به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۱۱ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۱۷۶۸۸۵

مادورو آماده فرار به کوبا بود روسیه نگذاشت

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه آمریکا می‌گوید نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا روز سه‌شنبه آماده خروج از این کشور به مقصد کوبا بود اما روسیه او را از این کار منصرف کرده است، در همین حال خوان گوایدو، از هواداران خود خواست امروز چهارشنبه همزمان با روز جهانی کارگر در «بزرگترین راهپیمایی» تاریخ این کشور شرکت کنند. وی بر ادامه اعمال فشار بر دولت نیکلاس مادورو تاکید کرده است.
مادورو آماده فرار به کوبا بود روسیه نگذاشت
مایک پمپئو،گفت: «[مادورو] هواپیمایش روی باند بود. بنا به اطلاعات ما او امروز صبح آماده بود برود اما روسها به وی گفتند بماند.» سخنان مایک پمپئو در حالی بیان می شود که خیابان های ونزوئلا روز سه شنبه به دنبال فراخوان خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت صحنه درگیری بین نیروهای امنیتی و مخالفان بود. رهبر مخالفان ونزوئلا روز سه شنبه با انتشار ویدئویی از خود به همراه گروهی از نظامیان این کشور از مردم خواسته بود با حضور در خیابان ها به دوران زمامداری نیکلاس مادورو خاتمه دهند.
به دنبال این فراخوان درگیری های گسترده ای بین نیروهای امنیتی ونزوئلا و مخالفان دولت روی داد. در جریان این درگیری ها ۶۹ نفر در کاراکاس، پایتخت مجروح شدند. آمار زخمی ها در سراسر ونزوئلا از ۱۰۰ نفر فراتر رفته است. در حالی که خوان گوایدو در ویدئوی روز سه شنبه خود در نزدیکی یک پایگاه هوایی با گروهی از اعضای گارد ملی ونزوئلا ظاهر شده بود اما از نظر اغلب تحلیلگران همچنان نشانه ای از اعلام وفاداری ارتش به مخالفان دولت دیده نمی شود. با این حال خوان گوایدو روز سه شنبه در سخنان خود تاکید کرد: «می دانیم که مادورو از حمایت و احترام نیروهای نظامی برخوردار نیست.»

فراخوان گوایدو برای «بزرگترین راهپیمایی تاریخ»
خوان گوایدو، دیگر رییس‌جمهور و رهبر مخالفان ونزوئلا از هواداران خود خواسته است روز چهارشنبه همزمان با روز جهانی کارگر در «بزرگترین راهپیمایی» تاریخ این کشور شرکت کنند. وی بر ادامه اعمال فشار بر دولت نیکلاس مادورو تاکید کرده است.

در همین حال، مشاور امنیت ملی آمریکا در رابطه با بالا گرفتن بحران در ونزوئلا به مادورو هشدار داد که به کار بستن خشونت علیه مردم خطایی بزرگ خواهد بود. او از سه مقام دولتی ونزوئلا نام برد که باید برای گذار مسالمت‌آمیز تضمین بدهند.  جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، با اشاره به این نکته که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، لحظه به لحظه رویدادهای ونزوئلا را دنبال می‌کند، افزود که ایالات متحده خواستار انتقال قدرت به شکل مسالمت‌آمیز است. مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، وضعیت کنونی ونزوئلا یک کودتا نیست، بلکه این خوان گوایدو، رئیس‌جمهوری مشروع این کشور است که می‌کوشد وضعیت را تحت کنترل درآورد. خوان گوایدو از سوی حدود ۵۰ کشور به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته شده است.جان بولتون روز سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت (۳۰ آوریل) از سه مقام دولتی ونزوئلا نام برد و گفت که برای یک گذار مسالمت‌آمیز این سه تن باید به اپوزیسیون ونزوئلا تضمین بدهند. این سه مقام عالی‌رتبه عبارتند از: ولادیمیر پادرینو وزیر دفاع، مایکل مورنو قاضی دیوان عالی کشور، و ایوان رافائل هرناندز دالا فرمانده گارد ریاست‌جمهوری.

بولتون از روسیه خواست در رویدادهای در حال تکوین ونزوئلا دخالت نکند. او گفت که کوبا هم‌اکنون یکی از حامیان سرسخت رژیم مادورو در ونزوئلاست. خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، از مردم کشورش خواسته است به خیابان‌ها بیایند. او در توییت خود گفته است که مراحل پایانی رژیم مادورو فرا رسیده است.
گوایدو همچنین از نیروهای مسلح خواست به مردم بپیوندند. پیش از این پیام، گروهی از نظامیان طرفدار گوایدو، لئوپولدو لوپز، یکی دیگر از رهبران اپوزیسیون را از حصر ۱۴ ماهه خانگی آزاد کردند. بر اساس آخرین گزارش‌ها، مقامات شیلی گفته‌اند که لئوپولدو لوپز و خانواده او در خانه سفیر این کشور در ونزوئلا پناه گرفته و تقاضای پناهندگی کرده‌اند.
برچسب ها: خوآن گوآیدو