به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۱۸ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۱۷۷۳۲۵

سفر ناگهانی پمپئو به عراق برای هشدار به ایران

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا شامگاه سه‌شنبه در یک سفر غیرمنتظره وارد عراق شد می‌گوید با مقام‌های عالی‌رتبه عراق درباره امنیت نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور و تحرکات گروه‌های شبه‌نظامی شیعه نزدیک به ایران صحبت کرده است.
سفر ناگهانی پمپئو به عراق برای هشدار به ایران
مایک پمپئو، که قرار بود روز سه‌شنبه در ادامه سفر دوره‌ای خود در برلین با آنگلا مرکل و هایکو ماس، صدر اعظم و وزیر خارجه آلمان دیدار کند، این برنامه را برای «رسیدگی به امور اضطراری» لغو کرد.
بنا به اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، پمپئو در عراق با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر و برهم صالح، رئیس جمهوری این کشور دیدار کرده است. وی بدون اشاره به جزئیات و درجه تهدیدها علیه نیروهای نظامی این کشور گفت: «ایالات متحده درباره حمله قریب‌الوقوع نیروهای نزدیک به ایران اطلاعات دقیقی دریافت کرده است.» به گزارش رویترز، پمپئو با اعلام پشتیبانی از حاکمیت ملی دولت عراق گفت: «نمی‌خواهیم کسی، به‌ویژه با حمله به نیروهای دیگر کشورها در امور داخلی عراق دخالت کند.» به گفته وی مقام‌های عراقی به وی تضمین داده اند که از منافع آمریکا در این کشور دفاع کنند.
 تنش میان ایران و ایالات متحده آمریکا در ماه‌های اخیر و همزمان با افزایش فشارهای واشنگتن بر تهران به شکل کم‌سابقه‌ای افزایش یافته است. ایالات متحده روز دوشنبه اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خلیج فارس را «پیامی روشن برای رژیم ایران» توصیف کرد. یک روز بعد هم خبر اعزام ۴ بمب‌افکن استراتژیک ب۵۲ به منطقه از سوی مقام‌های آگاه ایالات متحده منتشر شد.
ایران اعلام کرده است که روز چهارشنبه و در واکنش به عدم اجرای تعهدات ۴ کشور باقی مانده در برجام، سطح پایبندی خود به توافق هسته‌ای را کاهش می‌دهد.
 
برچسب ها: مايك پمپئو