به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۱۷۶۷۸۲

واکنش بولتون به مصاحبه ظریف؛ مضحک و تبلیغی

گروه سیاسی: مشاور امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به سخنان وزیر خارجه ایران، این سخنان را «مضحک»، «تبلیغاتی» و «دروغ‌پراکنی» خواند.
واکنش بولتون به مصاحبه ظریف؛ مضحک و تبلیغی
جان بولتون در یک مصاحبه زنده تلویزیونی با شبکه فاکس‌نیوز آمریکا گفت: «کاملا مسخره است. آن مصاحبه یک تبلیغات به تمام معنی بود.» اشاره او به مصاحبه اخیر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با شبکه فاکس‌نیوز است که در جریان آن مدعی شده بود جان بولتون و مقام‌های برخی دیگر از کشورها قصد دارند آمریکا را به سمت درگیری نظامی با ایران سوق دهند. ظریف به ویژه با متهم ساختن اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی که به گفته او می‌خواهند آمریکا را به جنگ علیه ایران بکشانند. مشاور امنیت ملی کاخ سفید این ادعای وزیر خارجه ایران را «کاملا مضحک» خواند و گفت: «این حرف‌ها تبلیغات از پیش نوشته شده ایرانی‌ها با هدف دروغ‌پراکنی است. آن مصاحبه یک تبلیغات به تمام معنی بود. سیاست فشار حداکثری به ایران برای تغییر رفتار آن بسیار قبل از پیوستن من به دولت پرزیدنت ترامپ پایه‌گذاری شده بود. آن چه مقام‌های ایرانی را نگران کرده این است که این سیاست به خوبی جواب می دهد.»

بولتون در پاسخ به پرسشی در مورد طرح «تغییر رژیم» ایران گفت: «واقعیت این است که رژیم ایران به سرکوب مردم خود ادامه می‌دهد. تلاش برای دستیابی به توان موشکی بالستیک را رها نکرده و هنوز بزرگ‌ترین تأمین‌کننده منابع مالی برای تروریسم بین‌المللی است. سال گذشته و در زمان سفر امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه به آمریکا هم دونالد ترامپ صراحتا برای مذاکره همزمان در مورد تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، برنامه توسعه موشکهای بالستیک، پشتیبانی از تروریسم و دیگر رفتارهای مخرب ایران اعلام آمادگی کرده بود. بنابراین هر وقت آنها آماده باشند رئیس جمهور هم برای گفتگو آماده است.»  مقام‌های ایرانی اخیرا به شکل‌های مستقیم و غیرمستقیم موضوع احتمال مذاکره با امریکا را مطرح کرده‌اند. از جمله حسن روحانی، گفت: «ما همواره مرد مذاکره و دیپلماسی بوده همان طوری که مرد جنگ و دفاع هستیم مذاکره در صورتی میسر است که همه فشارها برداشته شده، از اقدامات غیرقانونی خود عذرخواهی کنند و احترام متقابل وجود داشته باشد.»

«تغییر رژیم» یا «تغییر رفتار رژیم»؟
پرسش خبرنگار فاکس‌نیوز از جان بولتون اشاره‌ای به اظهارات وی در اجتماع سازمان مجاهدین خلق در سال ۲۰۱۷ بود که صراحتا از لزوم «تغییر رژیم» ایران سخن گفته بود. مشاور امنیتی کاخ سفید اما این بار هم‌صدا با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که هدف از فشارهای آمریکا بر ایران، وادار کردن این کشور به «تغییر رفتار» است. جان بولتون در پاسخ به پرسش مربوط به مجاهدین با تاکید بر اینکه هیلاری کلینتون دمکرات در زمان مسئولیت خود در وزارت خارجه آمریکا سازمان مجاهدین را از فهرست گروههای تروریستی آمریکا خارج کرد، بار دیگر بر سیاست «فشار اقتصادی» برای «تغییر رفتار» ایران تأکید نمود. وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره این که آیا جمهوری اسلامی اصولا می‌تواند تغییر رفتار دهد، با یادآوری نقش سپاه پاسداران گفت: «مردم ایران سزاوار یک حکومت بهتر هستند و مشکل این است که این تنها یک حکومت استبدادی دینی نیست، بلکه استبداد نظامی هم هست.»

واکنشی دیگر به مصاحبه ظریف
مصاحبه محمد جواد ظریف با فاکس‌نیوز به جز جان بولتون، واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را نیز به دنبال داشت. مورگان اورتگاس در مورد این مصاحبه در توییتر نوشت: «جای تعجب ندارد که محمد جواد ظریف که خود را "استاد حقوق بشر" خوانده و سخنگوی رژیم خشن ایران است، به ایالات متحده بیاید و از آزادی‌هایی که در کشور ما هست و مردم ایران از آن محرومند، برخوردار شود. تعجب‌آور آن است که برخی به این فرد متظاهر امکان صحبت با مردم آمریکا را می‌دهند.»ایالات متحده آمریکا اخیرا نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «گروه‌های تروریستی خارجی» خود قرار داد و به تازگی نیز اعلام کرد معافیت مشتریان ایران از تحریم نفتی را تمدید نخواهد کرد. هدف آمریکا از اعمال تحریم نفتی به صفر رساندن صادرات نفت ایران و در نتیجه اعمال فشار برای تغییر رفتار رژیم ایران اعلام شده است.
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران جوان
برچسب ها: جان بولتون