به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب : ۱۷۶۶۵
علیرضا قزوه:

باید آثار شاملو به کتب درسی اضافه شود

گروه فرهنگ و هنر: علیرضا قزوه گفت: به نیما هم در کتاب‌های درسی پرداخته‌اند. شاید به شاملو کم‌تر پرداخته باشند. اگر به این شاعر نپرداخته‌اند، دلیلش را نمی‌دانم، اما من احساس می‌کنم به خاطر این است که شاید گاهی بعضی‌ها موضع‌گیری‌هایی نسبت به انقلاب داشتند و شاید مقداری معذوریت‌هایی وجود داشته باشد، اما من همه این چهار شاعر را قله و شاعران بزرگی می‌دانم.
باید آثار شاملو  به کتب درسی اضافه شود
این شاعر و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری درباره این‌که چرا بعد از انقلاب در نهادهای رسمی و کتاب‌های درسی به سهراب سپهری بیش از چهار شاعر مطرح دیگر شعر نو (نیما یوشیج، مهدی اخوان ثالث، فروغ فرخزاد و احمد شاملو) پرداخته شده است، گفت: به جای انکارِ این شاعران، باید از آنان استفاده کرد. من فکر می‌کنم جامعه ما با آن‌ها عنادی ندارد. حتا دولت‌مردان ما هیچ‌وقت جلو انتشار آثار این شاعران را نگرفته‌اند. الآن می‌بینیم کتاب‌های آن‌ها دارد چاپ می‌شود و درباره آن‌ها تحقیقات فراوانی صورت می‌گیرد. جا دارد در کتاب‌های درسی هم آثار این شاعران را بگنجانند. به نظر من هیچ مسأله‌ای ندارد اگر در کتاب‌های درسی آثاری از اخوان، نیما و شاملو باشد. من فکر نمی‌کنم چیز بدی باشد شعر خوب‌شان را بگذارند. اما مسلما سهراب هیچ‌وقت موضع ضدیتی نگرفته است.

قزوه همچنین عنوان کرد: به هر حال حرکتی که انقلاب اسلامی کرد، حرکت بزرگی است و به نظر من، اگر کسی عنادی با این حرکت دارد، مقصر است. این حرکت انقلابی‌ترین انقلاب است. چه دلیلی دارد که ما بخواهیم با آن عنادی داشته باشیم؟ البته شاید هم حرف‌های این شاعران تبیین نشده است. شاید اگر ما می‌رفتیم و به درستی حرف‌های این افراد را از زبان خودشان می‌شنیدیم، حرف‌های بهتری داشتند. او ادامه داد: شاید هم بد راجع به دیگر شاعران نوشته‌اند و یا این افراد بد معرفی شده‌اند. من نمی‌دانم، ولی فکر می‌کنم این انقلاب، انقلاب مظلومی است و باید هر استعداد و شاعری که داریم، به حمایت از این انقلاب بیاید. فکر می‌کنم سهراب با شعرها و نگاه‌هایش در راستای اهداف مسلمانی ما بوده و نه تنها با فرهنگ مسلمانی ما تضادی نداشته، حتا آن را تقویت کرده و شعرهایش انسانی و اخلاقی بوده است. فکر می‌کنم شعرهای سهراب از این جهت بیش‌تر مورد توجه بوده است.

قزوه افزود: علاوه بر این، زبان سهراب، زبان ساده‌تر، زیباتر و نوتری است و دانش‌آموزان و دانشجویان با آن ارتباط بیش‌تری برقرار می‌کنند. ممکن است زبان شاملو برای دیگران مقداری دشوار باشد. من فکر نمی‌کنم جامعه ما زیاد عناد خاصی با این‌ها داشته باشد. بعضی تلاش می‌کنند به این عناد دامن بزنند. به نظر من الآن نباید اصلا وارد فضاهای عناد شویم. باید برویم عظمت، تلاش و زبان این شاعران را قدر بدانیم و معرفی کنیم. هیچ مشکلی هم ندارد.
مرجع : ایسنا

سیروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۶:۳۳
اصلا شما ببینید تو این مملکت کسی شاملو رو میشناسه یا دانش اموزی امثال احمد شاملو رو میشناسه
به نظر من ایران حق امثال شاملو رو ادا نکرد (143135)
جوک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۹:۳۱
از دل نرود هر آنکه از دیده برفت! (143242)
جوک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۹:۳۶
قزوه، خوب گفتی اما خیلی دیر.... خیلی...! (143250)
فرامرز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۷:۱۷
چرا اضافه شوند؟
مگر امثال شاملو
و فروغ فرخزاد
و شجریان
و جعفر پناهی
و غیره
کی هستن؟؟
بچسسبید به حاج محمودها
شریعتمداری ها
و علم الهداها
خخخخخخخخخ (143163)
ایرانبانو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۲۰:۰۷
آقای غزوه نظرتون راجع به هدایت چیه .شما اگه مخالف قضاوت سیاسی راجع به شاملو هستید پس باید بخاطر موضع گیری هاتون در مورد هدایت عذرخواهی کنبد (143273)
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۲۱:۰۵
ای خدا ببین کی از شاملو حرف میزنه!!! آقا شما برو واسه خودت جایزه ی شاعر مردمی بذار سکه هاتو بگیر. (143325)