به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۱۷ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۱۷۷۲۰۶
کارگردان سریال رمضان:

اجازه دهیم چراغ سریال‌ها روشن بماند

گروه فرهنگ و هنر: کارگردان سریال رمضانی «برادر جان» با اعتقاد بر اینکه تلویزیون سال‌هاست از ساختار نمایشی غافل بوده است، اظهار کرد: اجازه دهیم چراغ سریال‌ها روشن بماند، اگر همین سریال‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد به این دلیل است که مردم ما قصه دوست دارند و تلویزیون به دلیل غفلت ما از قصه دچار افول شده است.
اجازه دهیم چراغ سریال‌ها روشن بماند
محمدرضا آهنج درباره قصه این سریال اظهار کرد: اگر درباره کار بخواهم صحبت کنم مبحث آن به طور کلی عدالت‌خواهی است؛ قصه پرکشش و دراماتیک که برای این ماه آماده می‌شود و امیدواریم مباحث عدالت‌خواهی در آن شعار نباشد. این سریال بحث عدالت‌خواهی را پیگیری می‌کند و نوع روایت ما قابلیتی دارد که بیشتر بر حق‌جویی دلالت دارد و در واقع حق‌الناس یکی از زیرشاخه‌ها و تم‌های این قصه است.این کارگردان درباره انتخاب علی نصیریان به عنوان یکی از شخصیت‌های محوری سریال «برادر جان» توضیح داد: شخصیت اول سریال ما توسط استاد علی نصیریان ایفا می‌شود. در ارتباط با این شخصیت، به ایشان رسیدیم، از استاد دعوت کردیم و ایشان هم منت به سر ما گذاشتند.آهنج سپس در پاسخ به این پرسش که مدتی است سریال‌های تلویزیون به ویژه سریال‌های مناسبتی، محتوایی تکراری و کلیشه‌ای به خود گرفته است، آیا علت دوری شما از تلویزیون هم همین بوده است؟ اظهار کرد: من پس از مجموعه «ملکوت» و «آسمان من» که چهار سال از ساخت آن می‌گذرد کلی پیشنهاد داشتم اما به همین دلیل کار نکردم چرا که اعتقاد داشتم همه کارها اغلب تکراری هستند.

وی گفت: البته با آمدن آقای میرباقری در این دو سه سال اخیر بخاطر نگاه ویژه ای که ایشان به مبحث نمایش دارد، به نظر می‌آید روح جدیدی در بخش نمایشی دوباره دمیده شده است. خود من شخصاً می بی نم که ذائقه‌ها دوباره تغییر می‌کند و می دانم در سال‌های آینده دوباره این رویکرد به مباحث طنز و کارهای نمایشی را خواهیم داشت. بنابراین ما به ذائقه مردم به سریال‌هایی که سال‌ها پیش از آن خاطره داشتند کمی نزدیک می‌شویم و این اتفاقی مؤثر است؛ چرا که به تکرار افتاده بودیم.این کارگردان در ادامه درباره موضوع این سریال با اعتقاد بر اینکه عدالت خواهی موضوع اصلی «برادر جان» است، اظهار کرد: نوع روایتی که من از این کار دارم مبتنی بر عدالت خواهی است و یکی از بخش‌های آن بحث حق الناس است. که البته حق‌الناس در بیشتر موارد قصه اعیان خواهد بود اما جوان مردی برای خود من ارزش است که حق به حق‌دار برسد، اول باید در جامعه جوان مردی بلد و پررنگ شود اینکه این جوانمردی کجا رفته است و چرا چشممان را به آن بسته ایم. فاز اول کار ما مهم است و آن بیدار کردن وجدان است البته کمی شعار می‌دهیم خودمان هم می‌دانیم اما شعار به این معنی که فقط شعار باشد نیست. یک جاهایی برای اینکه قصه پیش برود لازم است.

«در شهر» نمی‌بینیم که دوربین روی دوشمان بگذاریم
این کارگردان در بخش دیگری از گفتگوی خود درباره‌ی دیالوگ‌های سعید نعمت الله که منحصر به خودش بوده است، اظهار کرد: ما در این سریال نیز شاهد دیالوگ‌های متفاوت و آهنگین سعید نعمت الله خواهیم بود، به هر حال ما «در شهر» نمی‌بینیم که دوربین روی دوشمان بگذاریم و هر اتفاقی که می‌افتد را بگیریم. مردم دوست دارند فضای مسحورکننده نمایش که ما به عنوان فیلمساز سال‌ها از آن غافل بودیم را ببینند و درگیر شوند یا خودشان را در آن حس کنند یا اینکه فکر کنند فضای مسحورکننده و غریبی است که می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند، این کار کردن حق مردم است.وی اظهار کرد: سعید نعمت‌الله دنیای متفاوتی ندارد، اما لحن متفاوتی دارد. او در همین دنیا زندگی می‌کند و ایدئولوژی همین آدم‌ها را دارد، اما لحن متفاوتی دارد و خودش هم به این لحن تعصب خاصی دارد. بر اساس اینکه به این لحظه وفادار باشیم از همکاری خود ایشان در پروژه استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سریال «برادر جان» خطوط قرمزی داشته است که با حذفیاتی روبه‌رو شود؟ اظهار کرد: خطوط قرمز تلویزیون همیشه در حال تغییر است، من نمی دانم که کدام بخش از کار ما به خطوط قرمز نزدیک است اما به هر حال باید کمی رندانه برخورد کرد. نیت مهم است. اینکه دیالوگی، چگونه، با چه لحنی، کجا و از زبان چه کسی گفته بشود، برای نویسنده باید مهم باشد و آن را رعایت کند.آهنج درباره چینش بازیگران «برادر جان» نیز اظهار کرد: همه بازیگران سریال «برادر جان» چه حجم بالا و چه حجم پایین جزو ارکان کار ما هستند و همه آنها تأثیرگذارند. ما نقشی نداریم که اگر آن را حذف کنیم بگوییم هیچ اتفاقی در قصه نمی‌افتد. واقعاً اگر یکی از شخصیت‌ها نباشد قصه با مشکل روبه‌رو می‌شود. بنابراین چینش بازیگران ما کاملاً درست است در ارتباط با انتخاب خود بازیگران نیز قصه می‌طلبید که از هر کدام از بازیگران به طور مشخص دعوت به کار کنیم.

شاید مردم اخبار تلویزیون را نگاه نکنند اما قصه را دوست دارند
کارگردان «برادر جان» در پاسخ به اینکه آیا رقابتی بین سریال‌های رمضانی همچون سال‌های قبل وجود دارد؟ اظهار کرد: نظر شخصی من این است که چراغ نمایش روشن بماند، تعارف را کنار بگذاریم. من در بازدیدی که آقای میرباقری، معاون سیما از پشت صحنه سریال داشت درخواست کردم که اجازه دهیم چراغ سریال‌ها روشن بماند اگر همین سریال‌ها می‌توانند تأثیرگذار باشند به این دلیل است که مردم ما قصه دوست دارند و تلویزیون به دلیل غفلت ما از قصه دچار افول شده است. از همین سریال‌ها غافل شدیم در حالی که چه تأثیری می‌تواند بگذارد، شاید مردم اخبار تلویزیون را نگاه نکنند اما قصه را دوست دارند. به بهانه همین قصه که از آن غافل شدیم، تلویزیون ما افول کرد. از بخش ورزشی ما گرفته تا بخش نمایشی. در حالی که مردم دوست دارند در دنیای فانتزی سیر کنند. در دنیای طنز هم همین‌طور. مخاطبان دوست دارند، آرتیست‌هایشان را در دنیا و قصه‌ها، عدالت‌خواهی‌ها و قهرمانی‌ها ببینند. ما غافل از اینها شده‌ایم. وقتی من از جناب آقای نصیریان دعوت به کار می‌کنم و ایشان بعد از ۱۲ سال به تلویزیون برمی گردند، نشان می‌دهد قصه آن قدر جذاب هست و البته ایشان هم به مردم فکر می‌کنند و دوست دارند نمایش خوب ارائه دهند تا در تاریخ ثبت شود. بنابراین مردم حقشان است نمایش ببینند. ما مشرق زمینی‌ها قصه را دوست داریم و با آن درگیریم، چیزی که چند سال اخیر از آن غافل شده ایم، همین مبحث نمایش است.آهنج در پایان درباره لوکیشن‌های اصلی سریال «برادر جان» که بخش مهمی از آن در میدان تره بار است، گفت: بیشتر شخصیت‌های ما شخصیت‌هایی هستند که در میدان تره بار تهران بازی می‌کنند. میدان تره بار در تهران یکی از لوکیشن‌های اصلی سریال برادر جان است، همچنین قرار است فلش‌بکی هم به تره بار قدیم تهران که به حدود ۳۰ سال پیش برمی‌گردد، داشته باشیم و جرقه‌هایی از آن را خواهیم دید.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: سریال