به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۱۵ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۱۷۷۰۸۲
فرزند کروبی: محدودیت‌ها بیشتر از گذشته شده است

پس از 3000 روز حصر وضعیت تغییری نکرده است

گروه سیاسی: فرزند مهدی کروبی در ۳هزارمین روز حصر میرحسین، كروبی (دو كاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1388) و زهرا رهنورد (همسر میرحسین) و در واكنش به ادعای عضو کمیسیون رفع حصر مجلس مبنی بر كاهش محدویتت‌های محصوران، گفت: چنین گشایش‌هایی رخ نداده و محدودیت‌ها بیش از پیش شده است. فرزند شیخ اصلاحات محدودیت‌های حصر را هم‌چنان پابرجا می‌داند و می‌گوید اگر گشایش خاصی صورت گرفته بود برای ما مشهود بود که نیست. حسین کروبی این وضعیت را برای پدرش تعجب‌آور توصیف کرد و از نوعی برخورد سلیقه‌ای در برخورد با وضعیت محصوران سخن گفت و تاکید کرد که محدودیت‌ها در ارتباط‌های پدرش بیشتر از گذشته شده است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
پس از 3000 روز حصر وضعیت تغییری نکرده است
روزنامه همدلی  نوشت: بار دیگر موضوع حصر «میرحسین موسوی»، «مهدی کروبی» و زهرا کاظمی (رهنورد) که ۳ هزارمین روزش را پشت سر گذاشت به موضوع روز و یکی از مطالبات اصلی از دولت، شورای عالی امنیت ملی و سایر نهادهای مرتبط با آن تبدیل شد. تردیدی نیست که رفع حصر این «سه‌تن» یکی از مطالبات اصلی و فراگیر اصلاح‌طلبان و پایگاه وسیع اجتماعی آنان از حسن روحانی در دو انتخابات ریاست جمهوری سال‌های 1392 و 1396 بود. با اینکه پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان طی این مدت نزول داشته، با این همه رفع حصر هنوز یکی از مطالبات اصلی بخش قابل توجهی از مردم ایران است.
از سوی دیگر رفع حصر می‌تواند رضایت و امیدواری همین بخش قابل توجه را به آنان بازگرداند و در چنین شرایطی که مشکلات و معضلات داخلی خارجی از هرسو گریبان مردم را گرفته، بهترین راه برای همبستگی و وفاقی است که این روزها مسئولان فقط حرف آن را می‌زنند و در حوزه عملگرایی، عملا چیزی دیده نمی‌شود.
در همین بین قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده و عضو کمیسیون رفع حصر مجلس از گشایش‌هایی در وضعیت مهدی کروبی خبر داد و گفت که شیخ اصلاحات چندیست که می‌تواند با هرکه بخواهد دیدار کند.
«همدلی» در همین خصوص در تماسی با حسین کروبی جویای وضعیت جدیدی شد که عضو کمیسیون رفع حصر مجلس از آن سخن گفته بود. فرزند مهدی کروبی گفت: چنین گشایش‌هایی رخ نداده و محدودیت‌ها بیش از پیش شده است. فرزند شیخ اصلاحات محدودیت‌های حصر را هم‌چنان پابرجا می‌داند و می‌گوید اگر گشایش خاصی صورت گرفته بود برای ما مشهود بود که نیست. حسین کروبی این وضعیت را برای پدرش تعجب‌آور توصیف کرد و از نوعی برخورد سلیقه‌ای در برخورد با وضعیت محصوران سخن گفت و تاکید کرد که محدودیت‌ها در ارتباط‌های پدرش بیشتر از گذشته شده است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
گشایشی صورت نگرفته است
حسین کروبی، با اشاره به سخنان قاسم میرزایی‌نیکو عضو فراکسیون امید و کمیته رفع حصر مجلس شورای اسلامی، مبنی‌بر اینکه همه ارتباطات محصورین برقرار شده و هیچ ممنوعیتی برای آنها وجود ندارد، گفت: «سخنان آقای میرزایی‌نیکو نشان از این دارد که محصورین آزاد هستند و هر لحظه، هر کجا هم بخواهند می‎‌توانند بروند اما به نظرم ایشان اطلاع کافی از قضایا ندارند. 
ما قبلا به‌صورت مرتب هر اتفاقی که در ارتباط با محصوران رخ می‌داد اطلاع‌رسانی می‌کردیم. سه ماه قبل از عید اعلام کردند که آقای کروبی می‌تواند یک‌سری اسامی به ما بدهد و در صورت توافق، کمیته‌ای که مسئول رسیدگی به وضعیت محصورین هستند، می‌توانند به آنجا سر بزنند یا بیرون بروند. این کار انجام شد و آقای کروبی اولین بار اسم خانواده دکتر شهیدی را نوشتند».
کروبی که پدر او بیش از ۳هزار روز در حصر به سر می‌برد، در ادامه افزود: «این رفت‌وآمدها انجام می‌گرفت و تا شب عید نیز برقرار بود که در این مدت آقای کروبی توانستند به خانه برخی از دوستان (به تعداد انگشتان یک دست) سر بزنند. اما بعد از این و به یک‌باره این گشایش‌ها به سخت‌گیری‌های بیشتری تبدیل شد. سخت‌گیری به گونه‌ای شد که همه ملاقات‌هایی که آقای کروبی انجام می‌دهند بسیار کنترل شده و محدود است. حتی وقتی که حاج آقا قصد دارند به منزل خانواده شهیدی هم برود، با محدودیت‌های بسیاری انجام می‌شود یا همچنین زمانی که می‌خواهند به خانه فرزندانشان بروند نیز ماموران امنیتی با ایشان به منزل آمده و به تعبیری عامیانه‌تر با ایشان داخل آمده و کنار ایشان می‌نشینند. این محدودیت‌ها به حدی شد که خود آقای کروبی تعجب کردند که چرا وضعیت عوض شده و محدودیت‌ها بیشتر شده است؟
از سویی، اشخاصی هم که قرار است با ایشان ملاقات کنند، به هیچ وجه، از همان تعدادی که قبلا با آقای کروبی در ارتباط بودند، بیشتر یا افزوده نشده است».
کروبی دلیل محدودیت‌های بیشتر «شیخ اصلاحات» را این‌گونه تحلیل کرد: «در اینجا باید بگویم که ارزیابی من این است که چون آقای کروبی نظراتشان را در باره مسائل کشور به صورت شفاف ارایه می‎کنند، باعث شده تا مسئولین مربوطه این محدودیت‌ها را نسبت به قبل بیشتر کنند».
او با اشاره به سخنان اخیر میرزایی‌‌نیکو به نقل از ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، گفت: «از وقتی هم که آقای رئیسی، رئیس قوه قضاییه گفتند که قرار است در این باره (حصر) کار را تمام کنند تا الآن هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است چون اگر صورت می‌گرفت بدون شک برای ما مشهود می‌شد که متاسفانه فعلا خبری از رفع حصر یا گشایش‌هایی در این امر نیست». 
حسین کروبی در پایان با انتقاد از رویکردی که نسبت به حصر در پیش گرفته شده است گفت: «با توجه به تجربه‌ای که در این مدت (مدت حصر) مشاهده شده، می‌توان به این نتیجه رسید که نسبت به حصر هیچ قاعده و معیار خاصی وجود ندارد و هر اقدامی نیز صورت گرفته بیشتر به صورت سلیقه‌ای بوده است. یعنی هر لحظه خواسته‌اند گشایش‌ و ملاقات‌ها را برقرار و یا هر لحظه هم که نخواسته‌اند محدودیت‌ها را اعمال کرده‌اند. به نظر من اقدامات آن‌ها هیچ حساب و کتابی ندارد». 
قاسم میرزایی‌نیکو: رفت و آمد‌های کروبی کاملا برقرار شده است 
رویداد۲۴| قاسم میرزایی درباره آخرین تحولات رخ داده برای رفع حصر محصورین به رویداد۲۴ گفته، رفت و آمد‌های آقای کروبی کاملا برقرار شده و هرجا بخواهند می‌توانند بروند و بیایند.
او می‌گوید در سال جدید باید تحولات جدید داشته باشیم زیرا امسال، سال گذشت و پادرمیانی دولت است؛ به قول خودشان یک پوسته بیشتر نمانده و اگر لازم است این پوسته را هم باید بشکنند و بگذارند رفت و آمد آقایان میرحسین حسین موسوی و مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد عادی شود.
میرزایی افزود: وضعیت به سمتی باید برود که همه همدلی و همراهی داشته باشند و بعید به نظر می‌رسد این آقایان در حصر هم تصور دیگری داشته باشند.
نماینده مجلس دهم و عضو کمیته رفع حصر مجلس در مورد نقش ابراهیم رئیسی رئیس جدید قوه قضاییه در رفع حصر گفت: سفارش‌هایی به رئیسی شده است.
میرزایی با اشاره به نشست کمیته قضایی مجلس با رئیس جدید قوه قضاییه گفت: در این نشست اظهاراتی مطرح شده که رضایت کمیته قضایی را به همراه داشته است.
میرزایی در پاسخ به این سوال که «پیش از این هم از عزم رئیس پپشین قوه قضاییه برای رفع حصر خبر داده بودند اما چرا تحولی رخ نداد» گفت: دو جا باید اقدام کنند و اقدام آن‌ها می‌تواند موثر باشد؛ اول دولت است که رئیس شورای عالی امنیت ملی یعنی آقای روحانی می‌تواند قضیه را حل و فصل کند و دوم قوه قضاییه است. البته در دل دولت، اطلاعات و شورای امنیت هم می‌توانند در جهت حل مسائل و پشتیبانی کنند؛ اما اصل قضیه دست دولت است و دولت به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی می‌تواند نقش ویژه‌ای داشته باشد.
او افزود: دولت دارد اقدام می‌کند و اقداماتش در سال جدید ثمره‌ای خواهد داشت. سال پیش فکر می‌کردیم بعد از عید این اتفاق بیفتد، ولی نشد. امیدوارم انقلاب در چهل سالگی به این بلوغ رسیده باشد این مسائل را هرچه زودتر حل کند.
میرزایی درباره اینکه اگر دولت مسئول رفع حصر بوده پس چرا در این پنج سال دولت روحانی با وجود وعده‌های او هیچ گشایشی ایجاد نشده، گفت: ما از دولت همین را می‌پرسیم که چرا اقدام نمی‌کنید؛ چون همه می‌گویند این مصوبه شورای امنیت است.
او خاطرنشان کرد: رفت و آمدهای آقای کروبی برقرار شده و ایشان به هر کسی که بخواهند اجازه ملاقات دارند. سفر و رفت و آمد ایشان با خانواده‌شان نیز کاملا برقرار شده است.
برچسب ها: حصر