به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۱۳ ساعت ۱۹:۲۰
کد مطلب : ۱۷۶۹۷۸
به دلیل اعدام ۵ نوجوان

یونیسف، ایران و عربستان را محکوم کرد

گروه بین‌الملل: صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف اعدام پنج نوجوان زیر سن قانونی در دو هفته اخیر در ایران و عربستان را محکوم کرد.
یونیسف، ایران و عربستان را محکوم کرد
به گزارش یورونیوز، یونیسف در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طبق گزارش‌های دریافت شده، در جمهوری اسلامی ایران، دو پسر ۱۷ ساله در زندان شیراز در جنوب ایران جایی که ظاهرا در آن‌جا بازداشت شده بودند، اعدام شدند.» این سازمان همچنین در بیانیه خود به عربستان سعودی هم اشاره کرده است: «در پادشاهی سعودی طبق اطلاعات دریافت شده، سه پسر نوجوان که محکوم به مرگ شده بودند، در تاریخ ۲۳ آوریل (۳ اردیبهشت) اعدام شدند.»
یونیسف با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر اعدام کودکان در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، آن را نقض آشکار حقوق کودکان نامید و محکوم کرد.
این سازمان یادآوری کرد که طبق کنوانسیون سازمان ملل در مورد حقوق کودک، هيچ‌ كودکی نبايد تحت‌ شكنجه‌ یا ساير رفتارهای بیرحمانه‌ و غیرانسانی يا مغاير شئون‌ انسانی قرار گيرد. طبق این کنوانسیون، مجازات‌ اعدام‌ و يا حبس‌ ابد، بدون‌ امكان‌ بخشودگی را نمی‌توان‌ در مورد كودكان‌ زير ۱۸ سال‌ اعمال‌ كرد.
صندوق کودکان سازمان ملل متحد همچنین بر ضرورت احترام به حق دادرسی عادلانه برای نوجوانان متهم به ارتکاب جرم تاکید کرده است. روز سه‌شنبه ۲۳ آوریل وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرد که ۳۷ نفر به اتهام فعالیت‌های «تروریستی» در این کشور اعدام شده‌اند.

میشل باشله: از اعدام دو نوجوان در ایران بهت زده‌ام
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز امروز جمعه ۳ مه (۱۳ اردیبهشت) اعلام کرد که از اعدام دو نوجوان ۱۷ ساله در ایران با وجود اشکال در روند دادرسی آن‌ها، بهت زده است. مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت روز پنجشنبه پنجم اردیبهشت ۱۳۹۸ در زندان عادل آباد شیراز در سن ۱۷ سالگی اعدام شدند. این دو، در سن ۱۵ سالگی به اتهام تجاوز جنسی و سرقت بازداشت شده‌ بودند. میشل باشله کمیسر حقوق بشر سازمان ملل امروز در ژنو یادآور شد که تهران، کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و همچنین کنوانسیون حقوق کودک را امضا کرده است که طبق این دو کنوانسیون‌، اعدام افراد زیر سن قانونی ممنوع است.

خانم باشله در بیانیه‌ای تاکید کرد: «این دو مورد به‌خصوص تکان دهنده بود چراکه به‌نظر می‌رسد این دو پسر مورد بد رفتاری قرار گرفته بودند و به روند دادرسی آن‌ها هم ایراد وارد بود.» طبق اطلاعات دفتر حقوق بشر سازمان ملل، این دو نوجوان به مدت دو ماه در بازداشتگاه پلیس بدون دسترسی به وکیل زندانی بودند و مورد ضرب و جرح قرار گرفتند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل همچنین اشاره کرد که این دو نوجوان مجبور به اعتراف دروغین نیز شدند. حکم اعدام این دو نوجوان یک بار در دیوان عالی کشور نقض شده بود اما بار دوم تایید شد.

از سوی دیگر بنا بر اعلام سازمان عفو بین الملل بر اساس این گزارش، مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت از سال ۱۳۹۶ در کانون اصلاح و تربیت شیراز نگهداری می‌شدند. آنها در تاریخ ۴ اردیبهشت بدون دلیل خاصی به زندان عادل‌آباد این شهر منتقل شدند. همان روز، خانواده‌های این دو نوجوان برای ملاقات حضوری فراخوانده شدند اما خانواده‌ها خبر نداشتند که این ملاقات پیش از اعدام آن‌هاست. عفو بین‌الملل اعلام کرد که پزشکی قانونی شیراز در تاریخ ۱۲ اردیبهشت در تماس با خانواده این دو نوجوان اعلام کرد که فرزندان آن‌ها اعدام شده‌اند.