شادگان در استان خوزستان گفت: سیل 26 روستای شادگان را تهدید می‌کند. 
جدال مردم شادگان با سیلاب ادامه دارد
سعید حاجیان با تشریح وضعیت روستاهایی که دستور تخلیه برای آنها صادر شده است، اظهار کرد: در حال حاضر برای سه روستا در بخش مرکزی، دو روستا در بخش خنافره و چهار روستا در بخش دارخوین دستور تخلیه صادر شده است. وی افزود: جز در بخشی از روستاهای دریسیه از بخش خنافره، اکثر روستاهایی که دستور تخلیه صادر شده است، اهالی روستاها را تخلیه نکرده‌اند. حاجیان با اشاره به صدور دستور تخلیه برای روستای صراخیه در بخش خنافره گفت: مردم این روستا نسبت به تخلیه مقاومت می‌کنند و اکنون آب وارد حیاط سه تا چهار خانه از این روستا شده است. با این وجود با تلاش انجام شده تاکنون آب وارد روستاها نشده است. درخواست اهالی بخش خنافره خاکریزی است که حدود 20 ماشین‌آلات جهت عملیات خاکریزی و همسان کردن منزل در اختیار مردم قرار بگیرد. در حال حاضر آب تقریبا هم‌سطح زمین روستا شده ولی تنها در قسمت پایین‌تر روستا که به تالاب نزدیک‌تر است، آب وارد حیاط سه تا چهار منزل شده است. در مجموع هر آنچه روستا در مسیر نهر بحره و یا در مسیر تالب شادگان قرار دارد، در تهدید سیل هستند که در مجموع حدود 26 روستا در تهدید قرار دارند. 
*آژیر قرمز روستایی
یاسر عوفی بهورز مرکز بهداشت روستای بدرانیه که در همسایگی روستای أبوشلوگ قرار دارد، همچنین نسبت به بیماری‌های شایع در زمان سیلاب در روستاها هشدار می‌دهد و می‌گوید: بر اساس گفته اهالی تا کنون چند خانواده در این روستا به بیماری اسهال مبتلا شده‌اند که طبیعتا بخاطر نوشیدن آب آلوده است، زیرا آب لوله کشی علاوه بر اینکه قابل شرب نیست، به طور کلی در اغلب مواقع در روستاها قطع است. 
*ادامه حماسه سیل بند
شرایط در روستای أبوعرابید اما متفاوت است. سیل هنوز پشت سیل بندهاست و وارد خانه‌ها نشده است. این روستای حاشیه تالاب که به گفته اهالی حدود سه هزار نفر جمعیت دارد، حدود یک هزار هکتار از مزارع گندمش را به دلیل سیل از دست داده که بیش از نیمی از زمین‌های کشاورزی آنهاست. نخلستان‌ها نیز به زیر آب رفته است. جوانان منطقه سیل‌بندی به ارتفاع بیش از 2 متر ساخته‌اند و آن را با گونی‌های پرشده و پلاستیک محکم می‌کنند. نیروی کمکی از روستاهای اطراف، برخی شهرهای خوزستان و حتی از بسیج چند مسجد در اهواز آمده‌اند تا با یاری هم مانع از ورود آب به منازل روستا شوند. آب تالاب اما تنها نیم متر با لبه سیل بند فاصله دارد و معلوم نیست سیل بند چقدر توان مقاومت در مقابل سیل را دارد. 
*بازهم جاده و نفت و نیشکر
2 فعال اجتماعی شادگانی که راهنمایی و همراهی در بازدید از مناطق سیل زده را بر عهده گرفته اند، آبگرفتگی روستاهای مسیر جفال در حاشیه تالاب شادگان را ناشی از وجود موانع در راه جریان این تالاب به سمت دریا می‌دانند. صادق صوفی با بیان اینکه روستاهای حاشیه تالاب متاثر از ورود سیلاب کارون به تالاب هستند، می‌گوید: عامل آبگرفتگی این روستاها جاده‌های رفت و برگشت آبادان- ماهشهر بوده که در زیر آن آب گذر کافی برای عبور آب تالاب به دریا پیش بینی نشده است. وی می‌افزاید: هم اکنون سرعت و حجم جریان ورودی به تالاب با خروجی آن متناسب نیست، برای 45 کیلومتر از جاده آبادان به ماهشهر باید زیرگذرهایی ساخته می‌شد که آب تالاب از آنها به سمت دریا تخلیه شود اما اکنون تعداد کمی زیرگذر وجود دارد که تعدادی از آنها مسدود بوده و از دیروز در حال بازگشایی است. 
صوفی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر لوله‌های قطور طرح آبرسانی غدیر است مانع دیگری در راه جریان آب در تالاب است که باعث آبگرفتگی جاده دارخوین به شادگان شده و خطر ورود سیلاب به شادگان را بوجود آورده است. به گفته وی فعالان اجتماعی سال هاست که راهکارها را به آقایان گوشزد می‌کنند ولی گوش شنوایی نبوده است. محسن شاوردی یکی دیگر از فعالان اجتماعی شادگان می‌گوید: در روزهای گذشته نیشکر سلمان فارسی دریچه‌های خود را به سمت روستاها بازکرد، این مساله باعث شد بخشی از روستای دریسیه در حاشیه رودخانه کارون به زیر آب برود، بعد از آن بود که مردم دایک‌های نیشکر را شکستند، آب که به مزارع نیشکر جاری شد، پیشروی سیل در روستاها متوقف شد. وی می‌افزاید: علاوه بر جاده، لوله‌های نفتی برای روستاهای حاشیه تالاب هنوز مشکل ساز است چون لوله‌های نفتی که مابین جاده‌های رفت و برگشت آبادان ماهشهر قرار دارد، امکان جریان آب هور به دریا را از بین برده است. شاوردی با اشاره به مشارکت مردم برای ساخت سیل بندها، تصریح می‌کند: مردم گونی‌ها را جمع کرده و پر از خاک می‌کنند تا سیل بند بسازند و هیچکس کمکی به آنها نکرده است. وی با انتقاد از عدم اخطار به روستاها و نبود محل‌های اسکان اضطراری سیل زدگان، تاکید می‌کند: ناراحتی مردم از مسئولانی است که به روستاها می‌آیند و عکس یادگاری و تبلیغاتی می‌گیرند و می‌روند، بدون اینکه مشکل مردم را حل کنند. 
*خشک و‌تر تالاب
مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان اما می‌گوید: در حال حاضر از سیلاب برهای طبیعی رودخانه کارون در حدود 700 مترمکعب در ثانیه آب وارد تالاب شادگان می‌شود (600 مترمکعب در ثانیه از نهر بحره و حدود 60 مترمکعب از نهر مالح) علاوه بر این از زهکش نیشکر و رودخانه جراحی نیز آب وارد این تالاب می‌شود. سیدابراهیم حسینی با اشاره به وسعت بیش از 500 هزار هکتاری تالاب شادگان می‌افزاید: این تالاب در حدود پنج میلیارد مترمکعب گنجایش دارد، با وجودی که آب زیادی وارد هور می‌شود اما هنوز پر نشده و توزیع آب‌های ورودی به آن نامناسب است به همین دلیل برخی روستاهای اطراف تالاب و جاده دچار آبگرفتگی شده است. وی با اشاره به ضرورت بازگشایی خروجی‌های تالاب به سمت دریا می‌افزاید: زیرگذرهای جاده آبادان به ماهشهر در زمان خشکسالی توسط فرمانداری شادگان مسدود شده بود تا مانع ورود آب شور دریا به تالاب شود، البته این ایده در آن زمان درست بود اما اکنون باید بازگشایی شود، البته ما اطلاعی از مسدود بودن این زیرگذرها نداشتیم. حسینی با بیان اینکه اخطار برای آبگرفتگی و تخلیه روستاهای حاشیه کارون پیش از این به ستاد بحران استان اعلام شده، اظهار امیدواری می‌کند که با آغاز بازگشایی این خروجی ها، آبگرفتگی جاده و روستاها به تدریج فروکش کند. 

آمادگی اهواز برای دبی بالای رودخانه‌ها 
فرماندار اهواز با اشاره به بارندگی‌های پیش‌رو گفت: تحکیم سیل‌بندها در حال انجام است و اهواز برای دبی بسیار بالا آماده شده است. 
جمال عالمی نیسی اظهار کرد: در حال حاضر دبی رودخانه دز 1150 مترمکعب بر ثانیه و دبی رودخانه کارون 1600 مترمکعب بر ثانیه تنظیم شده است و حجم آب رودخانه کارون در روزهای آینده کاهش می‌یابد. وی با بیان اینکه تلاش می‌شود اهواز به حالت عادی برگردد، افزود: از روز گذشته بخش‌هایی از جاده ساحلی زیر بار‌ترافیک رفته است. در حال حاضر تنها چهار نقطه جاده ساحلی دچار آبگرفتگی است و بعد از ظهر امروز با شهرداری و شرکت آبفا هماهنگی جهت انجام عملیات فیزیکی و زیر بار‌ترافیک رفتن کل جاده ساحلی انجام خواهد شد تا مشکل‌ترافیکی اهواز رفع شود که امیدواریم این اقدام امشب انجام شود. عالمی نیسی گفت: روان‌آب‌ها اهواز را تهدید می‌کردند اما با تقسیم کاری که انجام شد دژ محکمی در کانال سلمان ایجاد شد که از لحاظ جلوگیری از سرریز آب به سمت اهواز اطمینان‌بخشی بالایی ایجاد کرد. فرماندار اهواز بیان کرد: یک لحظه غفلت موجب شد که آب وارد پلیس‌راه قدیم اهواز شود اما اکنون اطمینان‌بخشی حاصل شده است. 
وی بیان کرد: همچنین آب از سوی زهکش دهخدا وارد منطقه عین 2 شده بود که عملیات لازم جهت مقابله با آب انجام شد اما متاسفانه از روز گذشته شاهد برگشت آب از پایین‌دست به بالادست بوده‌ایم. برگشت آب از زیر کانال سلمان به سمت عین 2، گلبهار و گلدشت جریان دارد و از امروز عملیات خاک‌ریزی انجام شده است تا فشار کمتری به این مناطق وارد شود. فرماندار اهواز بیان کرد: اکنون قسمتی از آب‌ها به سمت کارون و بخشی به تالاب هورالعظیم هدایت شده است. به دلیل اینکه سطح زمین در منطقه گلدشت بسیار پایین است آب‌هایی که از سمت زهکش دهخدا خارج می‌شد این منطقه را تحت تاثیر قرار داد و مجددا برگشت آب از پایین‌دست به بالادست را شاهد هستیم. به دلیل اینکه خروج آب به سمت تالاب هورالعظیم به سختی انجام می‌شود برگشت آب از سمت زهکش دهخدا به سمت مناطق عین 2، گلدشت و گلبهار سرریز می‌شود که در حال حاضر ماشین‌آلات مشغول کار هستند تا آسیبی به مناطق وارد نشود. عالمی نیسی با اشاره به اینکه امیدواریم روزهای آتی شاهد کم شدن بحران و افتتاح مدارس باشیم، اظهار کرد: تلاش برای پشت‌ سر گذاشتن این لحظات بحرانی و هدایت روان‌آب‌ها به سمت تالاب هورالعظیم است تا خروج آب به سمت هورالعظیم بهتر و سریع‌تر انجام شود. وی با اشاره به بارندگی‌های پیش‌رو گفت: تحکیم سیل‌بندها در حال انجام است و اهواز برای دبی بسیار بالا آماده شده است و به اطمینان‌بخشی بالایی رسیده‌ایم. از روز گذشته خروجی سدها کاهش یافته تا تخلیه آب بهتر انجام شود. امیدواریم در دو تا سه روز آینده با گذر از این لحظات اهواز و اطراف آن به حالت عادی برگردد. 

۲۱ مدرسه شهرستان کارون درگیر سیلاب است
مدیر آموزش و پرورش کارون گفت: ۷ مدرسه شهرستان کارون به زیر آب رفت و بیش از ۱۴ مدرسه در محاصره سیلاب هستند. 
کاظم باقلائی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۲۵۰ نفر از خانواده‌های سیل زده شهرستان کارون در مدارس شهر کوت عبداله اسکان یافته اند. روزانه بیش از ۲ هزار پرس توسط فرهنگیان غذا پخت می‌شود و در روستاها و محل اسکان سیل زدگان شهرستان توزیع می‌شود. 
باقلائی با بیان اینکه ۷ مدرسه از مدارس شهرستان کارون به طور کامل زیر آب رفت، گفت: مدرسه ولیعصر در روستای اسماعیلیه، مدرسه ابوذر در ابوامشیلش، مدرسه سلمان فارسی در کوت امیر و کلیه مدارس شیرین شهر از جمله مدارسی هستند که درگیر سیلاب شدند. روستاهای چمیان، اسلام آباد (سویسه)، بریچه، طرفایه، علوه، غزاویه کوچک، غزاویه بزرگ، موران، عطیش، مگطوع، جنگیه، عمیره، ابودبس و کوت سید صالح روستاهایی هستند که در محاصره سیلاب قرار گرفتند و دستور تخلیه آنها صادر شد.