کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حذف بودجه «بیمه درمان اعتیاد» در سال ۹۸

ایسنا , 5 ارديبهشت 1398 ساعت 10:10

گروه جامعه: یک کارشناس ترک اعتیاد با انتقاد از حذف بودجه بیمه درمان اعتیاد در سال ۹۸ گفت: این مساله باعث شده تا امکان فراهم کردن سیستم نظام ارجاع برای درمان اعتیاد به وجود نیاید.


دکتر سید علی شفیعی با اشاره به مشکلات کمپ‌های درمان اعتیاد، افزود: مشکلات کمپ‌ها به زمانی بر می‌گردد که مراکز اقامتی یا کمپ‌ها به جای اینکه بر اساس استانداردها و فلسفه وجودی خود، یعنی کمک به بهبودی مصرف کنندگان توسط گروه همتا، خود عمل کنند، به مراکز انتفاعی تبدیل شده‌اند.وی با بیان این مراکز حدود ۱۵ سال قبل شروع به فعالیت کردند و به صورت خودگردان اداره می‌شدند، اظهار کرد: روحیه خودیاری در این مراکز منشأ اثر بود، اما هم اکنون این مراکز به مراکز انتفاعی تبدیل شده‌اند. صرف دریافت مجوز از سازمان بهزیستی لزوماً منشأ اثر نیست، زیرا استانداردها رعایت نمی‌شود، پروتکل‌ها دور زده می‌شوند و نظارت کافی وجود ندارد. دلیل مشکلات فعلی مراکز هم این است که اهداف آنها برای کمک افراد گروه همتا به همتایان خود برای ترک اعتیاد گم شده و به مسائل انحرافی و انتفاعی تبدیل شده است.این کارشناس درمان اعتیاد که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه این مراکز در زمانی جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و مردم به آنها اعتماد می‌کنند که مجدداً به آن هدف اصلی خود برگردند و از حالت منفعت طلبانه و سودجویانه خارج شوند، افزود: بسیاری از افرادی که به دلیل مصرف کننده مواد مخدر به این مراکز برده می‌شوند به نوعی بیماران روانپزشکی هستند و به دلیل اینکه مراکز درمان روانپزشکی ظرفیت و توان کافی برای مدیریت و درمان این افراد را ندارد، خانواده‌ها مجبور به مراجعه به این مراکز فعلی می‌شوند.

شفیعی با بیان اینکه در مراکز درمانی غیرمجاز، حقوق و آزادی بیماران سلب می‌شود، ادامه داد: پیامد ترک اجباری این افراد آسیب‌های روانشناختی و جسمی عمیقی است که ممکن است تا سال‌ها برای فرد باقی بماند. البته اگر این افراد را کتک بزنند و انواع آزارها و اذیت‌ها را به او وارد کنند، قطعاً آسیب‌های شدیدتری به آنها وارد خواهد شد.وی با انتقاد از نبود نظام ارجاع درمان به عنوان یکی از مشکلات این حوزه توضیح داد: در نتیجه بیماران و خانواده‌های آنها تصمیم می‌گیرند که فرد بیمار به صورت اقامتی و یا با داروی بلندمدت و غیره درمان شود، یعنی درمان بر اساس نیازهای بیمار و سیستم ارجاع انجام نمی‌شود. البته می‌توان با شماره ۰۹۶۲۸ سازمان بهزیستی تماس گرفت و درمان مناسب را از مشاوران سوال کرد، اما به صورت سیستماتیک این اتفاق نمی‌افتد. همچنین بودجه بیمه درمان اعتیاد در سال ۹۸ حذف شده و ما از امکان فراهم کردن سیستم نظام ارجاع برای درمان اعتیاد محروم شده‌ایم.


کد مطلب: 176503

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/176503/حذف-بودجه-بیمه-درمان-اعتیاد-سال-۹۸

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir