به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۱۹ ساعت ۰۴:۰۳
کد مطلب : ۱۷۷۳۶۰

اظهارات تند «برایان هوک» علیه جمهوری اسلامی

اظهارات تند «برایان هوک» علیه جمهوری اسلامی
گروه بین‌الملل: نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می گوید هدف فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی، بازگرداندن ایران به میز مذاکره است و آمریکا آماده است در صورت تمایل ایران برای مذاکره، آن را در قالب یک پیمان جدید به تصویب کنگره آمریکا برساند.

برایان هوک دوشنبه شب با تلویزیون الحره که مانند صدای آمریکا زیرنظر آژانس رسانه‌های جهانی ایالات متحده اداره می‌شود، گفتگو کرد. این دیپلمات ارشد آمریکا با اشاره به تصمیم روز دوشنبه دولت آمریکا برای لغو معافیت خرید نفت از ایران برای چند کشور باقیمانده، گفت: هدف از تصمیم ما این است که مانع استفاده رژیم ایران از درآمد نفتی‌اش برای تامین مالی سیاست خارجی خود در جنگ‌های نیابتی و تجاوزات خود با توسعه برنامه موشکی در منطقه شود. در ماههای گذشته ما بیش از ده میلیارد دلار از درآمد نفتی ایران را کاهش دادیم و اکنون تصمیم گرفته ایم که دیگر هیچ معافیتی به کشورها برای خرید نفت ایران ندهیم. این تصمیم ایران است که شبیه یک کشور عادی رفتار کند یا به اقدامات خود ادامه دهد و شاهد سقوط اقتصادش باشد.

هوک فشارهای یکسال اخیر علیه جمهوری اسلامی را موثر دانست و به عنوان مثال به حزب الله لبنان اشاره کرد که به خاطر محدود شدن منابع مالی جمهوری اسلامی، این گروه پول کمتری از تهران گرفته است. وی گفت: تاثیر فشارها را قبلا دیده ایم و ماه گذشته رهبر حزب الله در یک سخنرانی عمومی خواستار کمک و اعانه حامیانش شد. هفتاد درصد بودجه حزب الله توسط جمهوری اسلامی تامین می شود. اخیرا نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که چون ایران دیگر منابع مالی قبلی را ندارد، بسیاری از گماشتگان ایران در سوریه و لبنان از کاهش منابع رنج می برند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به خواسته ایالات متحده از جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: یکسال پیش وزیر خارجه آمریکا ۱۲ خواسته مطرح کرد که معقول هستند. ما سعی داریم یک اجماع جهانی را احیا کنیم که از ایران می‌خواهد به جای یک دولت انقلابی، شبیه یک کشور عادی رفتار کند. اگر آنها می‌خواهند به میز مذاکره باز گردند، این خوب است. ما می‌خواهیم به یک توافق جدید و بهتر برای جایگزینی با توافق هسته ای (برجام) برسیم. ما باید توافقی انجام بدهیم که برنامه هسته‌ای را دربر بگیرد، برنامه موشکی ایران را مهار کند و به بازداشت خودسرانه شهروندان آمریکایی پایان دهد. ما امیدوار هستیم که این توافق جدید را در قالب یک پیمان در سنا به تصویب برسانیم.

هوک در بخش دیگری از این گفتگو درباره ایده به صفر رساندن فروش نفت جمهوری اسلامی توضیح داد که این ایده را یکسال پیش وزیر خارجه آمریکا مطرح کرد و همراهی مشاوران امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا را داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال واکنش نظامی ایران به تصمیم آمریکا نیز گفت ایرانی ها قبل هشدار دریافت کرده اند که اگر آسیبی برسانند و قصدی برای حمله به آمریکایی ها داشته باشند، باید انتظار عواقب شدید آن را داشته باشند.
برایان هوک افزود: جواد ظریف متخصص خوب صحبت کردن است اما اختیار چندانی ندارد. وزیر خارجه اصلی ایران قاسم سلیمانی است. ظریف تنها یک ویترین زیبا برای جمهوری اسلامی است.

هوک همچنین گفت: زنان به حجاب اجباری اعتراض می‌کنند اما جواب رژیم چیست؟ سرکوب خشن. حکومت ایران حاضر است مردم خودش را بکشد تا بر سر قدرت بماند. حتی به طرفداران محیط زیست رحم نمی‌کند. وی گفت: مقامات کنونی ایران همواره می‌گویند آمریکا علیه دولت محمد مصدق کودتا کرد در حالیکه او توسط نهادهای و مراجع مذهبی و برخی نظامیان سرنگون شد. الان رهبران جمهوری اسلامی نمی‌خواهند این حقایق گفته شود.

وی افزود: مردم ایران از درون به رژیم فشار می‌آورند و انتظارشان از ما این است که از خارج فشار بیاوریم. او در مورد اهداف کمپین فشار حداکثری بر ایران گفت: ما تاثیر این تغییرات را می‌بینیم و قصد ما این است که هزینه سیاست خارجی ایران را بالا ببریم.  هوک اظهار داشت: تاریخ⁩ و ⁧فرهنگ⁩ ⁧ایرانی⁩ از غنی‌ترین‌ها در جهان است و مردم ایران بی مانند هستند. آنها در سراسر جهان شکوفا می‌شوند اما این امکان برای آنها در کشور خودشان فراهم نیست.
 
برچسب ها: برایان هوک