به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۱۴ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب : ۱۷۷۰۴۴

بنزین و بازی‌های سیاسی و رسانه‌ای!

بنزین و بازی‌های سیاسی و رسانه‌ای!
گروه اقتصاد: چند روزی است که بنزین در صدر خبرهای رسانه‌ها قرار گرفته است و موضوع تعیین قیمت جدید برای سوخت خودروها و بازگشت دوباره سهمیه بندی تبدیل به پر تکرارترین موضوعی شده است که در رسانه‌ها قابل مشاهده است.
صف‌های طولانی در برابر پمپ‌های بنزین در روزهای آخر هفته گذشته نیز بازتابی از همین خبرها در سطح جامعه بوده است. مردمی که نگران و مضطرب از آغاز موج تازه‌ای از گرانی‌ها بر اثر افزایش قیمت بنزین خود را به پمپ بنزین رسانده‌اند تا مقداری هر چند اندک از بنزینی با قیمت قدیم را ذخیره‌سازی کنند!
در تحلیل آنچه در روزهای اخیر شاهدش بودیم می‌توان با رویکردی اقتصادی سخن گفت اما به نظر می‌آید وجه دیگری از اعلام خبر افزایش قیمت بنزین و سپس تکذیب آن به حوزه سیاسی و رسانه‌ای بازمی‌گردد. 
نبود اعتماد متقابل میان متن جامعه و ساختار قدرت، فضایی را ایجاد کرده است که دولتمردان برای اتخاذ و اعلام تصمیمات خود به بازی رسانه‌ای روی آورده‌اند. نقل خبر از منبع آگاه، انتشار گسترده آن در فضای مجازی، سکوت مسئولان و عدم تکذیب خبر در مرحله نخست، واکنش‌های مردمی در اعتراض به تصمیم، تکذیب واقعیت از سوی مسئولان در مرحله دوم و متهم ساختن رسانه‌ها؛ این چرخه‌ای است که در جریان بخش بزرگی از تصمیمات اقتصادی دولت در این سال‌ها شاهدش بوده‌ایم. در مسئله افزایش قیمت بنزین نیز همین الگو تکرار شده است. 
مسئولانی که این روزها از تکذیب افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین می‌گویند خود بهتر از هر فرد و رسانه‌ای با خبر هستند که تصمیمات در این باره در سطوح عالی  انجام شده و به زودی شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود اما به جای در پیش گرفتن رفتاری صادقانه و شفاف با مردم در پی تکرار بازی‌های روانی و رسانه‌ای همیشگی خود در مسئله افزایش قیمت بنزین هستند. 
واقعیت آن است که دولت به دلیل کاهش شدید درآمدها به دلیل تحریم نفتی به دنبال آن است که با افزایش قیمت بنزین و دیگر موارد این چنینی بخشی از این کاهش درآمد را جبران کند، در مخالفت و موافقت با چنین تصمیمی تحلیل‌های اقتصادی گوناگونی بیان شده است اما وجه سیاسی این موضوع و مشکل بزرگی که مشاهده می‌شود از آن جایی آغاز می‌شود که دولتی‌ها به جای بیان صادقانه و صریح این موضوع در سخنان خود علت تصمیم برای افزایش قیمت‌ها را صرفه‌جویی در مصرف انرژی، افزایش استفاده از حمل‌ونقل عمومی، مقابله با آلودگی هوا، جلوگیری از قاچاق و مانند آن اعلام می‌کنند. 
همین متوسل شدن به بازی‌های سیاسی و رسانه‌ای که ریشه در سوابق امنیتی مسئولان دولت دارد سبب آن می‌شود که حتی اگر روزی دولت به دنبال تصمیمی سخت در حوزه اقتصادی باشد نیز نتواند همراهی مردم را با خود داشته باشد. از همین رو به نظر می‌آید ضرورت دارد تا دولتمردان پیش از هر اقدامی ابتدا فکری به حال اعتماد از دست رفته میان خود و جامعه کنند که تا اعتماد نباشد هیچ امکانی برای تغییراتی این چنینی نخواهد بود.
برچسب ها: پمپ بنزین بنزین

شهرام 26
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ ۲۲:۵۱
سوال نویسنده در پایان که چرا صداقت در بین مسولان نیست به اشتباه با پاسخه ریشه در سوابق امنیتی مسولان داده شده در حالی که جواب در نرسیدن به آرمانهای انقلاب اسلامی است همانند تحصیل رایگان یا خانه دار شدن همه و غیره میباشد وگرنه صداقت به خودی خود رفتار و سخن سختی نیست. (363354)
لیوانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ ۰۹:۰۱
سلام عزیزان
متاسفانه ما مردم ایران سالهاست در بازی (به مرگ گرفتن و به تب راضی شدن) گرفتاریم.
ما مردم سرگردان و حیرانیم از این وضعیت اسفبار اقتصادی (علی الخصوص در مقایسه با همسایه هائی که فرسنگها با ما فاصله داشتند) و
مسئولین ما خوشحال و خندان از برد های پی درپی در این بازی یک طرفه و
همچنین چوب منت آنها بر سرمان که سایه مرگ را از سر ما مردم گرفتند و فقط تبدارمان کردند.
و اما تاسفبار اینکه اکثر روزنامه ها و سایتها برگزار کننده این بازی هستند.
وای بحال ما مردم ، خداوند ختم بخیر کنه (363357)
salman
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ ۱۲:۱۸
ما باید حداقل مردم چین رو سرلوحه قرار بدیم بابا با چه زبونی بگیم ما دیگه طاقت و توان تحمل این یکی رو دیگه نداریم تا کی باید همه ی بدبختی های مملکت روی دوش کارگر بیچاره باشه من یکی ماشینم رو توی خیابون خاموش میکنم و همون جا می ایستم (363359)