به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۰ ساعت ۰۰:۱۲
کد مطلب : ۱۷۷۴۲۱

طالبان از پیشرفت مذاکرات صلح با آمریکا خبر داد

گروه بین‌الملل: یک مقام طالبان گفت که ششمین دور مذاکرات صلح بین آمریکا و طالبان در روز پنجشنبه ۹ مه همراه با پیشرفت‌هایی به پایان رسید.
طالبان از پیشرفت مذاکرات صلح با آمریکا خبر داد
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان این پیشرفت‌ها را مربوط به دو مورد از اختلاف‌های اساسی عنوان کرد و گفت: «یکی مربوط به تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان است. و دیگری مربوط به ارائه تضمین درباره استفاده نکردن از خاک افغانستان برای حمله به کشورهای دیگر است.» وی تاکید کرد که مذاکرات تا رسیدن به توافق در این دو مورد اختلافی ادامه خواهد یافت.
 
حدود ۱۷ هزار نیروی خارجی در ماموریت ناتو به رهبری آمریکا در افغانستان مستقر و به آموزش و مشاوره به نیروهای امنیتی افغان مشغول هستند. حدود نیمی از این نیروها امریکایی هستند. پیش از اعلام جدول زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، ایالات متحده آمریکا از طالبان خواسته است که تضمین‌های امنیتی در مبارزه با تروریسم، توافق آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای «بین الافغانی» ارائه کند. از سوی دیگر طالبان در بیانیه‌ای ششمین دور از مذاکرات با آمریکا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «هر دو طرف نظرات یکدیگر را با حوصله شنیدند.»

این بیانیه تاکید دارد که بحث روی بخش‌های دیگر همچنان باقی است و در دورهای بعدی درباره آن‌ها گفت‌وگو می‌شود. زلمای خلیل‌زاد و ملا عبدالغنی، برادر ریاست دو هیات نمایندگی آمریکا و طالبان را در ششمین دور مذاکرات برعهده داشتند. خلیل‌زاد دیپلمات آمریکایی متولد افغانستان، پیشنهاد کرده بود که طرف‌های درگیر باید با اعلام آتش‌بس به‌عنوان بخشی از تلاش‌‌ها برای پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله داخلی اقدام کنند اما طالبان با رد درخواست خلیل‌زاد، همچنان به ساختمان‌های دولتی و دفاتر سازمان‌های خارجی حمله می‌کند.

طالبان در روز چهارشنبه ۸ مه، به یک سازمان کمک رسان آمریکایی در کابل حمله کرد که در این حمله دست‌کم ۹ نفر کشته شدند. این حمله و درگیری بعد از آن بیش از شش ساعت طول کشید. دست‌کم ۲۰ غیرنظامی در این حمله زخمی شدند.
برچسب ها: طالبان