به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۲۹ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۱۷۶۱۰۹
بن سلمان: تمامی امکانات و تجربیات خود را در خدمت عراق قرار می‌دهیم

عبدالمهدی: توسعه روابط عراق و عربستان

گروه بین‌الملل: ولیعهد عربستان در دیدار با نخست وزیر عراق و هیئت همراه او در ریاض گفت: تمامی امکانات و تجربیات عربستان را در راستای خدمت به عراق قرار می‌دهیم.
عبدالمهدی: توسعه روابط عراق و عربستان
عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق برای یک سفر رسمی و دو روزه به همراه هیئتی شامل ۱۱ وزیر، ۶۸ تن از مسؤولان دولتی و بیش از ۷۰ تاجر روز چهارشنبه وارد ریاض شد. طبق بیانیه‌ای که صبح امروز (پنج‌شنبه) از سوی دفتر عبدالمهدی منتشر شد، عبدالمهدی درباره این دیدار تاکید کرد: توسعه روابط دو کشور عراق و عربستان نیاز مبرم ما و منطقه است و این امر به تحقق صلح، توسعه و شکوفایی کمک می‌کند. عبدالمهدی گفت: مردم ما پس از رنج‌هایی که در نبرد با تروریسم در طول نیم قرن گذشته تحمل کردند، اکنون نسبت به بازگشت به زندگی عادی خود و دوره آرامش، رفاه اقتصادی و خدمات بهتر امیدوار هستند.

نخست وزیر عراق افزود: آنچه در سفرمان به عربستان شاهد بودیم جدیت و تمایل مشترک دو کشور به توسعه روابط را نشان داد و توافقنامه‌ها و یادداشت‌هایی که به صورت اولیه میان دو طرف به امضا رسیدند آغازی برای گشودن افق‌های جدید جهت تحقق منافع دو ملت هستند. همچنین طبق این بیانیه، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در مراسم استقبال از عبدالمهدی گفت: عربستان برای عراق احترام بسیاری قائل است و رشد و توسعه و تقویت این کشور را مساله‌ای اساسی برای خود می‌داند. اینکه چنین سطحی از آرامش در عراق برقرار شود، ما را خوشحال می‌کند و ما دوست داریم که عراق جایگاهی که شایسته‌اش است را در منطقه و در میان کشورهای عربی به دست آورد.

ولیعهد عربستان در ادامه گفت: ما تمامی امکانات و تجربیات خود را در خدمت عراق و مردم آن قرار می‌دهیم و امیدواریم که از پتانسیل‌ها و فرصت‌های اقتصادی موجود در دو کشور استفاده شود. طبق بیانیه یاد شده در دیدار مشترکی که با حضور اعضای هیئت‌های دو کشور بود، درباره همکاری در زمینه‌های توسعه انرژی، شیرین‌سازی آب، مسکن، نفت و فرآورده‌های آن، توسعه بخش‌های کشاورزی، تجاری و شیوه‌های آبیاری، صنایع و تقویت سرمایه گذاری‌ها در زمینه‌های گردشگری، فرهنگی و ورزشی گفت‌وگو شد. همچنین دو طرف امکان افزایش سهمیه مردم عراق در مناسک حج با توجه به افزایش جمعیت این کشور را بررسی و بر تمایل نسبت به افزایش سطح همکاری‌ها در چارچوب شورای هماهنگی مشترک دو کشور تاکید کردند.

ریاض روابط دیپلماتیک خود با بغداد را در دسامبر ۲۰۱۵ پس از ۲۵ سال توقف روابط با این کشور از سر گرفت. پس از حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ میلادی روابط ریاض و بغداد رو به تنش رفت و اکنون با گذشت چندین دهه از این تنش‌ها، روابط دو طرف پس از سفر عادل الجبیر، وزیر خارجه وقت عربستان به بغداد در ۲۵ فوریه ۲۰۱۷ این روابط روبه بهبود رفته‌اند. این اولین باری بود که یک مسؤول عالی‌رتبه عربستانی از سال ۱۹۹۰ به بغداد سفر می‌کرد و همین سفر زمینه برای سفرهای متقابل بعدی را فراهم کرد. در ژوئن ۲۰۱۷ حیدر العبادی، نخست وزیر وقت عراق در سفری که به عربستان سعودی داشت، درباره ایجاد یک شورای هماهنگی جهت توسعه روابط دو طرف با ریاض به توافق رسید.