کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جریمه میلیارددلاری برای نقض تحریم‌های ایران

28 فروردين 1398 ساعت 11:10

گروه اقتصادی: بانک بزرگ "یونی‌کردیت" ایتالیا و بانک آلمانی "هیپوفرآینز‌بانک" به علت دور زدن تحریم‌های ایران ناگزیر به پرداخت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار جریمه به بانک فدرال آمریکا شده و هر دو بانک با پرداخت جریمه موافقت کرده‌اند.


خبرگزاری آلمان گزارش داد كه ایالات متحده آمریکا ظرف ماه‌های گذشته نشان داده است که هرگاه موضوع بر سر مجازات‌‌های پیش بینی شده برای دور زدن تحریم‌های ایران و کشورهای دیگر باشد، پیگیر و قاطع عمل می‌کند. این ارزیابی خبرگزاری آلمان از تعیین جریمه برای دو بانک ایتالیایی و آلمانی است. خبرگزاری آلمان روز دوشنبه ۲۶ فروردین (۱۵ آوریل) با انتشار گزارشی از واشنگتن و نیویورک، خبر از تعیین جریمه برای شرکت مالی بزرگ ایتالیایی "یونی‌کردیت" داد. بر اساس تصمیم مقامات آمریکایی، شرکت مالی "یونی‌کردیت" ایتالیا و بانک آلمانی وابسته به این شرکت، "هیپوفرآینزبانک" ناگزیر به پرداخت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار جریمه شده‌اند. علت جریمه، نقض تحریم‌های ایران و کشورهای دیگر اعلام شده است.

 خبرگزاری آلمان در گزارش خود از موافقت مسئولان این موسسه مالی بزرگ ایتالیایی با پرداخت جریمه به میزان یاد شده خبر داده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا خبر توافق بر سر پرداخت جریمه از سوی دو بانک "یونی‌کردیت" و "هیپوفرآینزبانک" را تایید کرده است. به این ترتیب، مناقشه حقوقی بین بانک فدرال آمریکا و موسسه مالی بزرگ "یونی‌کردیت" به پایان می‌رسد. پرونده نقض تحریم‌های اقتصادی ایران از سوی "یونی‌کردیت" عمدتا مربوط به تراکنش‌های مالی بین شعبه آلمانی این بانک در مونیخ و موسسات مالی جمهوری اسلامی ایران می‌گردد.

گفته می‌شود که شعبه آلمانی "یونی‌کردیت" که با نام "هیپوفرآینزبانک" فعالیت می‌کند، با انتقال صدها میلیون دلار پول از سامانه مالی آمریکا در تراکنش‌های مالی با ایران دست داشته است. در عین حال ادعا شده است که جمهوری اسلامی ایران از این پول برای پشتیبانی از تروریسم و همچنین ساخت جنگ‌افزارهای کشتار جمعی بهره گرفته است. حکم پرداخت جریمه در رابطه با پرونده مالی "یونی‌کردیت" در دادگاهی در مانهتن صادر شده است.

لازم به یادآوری است که "یونی‌کردیت" ایتالیا در سال ۲۰۰۵ بانک آلمانی "هیپوفرآینزبانک" را تصاحب کرده بود. ویلیام سوینی، مامور اف‌بی‌آی در نیویورک پس از صدور حکم پرداخت جریمه این دو بانک به خبرنگاران گفته است: «این پرونده مثال بسیاری خوبی برای نشان دادن این موضوع است که این باور که گویا این موسسات مالی می‌توانند تحریم‌ها رادور بزنند و فعالیت‌های مالی خود را از نگاه سامانه مالی آمریکا پنهان کنند، باور غلطی بیش نیست.»


کد مطلب: 176031

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/176031/جریمه-میلیارددلاری-نقض-تحریم-های-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir