به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۱۷ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۱۷۷۲۲۰

ترمز قیمت خودرو کشیده شد

ترمز قیمت خودرو کشیده شد
گروه اقتصادی_ رسانه ها: روزنامه ایران نوشت: روند قیمت خودرو در بازار از فروردین روندی افزایشی بود. برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا، دلالی بواسطه اختلاف قیمت کارخانه و بازار و شرایط کلی حاکم بر اقتصاد و انتظارات تورمی به عنوان علت‌های اصلی بی‌ثباتی در بازار خودرو عنوان می‌شود.حذف قیمت خودرو از سایت‌های فروش یکی از راهکارهایی بود که در چند روز گذشته برای کنترل قیمت خودرو اجرا شد. برخی متولیان بازار خودرو معتقد بودند که سایت‌ها عامل قیمت‌گذاری شده‌اند که این موضوع خود دلیلی برای افزایش قیمت‌ها شده است.

کاهش قیمت پرتیراژها
نگاهی به قیمت برخی خودروهای پرتیراژ داخلی نشان می‌دهد قیمت این خودروها در بازار در حدود 1.5 تا 2.5 میلیون تومان کاهش داشته است. اما اینکه دلیل این کاهش قیمت جلوگیری از اعلام قیمت توسط سایت‌ها بوده یا خیر بررسی میدانی ایران نشان می‌دهد نمایشگاه‌داران و فروشندگان تأثیر این عامل در کاهش قیمت برخی خودروها را پررنگ ارزیابی نمی‌کنند.یوسفی یکی از نمایشگاه داران در مرکز تهران در این رابطه گفت: «قیمت‌ها در چند هفته اخیر بدون دلیل مشخصی بالا رفته است البته ورود پلیس فتا برای جلوگیری از درج قیمت خودرو در برخی سایت ها در دو روز گذشته باعث شده التهابات دلالی در این بازار تا حدودی کاهش یابد اما به نظر می‌رسد اخباری مربوط به ترخیص خودروهای وارداتی هم بر کاهش قیمت‌ها بی‌تأثیر نبوده است.»در بازار خودرو به عنوان مثال قیمت پراید 111 از 53.5 میلیون تومان با یک میلیون تومان کاهش به 52.5 میلیون تومان رسید.

قیمت سمند EF7 نیز که در هفته گذشته در بازار حدود 93 میلیون تومان بود روز گذشته 89 میلیون تومان قیمت خورد. با این وجود کاهش قیمت‌ها آنقدری نبود که بتوان با اطمینان از کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو سخن گفت. یکی دیگر از نمایشگاه داران در خصوص کاهش قیمت‌ها در بازار گفت: نمی‌توانم بگویم قیمت‌ها کاهش داشته اما در چند روز اخیر دیگر موج افزایشی قیمت نداریم و قیمت‌ها ثابت مانده است.به گفته برخی نمایشگاه داران ثبات قیمت‌ها بخاطر ممانعت مردم از خرید یا فروش است. کسانی که سال گذشته یا از ابتدای امسال به امید افزایش قیمت خودرو خریده‌اند حاضر به فروش نیستند. با این‌که بسیاری فعالان بازار خودرو کاهش عرضه و تولید را علت افزایش قیمت‌ها و التهاب بازار خودرو می‌دانند اما برخی از نمایشگاه دارانی که ما با آنها گفت‌و‌گو کردیم معتقدند بازار از خودرو اشباع است اما خودروها به جای اینکه به دست متقاضیان واقعی برسد در دست دلالان است. آنها می‌گویند دلالان و واسطه‌ها بخاطر ارتباطی که با خودروسازی‌ها و شرکت‌های تولیدکننده خودرو دارند خودرو را با تعداد بالا خریداری و انبار می‌کنند.
برچسب ها: بازار خودرو