به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۰ ساعت ۰۰:۲۰
کد مطلب : ۱۷۷۴۲۳
به جای اصرار بر پایبندی ایران به تعهدات خود عمل کنید

واكنش ظریف به مخالفت اروپا به ضرب‌الاجل ایران

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بیانیۀ مشترک اتحادیه اروپا و امضاکنندگان اروپایی برجام که ضرب الاجل ۶۰ روزۀ تهران را رد کرده و خواستار تداوم پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی شده بودند، به سرزنش این کشورها پرداخت و تسامح آنها در مقابل آمریکا را عامل به خطر افتادن برجام دانست.
واكنش ظریف به مخالفت اروپا به ضرب‌الاجل ایران
 محمدجواد ظریف، در پیامی توییتری نوشت: «بیانیه امروز اتحادیه اروپا دلیل وضعیت کنونی برجام است: یک سال است که ایالات متحده آمریکا، اروپا و بقیه جهان را آزار می‌‎دهد و تنها کاری که این اتحادیه می‌تواند انجام دهد ابراز تاسف است. اتحادیه اروپا به جای درخواست از ایران برای اینکه در مقابل یک توافق چندجانبه به‌طور یک‌جانبه ثابت قدم بماند، باید به تعهداتش عمل کند که عادی سازی روابط اقتصادی یکی از آنهاست.»
 
طرف‌های اروپایی برجام در این بیانیۀ مشترک «نگرانی عمیق» خود را نسبت به موضع اخیر تهران، همچنین «تاسف» خود را از وضع تحریم‌های جدید از سوی واشنگتن ابراز و اعلام کرده بودند که به تلاش‌هایشان برای داد و ستد با ایران در چهارچوب اینستکس یا صندوق اعتباری مشترک (SPV) ادامه خواهند داد. اینستکس که تحت حمایت اتحادیه اروپاست و برای مقابله با تحریم‌های آمریکا طراحی شده، از داد و ستد با ایران به کمک ارزهایی غیر از دلار پشتیبانی می‌کند.
برچسب ها: محمدجواد ظریف