به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۱۷ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب : ۱۷۷۲۰۵

مطهری:ورود مجمع به مصوبات‌مجلس خلاف است

گروه سیاسی: نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام نظر هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام درباره مصوبه مجلس مبنی بر استانی شدن انتخابات مجلس این اقدام را خلاف قانون اساسی دانست و از رییس جدید مجمع تشخیص مصلحت خواست به این بدعت پایان دهد.
مطهری:ورود مجمع به مصوبات‌مجلس خلاف است
علی مطهری در یادداشتی با عنوان «مجمع تشخیص مصلحت، شورای نگهبان دوم نشود»، نوشت: در خبرها از قول جناب آقای مصباحی مقدم آمده بود که هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام که زیرمجموعه مجمع تشخیص مصلحت نظام است مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس مبنی بر استانی شدن این انتخابات را بررسی و رد کرده است. معلوم نیست بررسی مصوبه مجلس شورای اسلامی که کار شورای نگهبان است چه ربطی به این هیات دارد. هیات مذکور صرفا می‌تواند نظرات خود درباره انطباق یا عدم انطباق یک طرح یا یک لایحه با سیاست‌های کلی را در حین بررسی آن در کمیسیون‌های تخصصی مجلس اعلام نماید و تصمیم‌گیری با نمایندگان است.
حتی می‌تواند قبل از بررسی طرح یا لایحه در صحن علنی نظرات خود را به صورت مکتوب به اطلاع نمایندگان برساند و در نهایت تصمیم با نمایندگان است. اما این هیات حق ندارد مصوبه مجلس شورای اسلامی را بررسی و انطباق یا عدم انطباق آن با سیاست‌های کلی را اعلام نماید به طوری که وارد روند قانون‌گذاری و تبدیل به شورای نگهبان دوم شود. این کار نیاز به تغییر قانون اساسی و تبدیل مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس سنا دارد. لازم است رییس جدید مجمع تشخیص به این بدعت که در ماه‌های اخیر رایج شده و خلاف قانون اساسی است پایان دهند.
برچسب ها: علی مطهری