به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۱۷ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۱۷۷۲۲۸

انتخاب بحث‌برانگیز بنیامین به عنوان مجری

گروه فرهنگ و هنر: بنیامین بهادری مدت زیادی است که در بازار موسیقی فعالیت ندارد و چهره به نسبت فراموش‌شده‌ای است. او آخرین بار در سال 94 آلبوم «94» را روانه بازار و تابستان سال 96 هم قطعه پرحاشیه «کبیر» را منتشر کرد. از آخرین کنسرت او هم تقریبا دو سال و نیم می‌گذرد.
انتخاب بحث‌برانگیز بنیامین به عنوان مجری
از زمانی که احسان علیخانی در مراسم اختتامیه جشنواره جام‌جم اعلام کرد پس از 12 سال تصمیم گرفته برنامه «ماه عسل» را به پایان برساند و روی تولید برنامه «عصر جدید» متمرکز شود، سؤال بزرگ عموم مخاطبان این بود که سرنوشت این برنامه چه خواهد شد و چه کسی اجرای آن را برعهده خواهد گرفت و آیا اصلاً برنامه‌ای با شکل و شمایل «ماه عسل» جایگزین آن خواهد شد یا خیر؟ تا این که چند روز قبل شایعه شد، بنیامین بهادری جایگزین احسان علیخانی شده است. دیروز هم روابط عمومی صداوسیما با اعلام رسمی خبر پخش برنامه «ماه ماه» با اجرای بنیامین، مهر تأییدی روی همه شایعات زد و موج واکنش‌ها را به این موضوع برانگیخت.

بازگرداندن یک چهره رو به فراموشی
بنیامین بهادری مدت زیادی است که در بازار موسیقی فعالیت ندارد و چهره به نسبت فراموش‌شده‌ای است. او آخرین بار در سال 94 آلبوم «94» را روانه بازار و تابستان سال 96 هم قطعه پرحاشیه «کبیر» را منتشر کرد. از آخرین کنسرت او هم تقریبا دو سال و نیم می‌گذرد.علاوه بر این، او از لحاظ هنری نیز کارنامه درخشانی ندارد. حالا معلوم نیست چرا تلویزیون تصمیم گرفته ستاره‌ای رو به خاموشی را با اجرای برنامه ویژه افطار دوباره مطرح کند و چرا اصرار خاصی برای ورود بنیامین بهادری به عرصه اجرا دارد! پیش از این هم قرار بود اجرای برنامه «تب‌تاب» به این خواننده سپرده شود اما در لحظات آخر باربد بابایی جایگزین او شد. کاربری در واکنش به این اتفاق نوشت: «در دوران افول موسیقی بنیامین بهادری، این خواننده قراره روی صندلی ماه عسل بشینه!» کاربر دیگری نوشته است: «تبریک میگم! حالا دیگه فقط بازیگرا نیستن که مجری میشن، خواننده‌ها هم می‌تونن مجری بشن.»

جذابیت همه چیز نیست
حرفه بنیامین بهادری موسیقی است و به نظر می‌رسد سواد، تجربه، فن بیان و تسلط را که مهم‌ترین ویژگی‌های یک مجری تلویزیون است نداشته باشد اما خب طبیعتا چون چهره جدیدی در عرصه اجراست، برای عده‌ای از مخاطبان و به خصوص هوادارانش جذاب است. پیش از این اجرای محمدرضا گلزار در برنامه «برنده باش» ثابت کرده بود که جذاب بودن لازمه مجری یک برنامه تلویزیونی است اما تنها ویژگی نیست. کاربری در واکنش به انتخاب بنیامین نوشته است: «اگر به عنوان مجری بیای شبکه 3، جای کسایی که تو اجرا تخصص دارن رو گرفتی، تو تخصص اجرا نداری بذار اونایی که تخصص و توانایی اش رو دارن پیشرفت کنن.»

تکرار تجربه‌های منفی
برنامه «ماه عسل» برای علی ضیا و حسن جوهرچی، چنان تجربه‌ منفی رقم زد که دیگر هرگز با حضور آن‌ها ادامه پیدا نکرد. «ماه عسل» با علی ضیا و به ویژه حسن جوهرچی نتوانست موفق و پرمخاطب باشد. حالا بنیامین بهادری در شرایطی روی صندلی مجری برنامه «ماه ماه» نشسته که چندین سال لحظات پیش از افطار، احسان علیخانی مجری برنامه «ماه عسل» بود و ناخودآگاه این زمان طولانی باعث شده که مردم جایگزین شدن برنامه دیگری با حال‌وهوای «ماه عسل» و چهره دیگری را به جای احسان علیخانی نپذیرند یا حداقل بسیار سخت بپذیرند، آن هم چهره‌ای با ویژگی‌های بنیامین بهادری! کاربری درباره همین موضوع نوشت: «سالای اولیه ماه عسل، علی ضیا و حسن جوهرچی هم این کارو کردن و تو کارشون موفق نشدن، نکن این کارو، با خاطرات مردم بازی نکن.» کاربر دیگری هم نوشت: «ای کاش اشتباه حسن جوهرچی و علی ضیا رو تکرار نمی‌کردی.»

روزنامه ابتکار نیز در یادداشتی در این باره نوشت:
به نظر می‌رسد اجرای برنامه‌های تلویزیونی، برای بسیاری از افراد شناخته‌شده مثل بازیگران یا کارگردان‌ها اتفاقی جذاب باشد. البته در سال‌های اخیر مسئولان صداوسیما هم از این علاقه استقبال کرده‌اند و اجرای برنامه‌های متعددی را به بازیگران یا کارگردانان سپرده‌اند، گرچه اجرای برنامه‌های تخصصی مثل برنامه‌هایی درباره بازیگری توسط این افراد توجیه‌پذیر است اما آیا این فرمول همیشه کارساز است؟ شاید بتوانیم رامبد جوان و مهران مدیری را از جمله نمونه‌های موفقی بدانیم که در این عرصه وارد شد و نه‌تنها سازنده موفقی بودند بلکه مجری‌گری را هم خوب انجام دادند و برنامه‌های‌شان هم با اقبال مخاطب همراه شد. اما آیا می‌توان در این مورد حکم کلی داد؟پیش از عید بود که حضور بازیگران به عنوان مجری، صدای اعتراض برخی از مجریان ثابت صداوسیما را درآورد، خصوصا ادعای گلزار به عنوان مجری برنامه جنجالی «برنده باش» در مراسم اختتامیه جشنواره جام‌جم مبنی بر اینکه با خودش مخاطب را به تلویزیون بازگردانده است. خصوصا در سال گذشته چندین بازیگر به اجرای برنامه در صداوسیما پرداخته‌اند؛ افرادی مثل کامران تفتی در «وقتشه»، حمید گودرزی در «پنج ستاره»، پژمان بازغی در «کودک شو» و شاید یکی دو مورد دیگر. برنامه‌هایی که شاید آنطور که پیش‌بینی می‌شد هم مورد استقبال قرار نگرفت که البته نمی‌توان حضور مجری را تنها عامل این ماجرا دانست.حالا اما خبرها حاکی از حضور یک سلبریتی جدید به عنوان مجری یکی از برنامه‌های پر مخاطب تلویزیونی است. چندی پیش بود که احسان علیخانی اعلام کرد که برنامه «ماه عسل» را اجرا نخواهد کرد و حالا روابط عمومی رسانه ملی گفته که «ماه ماه» برنامه جدیدی است جایگزین «ماه عسل» شده و اجرایش را هم بنیامین بهادری، خواننده پاپ به عهده خواهد داشت.

اما آیا حضور فردی که تاکنون هیچ سابقه‌ای در عرصه اجرا و حتی چیزی شبیه آن (مثل تجربه‌ای در حوزه بازیگری) نداشته، برنامه موفقی مثل «ماه عسل» را دچار تزلزل نخواهد کرد؟ امیدعلی مسعودی، استاد ارتباطات، دراین‌باره به «ابتکار» می‌گوید: مجری‌گری یک حرفه‌ و هنر است. کسانی که در گذشته خصوصا در دهه 80 می‌خواستند وارد عرصه خبر شوند، در بدو ورود در کلاس‌هایی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده بود شرکت می‌کردند و آموزش می‌دیدند و به تکنیک‌ها و روش‌های خبرنگاری و اجرا مجهز می‌شدند که امروز از میان آن‌ها افراد موفقی را در صداوسیما می‌بینیم.مقوله اجرا نیاز به آموزش‌ها و آگاهی‌ها دارد. ممکن است برخی به صورت اتفاقی، استعدادی داشته باشند و خودشان به صورت فردی استعدادشان را پرورش داده‌ باشند اما وقتی ما می‌خواهیم فردی را به عنوان مجری، خصوصا مجری یک برنامه موفق با سابقه‌ای طولانی انتخاب کنیم حتما باید فرد در سطوح بسیار بالایی باشد که بتواند برنامه موفق را به پیش ببرد و ارتقا بدهد.

او با اشاره به برنامه «90» و حواشی آن در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد صداوسیما درباره برخورد با برنامه‌های موفق می‌گوید: ما اگر برنامه موفقی داریم و به هر دلیلی دیگر نمی‌خواهیم برنامه با مجری موفقش ادامه بدهد، اشکالی ندارد؛ انتخاب با صداوسیما است و در سیاست‌هایش تشخیص می‌دهد آقای فردوسی‌پور باشد یا نباشد اما اگر قرار است فردوسی‌پور نباشد، باید برنامه‌ای بسیار قوی‌تر از «90» جایگزین شود و آن برنامه خیلی موفق‌تر از «90» فردوسی‌پور باشد. اگر این اتفاق بیفتد خوب است و مطمئنم آقای فردوسی‌پور هم راضی است که برنامه خیلی خوب و قوی با اجرای یک مجری قوی پخش شود.اگر صداوسیمای ما بیاید به‌جای این برنامه‌ها از لاتاری استفاده کنند، نتیجه این می‌شود که علما آن را نهی می‌کنند و رهبر انقلاب اسلامی نیز فرمودند که جلوی این برنامه‌ها گرفته شود. لذا فکر می‌کنم آوردن خواننده و هنرپیشه و افراد سلفی‌بگیر که تعداد زیادی فالوئر در شبکه‌های اجتماعی دارند، درست باشد. تجربه نشان داده وقتی مجری‌های قوی می‌روند، مجری‌های ضعیف جایگزین‌شان می‌شود و برنامه‌ها هم به دنبال آن ضعیف می‌شوند.

این مدرس دانشگاه می‌افزاید: امیدوارم در آینده این تجربه تکرار نشود. قرار نیست ما در صداوسیما با آزمون و خطا کار کنیم. ما قرار است برنامه‌های روشن، با پژوهش‌های علمی و مخاطب‌شناسی شده تهیه کنیم. مرکز تحقیقات صداوسیما برای همین منظور به‌وجود آمده که نیازهای مردم را شناسایی کند و بر اساس آن برنامه تولید و پخش شود. بنابراین این جابه‌جایی‌ها و تغییرات اگر با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت صحیح نباشد و فاقد سیاستگذاری و خط مشی باشد، منجر به شکست خواهد شد.مسعودی درباره این ادعا که افراد سلبریتی برای صداوسیما مخاطب به همراه دارند نیز گفت: چند سال پیش تحقیقاتی در دانشگاه‌ آزاد اسلامی و دانشگاه صداوسیما انجام شد که بنابر آن‌ها می‌توان گفت موضوع اعتماد به رسانه ملی، بحثی بسیار با اهمیت است. بنابراین در تحقیقات بعد از وقایع سال 1388، تعداد کمی از مردم دیگر پیگیر برنامه‌های صداوسیما بودند و به سراغ رسانه‌های بیگانه رفتند اما نکته مهم اینجا است که با وجود مخاطب بالای صداوسیما، آن‌ها به برنامه‌ها اعتماد نداشتند، در حالی که افرادی که به سمت رسانه‌های بیگانه رفتند، اعتماد زیادی به آن رسانه‌ها داشتند!

این اتفاق خیلی بدی است. مخاطبان فعال هستند که سرنوشت یک جامعه را تعیین می‌کنند. بنابراین محتوای برنامه، مهم‌تر از این است که تعداد زیادی از مخاطبان را با حضور یک خواننده یا بازیگر جذب برنامه‌ای کنید. آیا مخاطبان صرفا به‌دلیل مجری برنامه را نگاه می‌کنند؟ این مخاطبان، مخاطبان احساسی هستند. ما به‌دنبال مخاطبان فعال و منتقد می‌گردیم. ما دنبال مردمی می‌گردیم که صداوسیما را دانشگاه و محل بحث و تضارب آرا بدانند و جایی بدانند که اطلاعات کسب کنند، نه جایی که فقط وقت‌شان را به بطالت بگذارنند که فلان هنرپیشه آمده و جایزه‌ای هم می‌دهند. این چه تاثیری در جامعه دارد؟ تعداد مخاطب مهم نیست، اعتماد مخاطب بسیار مهم‌تر از خیل انبوه مردم عادی است که جذب یک برنامه دانشگاهی شوند!با همه این تفاسیر، بازهم باید منتظر ماند تا چند قسمت از برنامه بگذرد تا بفهمیم آیا بنیامین می‌تواند در کفه ترازوی مقایسه با علیخانی نمره قابل قبولی بگیرد؟

کیهان نیز نوشت:
صداوسیما در حالی پخش ویژه برنامه‌های ماه رمضان خود را آغاز کرد که امسال، یک سلبریتی فراموش شده و همچنین یک شاعر حامی فتنه، اجرای برخی از برنامه‌های افطار و سحر تلویزیونی را عهده‌دار شده‌اند.حضور «بنیامین بهادری» خواننده موسیقی پاپ به عنوان مجری برنامه قبل از افطار شبکه سه از سوی صداوسیما قطعی اعلام شد. پیش از این گفته شده بود که بهادری، جایگزین احسان علیخانی شده است و بناست اجرای برنامه «ماه عسل» را برعهده بگیرد. اما معلوم شد که «ماه عسل» امسال پخش نمی‌شود و برنامه‌ای با عنوان «ماه ماه» جایگزین آن شده است که توسط بنیامین بهادری اجرا می‌شود.این خواننده درحالی مجری برنامه قبل از افطار پربیننده‌ترین شبکه سیما شده که تخصصی در این زمینه ندارد و تا قبل از این تجربه اجرای تلویزیونی نداشته.به نظر می‌رسد که تنها عاملی که باعث شده تا به عنوان مجری یک برنامه مناسبتی آن هم در ماه مبارک رمضان انتخاب شود، ملقب بودن وی به عنوان یک سلبریتی است. به ویژه اینکه مدیران سیما طی سال‌های اخیر، علاقه بسیاری به قرار دادن سلبریتی‌ها و چهره‌های مشهور سینما، موسیقی و ورزش به عنوان مجری پیدا کرده‌اند تا به این وسیله، مخاطب بیشتری جلب برنامه‌ها گردد.

اما بنامین بهادری، ازجمله سلبریتی‌هایی است که مدت هاست حضور پررنگی در عرصه فعالیت خود ندارد و سال‌هاست که کار درخور توجهی انجام نداده و از این نظر می‌توان او را یک سلبریتی فراموش شده لقب داد.با توجه به اینکه این برنامه در ایام ماه مبارک رمضان و قبل از افطار پخش می‌شود، باید رویکردی معنوی و مذهبی هم داشته باشد؛ جای سؤال است که آیا بنیامین، می‌تواند چنین فضایی را به برنامه تزریق کند؟ هنوز مشخص نشده که چرا و چگونه یک خواننده بدون تجربه اجرای برنامه، یکی از برنامه‌های مهم و پرتماشاگر سیما در ماه رمضان را بناست اجرا کند؟همچنین ساعد باقری، از شاعرانی که سال 88 به طور رسمی از فتنه حمایت کرده بود نیز اجرای برنامه سحرگاهی شبکه چهار سیما را عهده‌دار شده است. باقری، هیچ‌گاه از همراهی خود با فتنه در سال 88 ابراز پشیمانی نکرد و همچنان بر کودتا علیه رأی مردم پافشاری می‌کند؛ با این اوصاف، جای سؤال است که چرا مدیریت شبکه چهار، اجرای برنامه ماه رمضان خود را به وی سپرده است؟
مرجع : خراسان
برچسب ها: مجری