به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۶:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۳۱ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۱۷۶۲۰۳

میزان ضرر هر روز تعطیلی به اقتصاد ایران

گروه اقتصادی: میزان تعطیلات در ایران همیشه یکی از مسایل بحث‌ برانگیز بوده است. بسیاری تعداد روزهای تعطیل ایران را با کشورهای دیگر مقایسه می‌کنند و معتقد هستند در ایران روزهای تعطیل بیش از حد معمول است و تاثیراتی منفی بر اقتصاد کشور خواهد داشت.
میزان ضرر هر روز تعطیلی به اقتصاد ایران
علی پاکزاد، سردبیر روزنامه‌ی عصر اقتصاد معتقد است اوضاع اقتصادی کنونی کشور به گونه‌ای است که مشکل تعدد تعطیلات نیست، بلکه در عوامل تولید اختلال وجود دارد، او اضافه می‌کند که البته تعطیلات پیش بینی نشده زیان‌ده است، زیرا در برنامه‌ریزی فعالان اقتصادی خلل وارد می‌کند.پاکزاد با بیان اینکه زمانی که یک تعطیلی غیرمنتظره پیش می‌آید، جریان عادی شرایط اقتصادی دچار اختلال می‌شود  گفت: وقتی یک تعطیلی غیرمنتظره‌ اتفاق بیفتد و به تعطیلات عادی پیش‌بینی شده اضافه شود بخشی از فعالیت اقتصادی در کشور مختل می‌شود.وی ادامه داد: رقم تولید ناخالص ملی نشان می‌دهد که در طول سال چه میزان فعالیت اقتصادی و ارزش افزوده در اقتصاد کشور ایجاد شده است. ۸ سال پیش ابتدا تعداد روزهای تعطیل و سپس روزهای کاری را محاسبه کردم. در ادامه هم تولید ناخالص سال قبل را بر تعداد روزهای کاری تقسیم کردم و معلوم شد ۱۲۶۶ میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضرر وارد می‌شود.او افزود: البته هرچند فعالیت‌های رسمی در تعطیلات متوقف می‌شود اما برای مثال بحث گردشگری در تعطیلات هم مطرح است. اتفاقا در آن فضا رشد فعالیت‌های اقتصادی اتفاق می‌افتد و مردم به سفر می‌روند؛ اما به هرحال تعطیلات غیر پیش‌بینی شده می‌تواند تا آن سقفی که محاسبه کردم برای فعالیت‌های مثمر اقتصادی زیان ایجاد کند.

اکنون ظرفیت‌های اقتصادی کشور تغییر کرده، یک سری تعطیلات پیش‌بینی شده و یک سری تعطیلات پیش بینی نشده وجود دارد مثلا فردی حساب می‌کند که تا پایان سال ۱۵۰ روز از ۳۰۰ روز تعطیل است. یعنی فعال اقتصادی برای اینکه به کارهای خود برسد براساس آن تعطیلات پیش بینی شده برنامه‌ریزی می‌کند و یا مکانیزاسیون سیستم را تغییر می‌دهد تا به آن میزان سودی که می‌تواند از فضای اقتصادی کسب کند، برسد.وی  گفت: واقعیت این است در اقتصاد ما که عوامل تولید حداکثر کارایی خود را ندارند، بودن و یا نبودن تعطیلات پیش‌بینی شده خیلی تاثیرگذار نیست، البته شاید در جریان‌های بوروکراتیک تاثیرگذار باشد. مثلا بخش خصوصی الان می‌گوید کارگر به حقوق نیاز دارد و اگر روز تعطیل به او بگویی حقوقت را می‌دهم بیا او هم می‌آید اما تولیدکننده‌ی ما مشکل تعطیلات ندارد بلکه مشکل آن‌ها مواد اولیه و نوسان نرخ ارز است. یعنی عوامل تولید الان مشکل فضای تولید دارند و نه تعدد تعطیلات.

او تاکید کرد: تا وقتی این شرایط در اقتصاد ایران حاکم است افزایش یا کاهش تعطیلات ضرر جدی وارد نمی‌کند. بلکه شاید افزایش تعطیلات هزینه‌ها را از دوش تولیدکنندگان بردارد. الان ۹۹ درصد واحدهای صنعتی تولیدی ما با مشکل رسیدن به سقف ظرفیت تولید مواجه هستند و ۹۰درصد آن‌ها زیر ظرفیت عملی خود تولید می‌کنند. یک نمونه صنعت خودرو است؛ الان تازه خود را دارد بالا می‌کشاند خواه ناخواه بحث تحریم‌ها تاثیرگذار است. از ابتدای سال با بیش از صد شاخص صنعتی گفت‌وگوی رودررو داشته‌ام و بالای ۹۰ درصد آن‌ها می‌گویند در تولید مواد اولیه‌ی خود مشکل جدی داریم.پاکزاد در پایان گفت: بسیاری از تولیدکنندگان می‌گویند ما می‌توانیم تولید کنیم به شرط اینکه به ما مواد اولیه بدهند، پس نسبت به آن سالی که من آن گزارش را نوشتم شرایط سقف تولید تغییر کرده البته فرمول محاسبه همان است. البته الان دغدغه‌ی مسوولان تعطیلات نیست بلکه باید دست و پای تولید کننده را ماچ کنند که در این شرایط تولید هم می‌کند.
مرجع : انصاف نیوز
برچسب ها: اقتصاد ايران