به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۲۹ ساعت ۲۳:۳۱
کد مطلب : ۱۷۶۱۲۸
اردیبهشت موج جدیدی از ملخ‌ها وارد ایران خواهند شد

هجوم میلیونی ملخ‌ها از صحرای عربستان به جنوب ایران

فائو وضعیت ایران را از زرد به نارنجی تغییر داد
گروه جامعه: ۶ استان جنوبی ایران در معرض خطر حمله میلیونی ملخ‌ها قرار دارند و وزارت کشاورزی می‌گویند ملخ‌ها از عربستان سعودی وارد کشور شده‌اند. تراکم بالای این آفت، پتانسیل آن را دارد که ۱۰۰ درصد یک مزرعه یا باغ را نابود کند.
هجوم میلیونی ملخ‌ها از صحرای عربستان به جنوب ایران
خوزستان، فارس، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان استان‌هایی هستند که مورد هجوم این ملخ‌های صحرایی قرار گرفته‌اند. سازمان حفظ نباتات ایران هشدار داده است که در اردیبهشت ماه موج جدیدی از ملخ‌ها وارد ایران خواهند شد و حجمشان ۵ تا ۶ برابر بیشتر از تعداد فعلی خواهد بود. این ملخ‌ها که تعدادشان ضد ونقیض گزارش شده، باعث شده‌اند تا ستاد مبارزه با ملخ در سازمان حفظ نباتات وهمچنین استان‌های در معرض خطر تشکیل شود. سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد، فائو نیز اعلام کرده است که وضعیت ایران به حالت نارنجی تغییر کرده و این به این معناست که حملات ملخ‌ها می‌تواند آسیب‌های اساسی برای مزارع کشاورزی و باغ‌ها در ایران به همراه داشته باشد.

با این وجود مقامات مسئول مدعی هستند كه برای مبارزه با این ملخ‌ها آمده هستند و تاکنون هم خسارت چندانی به مزارع و باغات وارد نکرده‌اند. حجم و گستردگی این ملخ‌ها که بعد باران‌ها و سیل‌های اخیر با توجه به هوای مناسب و بادهای مرطوب وارد ایران شده‌اند در پنجاه سال اخیر بی سابقه هستند. این ملخ‌ها از صحرای عربستان سفر خود را آغاز کرده و وارد ایران می‌شوند. معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفته است که ۱۰ هزار هکتار از راضی این استان برای مبارزه با این ملخ‌ها سمپاشی می‌شوند. این ملخ‌های پرنده صحرایی بر سر راهشان هر گیاهی را می‌خورند و به راه خود ادامه می‌دهند.

حمید دولتی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفته است این ملخ‌ها با توجه به قدرت پروازی بالا روزانه فاصله‌ای بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر طی می‌کنند که در صورت وزش باد موافق، این مسافت به ۵۰۰ تا هزار کیلومتر در روز می‌رسد. همچنین قدرت بالای تخم ریزی این ملخ‌ها اتفاق خطرناک دیگری است چرا که هر ملخ توانایی تخم ریزی روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ عدد دارد و این می‌تواند تعداد ملخ‌ها را به طرز نجومی افزایش دهد. محمدرضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات می‌گوید: «عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در ۳۸ هزار هکتار از اراضی ۶ استان جنوبی کشور اجرایی شده است.»

درگاهی همچنین با اشاره به اینکه وظیفه مبارزه با این ملخ‌ها بر عهده دولت است گفت: «اعتبار لازم برای شدت بخشیدن به این مبارزه که بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان است هنوز تامین نشده است اما باید هرچه سریعتر صورت گیرد چرا که ۱۲۵ هزار میلیارد تومان ارزش ریالی محصولاتی است که در خطر هجوم این ملخ‌ها قرار دارند.» سعید معین، مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات ایران با تکذیب خبر حرکت ۵۰ میلیون ملخ به سمت جنوب ایران می‌گوید دسته‌های چند ده هزار تایی ملخ‌ها به سمت ایران می‌آیند. معین همچنین می‌افزاید که تا کنون بیش از یک میلیون ملخ در عملیات مبارزه با این ملخ‌های صحرایی معدوم شده‌اند.

از سوی دیگر مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان می‌گوید: «دسته‌های ملخی که به ایران می‌آیند هر کدام ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون جمعیت دارند و در دو ماه و نیم گذشته با ۴۰ تا ۵۰ دسته ملخ در ایران مبارزه شده است.» در بهمن ماه سال گذشته سازمان فائو هشدار داده بود با توجه به بارندگی‌های زیادی که پیش بینی شده است، ایران با هجوم ملخ‌ها مواجه خواهد شد.

فائو وضعیت ایران را از زرد به نارنجی تغییر داد
سازمان خوار و بار جهانی(فائو) اعلام کرد که وضعیت ایران در حال حاضر از زرد به نارنجی تغییر کرده است. این به این معنا است که حمله ملخ‌ها و گستردگی آن می‌تواند آسیب جدی به باغ‌ها و مزارع وارد کند.

بنابر گزارش‌ها، در روزهای اخیر دسته بزرگی از ملخ‌ها بعد از بارندگی‌ها به ایران آمده و ۶ استان را درگیر کرده‌اند. محمدرضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات ایران با ابراز نگرانی از حمله ملخ‌ها گفته است با وجود نامه نگاری و درخواست وزیر جهاد کشاورزی در سال گذشته با وزیر کشور و سازمان مدیریت بحران در این باره، این درخواست بی پاسخ مانده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات ایران به خبرگزاری تسنیم گفته که وزیر جهاد کشاورزی دوباره نامه‌ای را به مقامات ارسال کرده تا اعتبارات لازم برای مبارزه با ملخ‌ها پرداخت شود. گزارشها حاکی است که در حال حاضر در برخی از استان‌ها ۳۶ ماشین سم پاش در حال سمپاشی مناطق هستند. سازمان حفظ نباتات در بهمن ماه سال گذشته اعلام کرده بود که برای مقابله با این آفت ۷ فرودگاه در بوشهر برای سم پاشی ایجاد شده است. اما مشخص نیست ایران چه تعداد هواپیمای سم پاش در اختیار دارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: "ملخ‌های صحرایی که به ۶ استان جنوبی کشور حمله کرده اگر کنترل نشوند امنیت غذایی کشور را به خطر می‌ا ندازد، هنوز اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای مقابله با این آفات تخصیص نیافته است." این ملخ‌ها از نوع صحرایی یا دریایی هستند که از خطرناک‌ترین نوع ملخ هستند و با باد‌های مرطوبی که از شبه‌جزیره عربستان به سمت ایران در جریان است آمده‌اند و به زمین‌های زراعی خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان حمله کرده‌اند.

خبرگزاری ایرنا نیز گزارش کرده که ملخ‌های صحرایی به سه هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی و مراتع چابهار حمله کرده‌اند. محمود چالاکی، معاون مدیریت کنترل و مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات ایران گفت که ستاد مبارزه با ملخ در ستاد سازمان حفظ نباتات، ستاد استانها، شهرستان‌ها برای شناسایی مناطق آلوده فعال شده است. براساس اسناد و گزارش‌ها، آخرین حمله گسترده ملخ‌ها به ایران به سال‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۴۲ باز می‌گردد که خسارات بسیاری نیز به همراه داشت.



بحران جدید بعد از سیل؛ هجوم ملخ‌ها از عربستان
 از بهمن ماه سال گذشته تا امروز ۴۰ تا ۵۰ توده بزرگ ملخ‌های دریایی از شبه جزیزه عربستان وارد کشور شده است. تراکم بالای این آفت، پتانسیل آن را دارد که ۱۰۰ درصد یک مزرعه یا باغ را نابود کند.
سازمان حفظ نباتات کشور برای مبارزه با ملخ‌های دریایی درخواست ۱۲ میلیارد تومان اعتبار داده که ستاد بحران کشور با ۱۰ میلیارد تومان آن موافقت کرده است. این سازمان می گوید اعتبار لازم برای مبارزه با مخ‌های مهاجم حداکثر در یک تا دو هفته آینده باید به دست آن‌ها برسد در غیر این صورت کار از کار گذشته و هجوم این آفت در کنار سیل تبدیل به بحران تازه‌ای برای کشور می‌شود.

هجوم ملخ‌های دریایی به کشور اتفاق تازه‌ای نیست و در گذشته نیز رخ داده است، اما آنچه این‌بار هجوم این آفات را تبدیل به تهدید جدی برای تولید بخش کشاورزی کشور کرده، همزمانی آن با سیل و بارندگی‌های اخیر در استان‌های جنوبی است. مراتع سر سبز حاصل از بارندگی در روزهای اخیر پاسخ خوبی برای نیاز غذایی این آفت سیری ناپذیر است و رشد تولید مثل آن را افزایش می‌دهد. حال علاوه بر سیل، حضور ملخ‌های دریایی نیز تبدیل به تهدید جدی برای تولید بخش کشاورزی استان‌های جنوبی شده است. سازمان حفظ نباتات کشور برای مبارزه با ملخ های دریایی درخواست ۱۲ میلیارد تومان اعتبار داده که ستاد بحران کشور با ۱۰ میلیارد تومان آن موافقت کرده است.

این سازمان می‌گوید تا امروز اعتبار تخصیص یافته برای مبارزه با مخ های مهاجم را نگرفته در حالی که این اعتبار حداکثر در یکی دو هفته آینده باید به دست آن ها برسد در غیر این صورت کار از کار می‌گذرد و اعتبار تخصیص یافته دیگر به کار نمی‌آید. سعید معین نمینی، مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه تاکنون هجوم ملخ‌های دریایی تنها به مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی خسارت زده است، اظهار کرد: تا امروز ملخ‌های دریایی به مزارع و باغ ها ورود پیدا نکرده‌اند، اما پیش بینی می‌شود به زودی این اتفاق بیفتد.

وی با تاکید بر اینکه نمودار حرکتی ملخ‌ها قابل پیش بینی نیست، افزود: زمان و جهت حرکت توده ملخ‌های دریایی از یک نمودار تعریف شده پیروی نمی‌کند به همین دلیل به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست. معین نمینی ادامه داد: تنها روش مبارزه با این آفت شناسایی منطقه آلوده و سم سمپاشی در حجم و میزان مناسب است تا با افزایش تلفات، فرصت تخم‌گذاری و حرکت از آن‌ها گرفته شود. به گفته این مسئول، تا امروز ۳۸۰۰۰ هکتار از مناطق آلوده به این آفت از خرمشهر تا چابهار سم پاشی هوایی و زمینی شده است که ۶ استان؛ خوزستان، بوشهر، هرمزگان، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان را شامل می‌شود. از ۹ بهمن تا کنون حدود یک هزار نفر نیرو در ۶ استان درگیر، شبانه روز کار می‌کنند تا نگذارند ملخ‌های مهاجم به مزارع و باغ ها برسد و تولید را به مخاطره بیندازند.

وی با اشاره به روند افزایشی ورود ملخ دریایی به کشور، افزود: از اول فروردین تا امروز میزان ورود توده‌های ملخ‌های دریایی از سمت شبه جزیره عربستان به سمت ایران در حال افزایش است به نحوی که فقط در استان هرمزگان حدود ۳۰ توده بزرگ جدید وارد شده است، به عبارت دیگر در کمتر از یک ماه ۳۰ نقطه در استان هرمزگان مورد حمله قرار گرفته که این امر نشان می‌دهد در چه شرایطی سختی قرار داریم. معین نمینی یادآور شد که ملخ‌های دریایی این قدرت را دارند که به طور کامل یک مزرعه یا باغ را از بین ببرند.

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور هر چند مبارزه با ملخ‌های دریایی را تا امروز موفقیت آمیز توصیف کرد، اما اضافه کرد که سازمان حفظ نباتات کشور برای ادامه مبارزه با این آفت قبل از تبدیل شدن آن به بحران، نیاز فوری به تامین اعتبار دارد. معین نمینی میزان اعتبار مورد نیاز برای برطرف کردن خطرملخ‌های دریایی را ۱۲ میلیارد تومان عنوان کرد. سازمان حفظ نباتات کشور درخواست اعتبار ۱۲ میلیارد تومانی را به ستاد مدیریت بحران کشور داده که این ستاد با ۱۰ میلیارد تومان موافقت کرده است. معین نمینی تاکید کرد: این مبلغ در یک تا حداکثر دو هفته آینده باید به دست کارشناسان سازمان حفظ نباتات در استان‌های درگیر برسد چرا که تاخیر می‌تواند نتایج سنگینی را برای تولید بخش کشاورزی به همراه داشته باشد. اگر ملخ های دریایی تا تیرماه سالجاری مهار نشوند خطر آن تمام کشور را تهدید می‌کند.
ملخ های مهاجم لیمویی رنگ هستند
مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور از کشاورزان و باغداران خواست که نسبت به حضور این آفت در مسیر خود یا در مزرعه یا باغ‌هایشان هشیار باشند. معین نمینی از کشاورزان درخواست کرد تا در صورت مشاهده ملخ‌های به رنگ زرد لیمویی موضوع را در سریع‌ترین زمان ممکن به اولین مرکز حفظ نباتات منطقه اطلاع دهند تا تیم‌های ردیابی و تیم‌های مبارزه به محل اعزام شوند. وی تاکید کرد: کشاورزان و باغداران به هیچ وجه نباید دست به اقدام خودسرانه برای مبارزه با این آفت بزنند چرا که در این موارد شناسایی و مبارز با آفت مهاجم برعهده کارشناسان دولتی است.

ملخ‌های صحرایی در راه اصفهان
بخشدار مرکزی شهرضا گفت: ملخ‌ها که از شبه‌جزیره عربستان وارد کشور شده‌اند ۶ استان جنوبی کشور را مورد هجوم قرار داده‌اند و به استان اصفهان و شهرستان شهرضا نیز خواهند رسید.
 حسین بهزادفر در نشست دهیاران روستاهای شهرستان شهرضا با هشدار نسبت به خطر هجوم آفت ملخ عربستانی اظهار داشت: موج جدید ورود این ملخ‌ها از شبه جزیره عربستان در اردیبهشت‌ماه خواهد بود که بسیار جدی است. بخشدار مرکزی شهرضا افزود: این ملخ‌ها که از شبه‌جزیره عربستان وارد کشور شده‌اند 6 استان جنوبی کشور را مورد هجوم قرار داده‌اند و به استان اصفهان و شهرستان شهرضا نیز خواهند رسید.
وی با بیان این‌که آماده مقابله با هجوم ملخ‌ها هستیم، گفت: نیروی انسانی برای سم‌پاشی به مقدار نیاز موجود است ولی در حال به روز کردن امکانات و ادوات سم‌پاشی برای مقابله با ملخ‌ها هستیم.
موج دوم ملخ‌ها سبب نگرانی شده است
مکیه جمشیدی در ادامه این جلسه اظهار داشت: ورود ملخ‌های صحرایی به کشور از بهمن ماه از شبه جزیره عربستان آغاز شد که به مناطق جنوبی کشور رسید و با آن‌ها مبارزه و جلوی آنها گرفته شد، اما موج دوم این ملخ‌ها که ما را نگران کرده، 5 تا 10 برابر ملخ‌های فعلی هستند و در دسته‌های 50 میلیون عددی وارد کشور خواهند شد و روزانه قادرند 100 تن از پوشش گیاهی را از بین ببرند. کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرضا با بیان این‌که آخرین حمله این ملخ‌ها در سال‌های 40 و 42 به کشور بوده است، خاطرنشان کرد: این ملخ‌ها بسیار خطرناک هستند و در مسیر خودشان هر نوع گیاهی را کامل می‌خورند.

وی ادامه داد: این نوع ملخ صحرایی قدرت پرواز بالایی دارد و روزانه 200 تا 400 کیلومتر و تا ارتفاع هزار و 700 متری پرواز می‌کنند، در سال‌هایی که این ملخ‌ها به کشور حمله کردند، محصولات بسیاری از استان‌های کشور را از بین بردند. جمشیدی با اشاره به نقش عربستان در گسیل این ملخ‌ها به داخل کشور گفت: آمارها و اطلاعات مسیر باد در اختیار آن‌ها گذاشته شده بود و مسیر بادها مشخص بود که از عربستان به سمت ایران است، آن‌ها با اطلاع از مسیر بعدی این ملخ‌ها مبارزه جدی نکرده‌اند، به خاطر همین این ملخ‌ها به سمت کشور ما سرازیر شده است.
برچسب ها: ملخ‌ها