به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۱۶ ساعت ۲۰:۱۴
کد مطلب : ۱۷۷۱۹۳

پمپئو: ایران مسئول حمله به منافع آمریکاست

گروه بین‌الملل: وزیر امورخارجه آمریکا پس از آنکه جان بولتون استقرار ناو هواپیمابر این کشور در منطقه را پیامی به ایران توصیف کرد، گفت: سران ایران را برای هرگونه حمله به منافع آمریکا مسئول خواهیم دانست.
پمپئو: ایران مسئول حمله به منافع آمریکاست
به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا پیش از آغاز سفرش به فنلاند برای دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روس خود در جمع خبرنگاران به سوالات پیرامون اقدام آمریکا برای استقرار ناو هواپیمابر و هواپیماهای بمب افکن در خاورمیانه که جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید آن را "پیامی آشکار به تهران" توصیف کرده است، پاسخ داد. پمپئو به خبرنگاران گفت که آمریکا مدتی است برای این اقدام (اعزام ناو هواپیمابر) برنامه‌ریزی می‌کند. وی افزود: ما شاهد اقدامات تحریک کننده از سوی ایرانی‌ها بوده‌ایم و ما ایرانی‌ها را برای هر گونه حمله به منافع آمریکا مسئول خواهیم دانست. ایرانی‌ها دقیقاً می‌دانند که منظور ما از تهدیداتی که آن‌ها در سراسر جهان متوجه منافع آمریکا کرده‌اند، چیست.
 
وزیر امورخارجه آمریکا گفت: اگر این اقدامات (حمله مستقیم به منافع آمریکا) روی دهد یا اگر آنها این کار را از طریق نیروهای نیابتی، همچون حزب‌الله انجام دهند، ما به‌طور مستقیم سران ایران را مسئول آن می‌دانیم. پمپئو بدون هیچ توضیحی درباره اتهاماتی که علیه ایران مطرح کرد و بودن آنکه توضیح دهد این اقدامات تحریک کننده چیست، همچنین به خبرنگاران گفت که این اقدامات ایران ارتباطی با درگیری اخیر میان غزه و اسرائیل ندارد.

قبلا، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یک‌شنبه در یک بیانیه اعلام کرد که واشنگتن در واکنش به آن‌چه "برخی نشانه‌ها و هشدارهای مشکل‌ساز و جنگ‌افروزانه از سوی ایران" خوانده شده، ناو هواپیمابر و بمب‌افکن به خاورمیانه فرستاده است. وی در بیانیه خود تصریح کرد: این کشتی‌ها و هواپیماها با هدف ارسال پیامی واضح به ایران مبنی بر اینکه هر گونه حمله به منافع آمریکا یا متحدانمان با شدت عمل مواجه خواهد شد، به کار گرفته شده‌اند. در این بیانیه همچنین آمده است: آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست اما آمادگی داریم تا به هر گونه حمله‌ای چه از سوی نیروهای نیابتی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا نیروهای نظامی قانونی ایران پاسخ دهیم.
 
برچسب ها: مايك پمپئو