به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۱۵ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۱۷۷۰۸۴

کاهش سرطان پروستات با داروهای فشارخون

گروه علمی: مطالعات جدید محققان کالج پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک نشان می‌دهد داروهای درمان فشارخون که همان مسدودکننده بتا هستند، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را به میزان 50 درصد کاهش می‌دهند.
کاهش سرطان پروستات با داروهای فشارخون
به گزارش ایرنا از پایگاه خبری یونایتد پرس، داروی مسدودکننده بتا به نام آتنولول (atenolol) که معمولاً برای کاهش فشارخون تجویز می‌شود، احتمال ابتلا به سرطان پروستات درجه متوسط و کم را به میزان 50 درصد کاهش می‌دهد. داروهای مسدودکننده بتا یا بتا بلاکر، اثرات هورمون آدرنالین را مسدود کرده و باعث می‌شوند قلب با ضربان و نیروی کمتری بتپد و منجر به کاهش فشارخون شود. این داروها همچنین انعطاف‌پذیری رگ‌های خونی را افزایش می‌دهند و درنتیجه جریان خون بهبود می‌یابد.

یکی دیگر از اثرات این دارو، منع تشکیل یک لایه سلولی روی رگ‌های خونی است؛ این لایه از رشد رگ‌های خونی جدید جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد این داروها با تغییر سوخت‌وساز سلولی، مانع از تشکیل عروق خونی جدید و درنتیجه رشد تومورهای سرطانی می‌شوند. اثر درمانی آتنولول بر تومورهای سرطان پروستات تائید شده است؛ ولی بتابلاکرهای دیگر این اثر درمانی را ندارند.

به گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS) سرطان پروستات دومین سرطان شایع در مردان و دومین عامل مرگ‌ومیر ناشی از سرطان است. گرچه میانگین سنی ابتلا بیش از 60 سال است؛ ولی بروز آن در سنین قبل از 40 سالگی نیز دیده شده است؛ بنابراین پزشکان معتقدند که مردان بالای 40 سال باید سالی دو بار تحت غربالگری سرطان قرار گیرند.

اکنون برای تشخیص سرطان پروستات از تست دیجیتال رکتوم، نمونه‌برداری و آنتی‌ژن ویژه پروستات، PSA، استفاده می‌شود. ولی به دلیل اینکه رشد سرطان بسیار آهسته است،‌ این روش‌ها گاهی مؤثر نیستند. به‌عنوان مثال آزمون PSA گاهی در تشخیص موارد تهاجمی ناتوان است.
برچسب ها: سرطان پروستات