به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۰۵ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۱۷۶۵۳۷

دیدار کیم جونگ اون با ولادیمیر پوتین در روسیه

دیدار کیم جونگ اون با ولادیمیر پوتین در روسیه
گروه بین‌الملل: ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در ولادی ووستوک از کیم جونگ اون رهبر کره شمالی استقبال کرد. تیرگی روابط آمریکا با کره شمالی بر سر این دیدار سایه انداخته است.
 
شهر بندری ولادی ووستوک روسیه امروز پنج‌شنبه محل دیدار کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه بود. این اولین دیدارکیم و پوتین است. پوتین ضمن خوشامدگویی به کیم، ابراز امیدواری کرد که بتواند مناقشه برنامه سلاح‌های اتمی کره شمالی را حل کند. گفت‌وگوهای نهایی رهبران دو کشور حدود دو ساعت به طول انجامید و پوتین آن را "پربار" توصیف کرد.

او گفت: «ما درباره گذشته و حال روابط دوجانبه و نیز درباره توسعه روابط دوطرف گفت‌وگو کردیم.»
کیم جونگ اون نیز گفت‌وگوها را "بسیار اساسی" دانست و گفت: «ما یک تبادل نظر بسیار اساسی درباره موضوعات مورد علاقه مشترکمان داشتیم.» پیش از آغاز گفت‌وگوها، پوتین تلاش‌های کره شمالی برای پیشرفت گفت‌وگوهای میان‌کره‌ای و نیز برای عادی‌سازی روابط کره شمالی و آمریکا را ستود. روسیه همانند آمریکا مایل به خلع سلاح اتمی همسایه خود کره شمالی است. کیم در اولین دیدار خود از روسیه به عنوان یک قدرت اتمی، خواستار تضمین‌های امنیتی پس از آغاز خلع سلاح کره شد.

مسکو می‌خواهد در مقابل و با توقف برنامه اتمی پیونگ‌یانگ، تحریم‌ها علیه این کشور کمتر شوند. کره شمالی به دلیل برنامه اتمی و موشکی‌اش مورد تحریم‌های بسیار شدید از سوی سازمان ملل قرار گرفته است. به همین دلیل دهها هزار کارگر کره شمالی که در روسیه هستند و یک منبع درآمد مهم برای پیونگ‌یانگ به حساب می‌آیند، در خطر اخراج از این کشور قرار دارند. هردو طرف مایل هستند جلوی این مسئله را بگیرند. در کنار مناقشه برنامه اتمی و موشکی کره شمالی، در دیدار رهبر این کشور با پوتین درباره توسعه روابط تجاری و مسائل بشردوستانه نیز صحبت شده است. بعد از گفت‌وگوی دونفره پوتین و کیم، هیأت‌های دو کشور با یکدیگر دیدار کردند. کنفرانس مطبوعاتی مشترک یا دادن بیانیه مشترک به گفته مقامات روس، در برنامه این دیدار نبوده است. برخی از مفسران روس، دیدار دو رهبر را "کمپین تصویری" کیم و پوتین توصیف کرده‌اند.

سایه مانور کره جنوبی و امریکا بر سر دیدار ولادی ووستوک
به احتمال زیاد، رهبر کره شمالی پس از دیدار تقریبا شکست خورده‌اش با دونالد ترامپ حدود دوماه پیش، آگاهانه قصد نزدیکی به روسیه را دارد. ترامپ و کیم در اواخر ماه فوریه در ویتنام دیدار کردند اما این ملاقات به گفت‌وگوهای اصلی درباره خلع سلاح اتمی کره شمالی نینجامید. با این وجود هردو طرف این ملاقات را روی هم رفته مثبت ارزیابی کردند. کوتاه مدتی پس از آن نیز ترامپ از احتمال یک دیدار دیگر بین رهبران دو کشور خبر داد.

مانور مشترک کره جنوبی و آمریکا که هم‌اکنون در حال انجام است، ساعتی پیش از دیدار ولادی ووستوک، باعث بالا گرفتن تنش‌های لفظی شد. کره شمالی این مانور هوایی را مورد انتقاد قرار داد و متذکر شد که اینگونه اقدامات می‌تواند روابط میان دو کره را تهدید کند. این موضوع را یک سخنگوی رهبر کره شمالی اعلام کرد و از "اقدامات درخور" متقابل از سوی ارتش کره شمالی خبر داد.

سخنگوی کمیته اتحاد صلح‌آمیز دو کره در پیونگ‌یانگ درباره مانور کره جنوبی و آمریکا گفت: «آمریکا و کره جنوبی نمی‌توانند جنبه‌های تهاجمی، پرخاشگرانه و ستیزه‌جویانه این رفتار خصمانه خود را پنهان کنند.» او افزود که با تغییر اسم رمز این مانور، کره جنوبی و آمریکا خواسته‌اند نشان دهند که دامنه این رزمایش نظامی کاهش پیدا کرده است اما این واقعیت ندارد.