به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۰ ساعت ۰۱:۱۰
کد مطلب : ۱۷۷۴۲۷
مکرون: برجام باید با اسناد دیگری تکمیل شود

مرکل: ایران در مورد اقداماتش خوب فکر کند

مرکل: ایران در مورد اقداماتش خوب فکر کند
گروه بین‌الملل: صدراعظم آلمان با تأکید بر راه‌حل دیپلماتیک مناقشه هسته‌ای با ایران گفته است: «به هر حال در این مرحله دست [همکاری] دراز می‌کنیم و ما همچنان بر راه حل دیپلماتیک تأکید داریم.»
 

به گزارش خبرگزاری آلمان، آنگلا مرکل در حاشیه نشست سران اتحادیه اروپا در سیبیو در رومانی، رهبری تهران را فراخواند برجام را برای خود یک فرصت ببینند. صدراعظم آلمان افزود، ایران بهتر است "برای اقدامات آینده‌اش، خوب فکر کند".

امانوئل مکرون: برجام باید با اسناد دیگری تکمیل شود
رئیس‌جمهور فرانسه، هم خواهان آن شد که هر آنچه برای حفظ برجام لازم است، انجام گیرد.
امانوئل ماکرون،  با تاکید بر آنچه که از آن با عنوان "اجرای تعهدات فرانسه به توافق هسته‌ای ایران" یاد کرد، گفت که "ایران باید به پایبندی به تعهدات خود در توافق هسته‌ای (برجام) ادامه دهد". ماکرون همچنین با تأکید بر اینکه "مسئله برنامه موشک‌های بالستیک ایران باید حل شود" گفت: «توافق هسته‌ای ایران (برجام) ناقص است و باید تکمیل شود». او گفت: «کشورهای امضاء کننده توافق هسته‌ای با ایران باید هر چه می‌توانند انجام دهند تا مطمئن شوند که تهران به آن احترام می‌گذارد.» ماکرون که در آستانه برگزاری نشست اروپا در رومانی صحبت می‌کرد توافق هسته‌ای با ایران را یک توافق خوب توصیف کرد ولی گفت این توافق باید با اسناد دیگری که به  مسئله توسعه برنامه موشکی ایران و نقش احتمالاً بی‌ثبات کننده ایران در خاورمیانه می‌پردازند، تکمیل شود.

افزایش تنش‌ها میان آمریکا و ایران پمپئو را از اروپا به واشنگتن کشاند
در پی تنش و بالاگرفتن تهدیدات لفظی میان ایران و آمریکا، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا سفر خود به گرینلند را لغو کرده و به واشنگتن باز می‌گردد. پمپئو قرار بود روز پنج‌شنبه در راستای سفر خود به چهار کشور اروپایی با مقامات گرینلند دیدار کرده و در مورد سیاست‌های دولت دونالد ترامپ در مورد قطب شمال گفت‌وگو کند. پمپئو روز سه‌شنبه نیز سفر خود به آلمان را به طور ناگهانی لغو کرده و به جای آن به بغداد رفته بود. 

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به مقصد خلیج فارس از کانال سوئز گذشت
مقامات مصر گفته‌اند که ناو هواپیمابر "یو اس‌اس آبراهام لینکلن" روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت (۹ مه) از کانال سوئز گذر کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام ارشد مصر که نمی‌خواست نامش فاش شود، گفته است: «ما با اهداف سیاسی آن (ناو هواپیمابر) سروکاری نداریم.» جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه گذشته ۵ مه (۱۵ اردیبهشت) اعلام کرده بود که یک گروه هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن‌های نیروی هوایی ارتش ایالات متحده آمریکا راهی منطقه خاورمیانه می‌شوند و این اقدام پیامی "صریح و قاطع" به ایران است که هر گونه حمله به مواضع آمریکا و هم‌پیمانانش پاسخی سخت در پی خواهد داشت.

بمب‌افکن‌های راهبردی B-52 آمریکا وارد قطر شدند
وزارت دفاع آمریکا در کانال‌های توییتر و فیسبوک خود اعلام کرد که بیستمین اسکادران بمب‌افکن‌های B-52H نیروی هوایی آمریکا روز هشتم مه (۱۸ اردیبهشت) به ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) رسیده است. هدف از انتقال این بمب‌افکن‌های راهبردی به منطقه خلیج فارس، حمایت از عملیات هوایی و دریایی و دفاع از منافع آمریکا در منطقه عنوان شده است. سایت خبری روسی اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری اینترفکس نیز در این رابطه گزارش داده که دو بمب‌افکن B-52H (بوئینگ بی-۵۲ استراتوفورترس) به پایگاه هوایی العدید در قطر رسیده‌اند.