به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب : ۱۷۷۱۲

شلوارجین در رسانه‌ملي ممنوع‌التصویراست!

گروه جامعه: بارها و بارها درباره سانسور در رسانه ملی شنیده بودیم و بیشتر هم سانسور محتوایی آثار سینمایی و تلویزیونی و یا سانسور گفته‌های آدم‌هایی که در برنامه‌های ضبط شده جلوی دوربین می‌روند اما در یک مورد تازه که اخیرا مشاهده شده صدا و سیما به سانسور پوشش مهمانانی می‌پردازد که شخصا برای حضور در برنامه‌های خود از آنان دعوت کرده است.
شلوارجین در رسانه‌ملي ممنوع‌التصویراست!
شبکه ایران پس از این مقدمه ادامه داد: این مساله در شرایطی رخ می‌دهد که تهیه‌کنندگان برنامه‌های تلویزیونی پیش از دعوت از مهمان هیچ نکته خاص و یا خط قرمزی را درباره نوع پوشش آنها بیان نکرده و به مهمانان اعلام می‌کنند می‌توانند با پوشش عرف در جامعه در برنامه ظاهر شوند.

در ادامه این مطلب به قلم مهدی تندرو آمده است: چندی پیش به عنوان کارشناس سینمایی به یک برنامه تلویزیونی مربوط به «شبکه خبر» دعوت شدم تا پیرامون فیلم‌های سینمای جهان به نقد و تحلیل بپردازم. برنامه ضبط می‌شد تا در موعد مقرر پخش شود. من هم که پیش از حضور در این برنامه به اندازه یک هفته تا 10 روز درباره موضوع مورد بحث تحقیق کرده و اطلاعات جمع‌آوری کرده بودم، سعی کردم داده‌هایم درباره موضوع بحث را به بهترین شکل در اختیار مخاطب قرار دهم اما شگفتی زمانی رخ داد که برنامه روی آنتن رفت و اثری از صحبت‌های من در برنامه نبود!!!

وقتی علت را جویا شدم، پاسخم را این‌گونه دادند که بنده شلوار جین به پا داشته‌ام و از این حیث تصویر بنده قابل پخش نبوده است! بماند که از حیث براهین، حتی فیلسوفان غرب و شرق هم از این ادله انگشت حیرت به دهان می‌گیرند اما پرسشی که برایم پیش آمد این بود که پس چرا همان موقع که ضبط برنامه آغاز شد یا قبل‌تر از آن پیش از آنکه ضبط آغاز شود، این نکته را متذکر نشدند که به واسطه پوشیدن شلوار جین که پوشش غالب بسیاری از آدم‌های جامعه ماست، ممکن است صحبت‌هایم سانسور شود.

تازه اگر ضوابط و قوانین پوشش در سازمان صدا و سیما این‌گونه حکم می‌کند که کسی شلوار جین نپوشد، پس چطور می‌شود امید زندگانی در برنامه زنده‌ای که اجرای آن را بر عهده داشت و همچنین بسیاری دیگر از مجریان محترم تلویزیون در شبکه‌های مختلف سیما، جین می‌پوشند؟ آن هم در شرایطی که اگر از لحاظ شدت و حدت نظارت بر مساله بنگریم، مجریان بیشتر در معرض توجه سازمان هستند تا بنده‌ای که به عنوان مهمان در یک برنامه ظاهر شده بودم.

اگر ضوابط حکم می‌کند که این‌گونه باشد، پس باید برای همه باشد. خدای ناکرده منظور بنده بی‌احترامی به دوستان مجری نیست بلکه نگاهم ناظر به مسائل سانسور و خط قرمزهایی است که اولا متغیر هستند و برنامه به برنامه تغییر می‌کنند و ثانیا نه مبنای عقلی دارند و نه مبنای شرعی!

صدا و سیما حتی اگر خط قرمزی دارد که طبیعی هم هست داشته باشد، باید لااقل آگاهی از این خط قرمزها را حق مهمانان و برنامه‌سازان خود بداند وگرنه این درست نیست که ابتدا سفارش انجام کاری را به یک برنامه‌ساز یا مهمان یک برنامه بدهند و بعد آن‌طور که دلشان می‌خواهد به سانسور برنامه بپردازند!

۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۶:۳۴
افراطیون داخلی دستشون با نتانیاهو تو یک کاسه هستش! (143136)
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۸:۱۶
ای کاش شرایط فراهم میشد افراطی های داخل میرفتن تو صحرای آفریقا با طرفدارای نتانیاهو اینقد باهم میجنگیدن تا همشون بمیرن (143193)
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۰۰:۱۱
بامزه بود :)) (143422)
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۰۷:۲۸
ایول (143479)
حبيب
Canada
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۶:۳۵
اونوقت بگيد نتانياهو چرت گفته....هاهاها...ما ايراني هاي احساساتي! (143137)
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۲۰:۱۶
چرت گفته.یک میلیارد بار دیگه هم میگم چرت گفته.این قضیه هم خیلی قدیمیه و توی خیلی از برنامه ها شلوار لی دیده شده. (143283)
عزتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۷:۰۵
به قول یه بنده خدایی که میگفت اینجا تهرانه من میگم اینجا ایرانه و البته رسانه عزتی که واقعا ملیه و همین جور داررررررره مخاطب میلیاردی جمع میکنه من موندم حالا ما مجبوریم این شبکه ها رو به زور تحمل کنیم اینا با چ امیدی شبکه جهانی جام جم 1و 2و 3و ... رو نشون میدن با این برنامه های سبک وخنکشون!اه اه اه بهشون فکر که میکنم اصن یه جوری میشم به جون عزتی! (143152)
جوک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۸:۰۱
بارها شلوار جین پای مجریان و مهمانان تلویزیون بوده. شاتاژه خبریه دیگه، درسته؟ (143186)
ایرانبانو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۹:۴۳
من می تونم باور کنم .تو جشن فارغ التحصیلی ما اجازه نمی دادن عکس کودکیمون رو کنار بزرگسالی بذاریم چون روسری سرمون نبود.تازه چند وقت پیش دختر عمم که می خواست برگرده امارات مجبورش کردن به خاطر اینکه سنش چهار سال کامل شده بود عکس پاسپورتشو عوض کنه و کاملا موهاشو بپوشونه (یه دختر 4 ساله)حالا باور نمی کنید؟ (143257)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۹:۵۷
پس آقای فردوسی پور که شلوار جین می پوشه چیه ؟؟؟؟؟ (143262)
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۲۰:۵۱
خدایا ببخشش جوونی کرده؛ شلوار جین یعنی پوشیدن لباس شیطان؛ لباس اجنبی های کافر بازم بگم بگم؟ خدایا دنیا رو آب برد این کوته فکرا رو خواب برد؛ قرن ۲۱ به شلوار جین هم گیر میدن بعد میگن مرگ بر... (143317)
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۲۱:۰۶
نتانیاهو حرفای دیگه ای هم زد، چرا رسانه ملی فقط اونجاهایی رو که واسش نون داره رو پخش کرد؟؟؟ (143327)
من و خودم
Germany
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۲۱:۱۰
من هم توو دانشگاه فرهنگیان کرمانشاهم اونجا هم نمی زارن حتی در خوابگاه تی شرت بپوشیم چه برسه به این شلوارها

عقل در بدن نباشد جان در عذاب است (143328)
خروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۲۱:۴۶
کوته فکران رو نگاه

زورشون به اختلاصگران و گرانفروشان که نمیرسه باید بیان به شلوار و ساپرت و کروات گیر بدن (143351)
2013
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۲۲:۲۰
من که کلا تلویزیون نگا نمیکنم.... مگه مسابقه ی فوتبال (143370)
سپهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۲۳:۳۸
جالب بود که امشب هم درباره صحبت های نتانیاهو با جوانها مصاحبه کرده بودند (بیست و سی) و همه آنها به شلوارهای جینشان اشاره می کردند؛ اشاره آنها پخش شد ولی هرگز شلوارهای جینشان پخش نشد! (143407)
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۰۰:۲۹
اونوقت اگه نتانیاهو در مورد عدم آزادی پوشیدن شلوار جین صحبت میکنه بهش انتقاد می کنید خوب راست میگه چرا نمی خواین حقیقت رو بپذیرین (143434)
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۰۱:۰۷
پس نتانیاهو ، علی رغم مزخرف بودنش، بهتر از مسئولان صدا و سیما، محدودیت های جامعه ما را می شناسد و چندان هم بیراه نگفته است! (143449)