کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واكنش منفی آمریكا به پیشنهاد تبادل زندانیان

5 ارديبهشت 1398 ساعت 14:41

گروه بین‌الملل: یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به پیشنهاد محمدجواد ظریف درباره تبادل زندانیان دو کشور واکنش منفی نشان داده و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این واکنش را شتابزده و غیراصولی خوانده است.


عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران موضع آمریکا در قبال پیشنهاد محمدجواد ظریف مبنی بر تبادل زندانیان دو کشور را "ناصادقانه"، "شتابزده" و جلوه‌ای از عدم "درک صحیح توافق، مذاکره و تبادل" خوانده است. محمدجواد ظریف،دیروز چهارشنبه در نشست انجمن "جامعه آسیا" در نیویورک موضوع تبادل زندانیان دو کشور را اعلام کرد و گفت: ایران شش ماه پیش، پیشنهاد تبادل زندانیان را داده است و «هیچ پاسخی دریافت نکرده است.» ظریف تاکید کرده بود که او بار دیگر این پیشنهاد را تکرار می‌کند و از اختیارات لازمه برای انجام تبادل زندانیان برخوردار است.


عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه در توضیح چرایی طرح چنین پیشنهادی از سوی ظریف گفته است که چنین اقدامی "جدی" و "مسبوق به سابقه" است. قبل از اظهارات موسوی، سایت "ال‌مانیتور" اقدام به بازتاب موضع آمریکا در رابطه با پیشنهاد ظریف نموده بود. آمریکا از جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا با آزادی فوری همه آمریکایی‌های زندانی در ایران، جدیت خود را نشان دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره پیشنهاد ظریف گفته است: «رژیم ایران می‌تواند از طریق آزاد کردن همه شهروندان آمریکای بی‌گناهی را که بازداشت و زندانی شده‌اند، جدیت خود را در خصوص حل مسائل کنسولی نشان دهد.» وزارت آمور خارجه آمریکا از ایران خواسته است شهروندان آمریکایی که به طور ناعادلانه محکوم و زندانی شده را آزاد کند. آمریکا از جمله خواستار آزادی سیامک نمازی، نزار زاکا، ژیو وانگ و رابرت لوینسون شده است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز خواستار آزادی تمامی ایرانیان زندانی در آمریکا شده است که به "اتهامات غیرقانونی نقض تحریم‌ها" بازداشت شده‌اند. موسوی موضوع تبادل زندانیان را در چارچوب وظایف وازات امور خارجه دانسته است. او درخواست "آزادی یکطرفه" زندانیان آمریکایی از سوی وزارت امور خارجه آمریکا را ناشی از "عدم درک درست آنان از مفاهیم مذاکره، توافق و تبادل" خواند و عنوان نمود که این موضوع «ثابت می‌کند آنان در ادعاها و تبلیغات ماه‌های گذشته خود کمترین صداقتی ندارند.»

برایان هوک: درآمد نفتی ایران در عرض یک سال ۱۰ میلیارد دلار کم شده است
در همین حال، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرد که از ماه مه سال گذشته که دونالد ترامپ خروج امریکا از برجام را اعلام کرد، درآمد نفتی ایران بیش از ۱۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

برایان هوک در سنگاپور گفت: «پیش از تحریم‌ها ایران سالانه ۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت. تخمین ما این است که این درآمد از ماه مه سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار کاهش داشته است.»  در ماه مه سال گذشته دونالد ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و از ماه نوامبر سال گذشته تحریم‌های نفتی علیه ایران به اجرا گذاشته شد. با این حال واشنگتن برای هشت کشور اصلی خریدار نفت ایران، معافیت شش ماهه از این تحریم‌ها در نظر گرفت. بزرگترین خریداران نفت ایران کشورهای چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه هستند. تایوان، یونان و ایتالیا علیرغم اینکه واجد شرایط معافیت بودند اما واردات نفت از ایران را متوقف کردند. چین بزرگترین خریدار نفت ایران است و به همین دلیل اعمال مجدد تحریم نفتی ایران را به شدت مورد انتقاد قرار داده است. روز پنج‌شنبه مقامات آمریکا اعلام کردند که چین باید یک جایگزین برای نفت ایران پیدا کند.

پیش از احیای دوباره تحریم‌های نفتی علیه ایران، این کشور یکی از پنج کشور اصلی تولیدکننده نفت اوپک بود که نزدیک به چهار میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کرد. صادرات نفت ایران در حال حاضر به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است. با اعلام امریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت هشت کشور برای خرید نفت ایران و این که این کشور قصد دارد فروش نفت ایران را به صفر برساند، قیمت نفت در هفته جاری به بالاترین حد خود در سال جاری میلادی رسید. کره جنوبی به شدت وابسته به منابع نفتی ایران است چرا که صنایع پتروشیمی این کشور بر اساس میعانات گازی ایران طراحی شده‌اند که نوعی بسیار سبک از نفت خام است. مقامات آمریکایی می‌گویند دولت این کشور در همکاری تنگاتنگ و نزدیک با کره جنوبی است تا بتواند از صنایع پتروشیمی این کشور حمایت کند.


کد مطلب: 176534

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/176534/واكنش-منفی-آمریكا-پیشنهاد-تبادل-زندانیان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir