کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هاشمی‌طبا: دو جناح کشور حرف جدیدی ندارند

خبر آنلاین , 21 ارديبهشت 1398 ساعت 18:55

گروه سیاسی: هاشمی‌طبا گفت: افرادی هستند که پیشنهادهای خوبی ارائه می‌کنند اما این پیشنهادها تبعاتی به دنبال دارد. آن‌ها اگر در مقابل کسانی قرار بگیرند که پیشنهادهایشان تبعات ندارد یا این که تبعاتش را نمی‌گویند، قطعا بازنده هستند. در نتیجه، هیچ‌کدام حاضر نیستند این ریسک را بپذیرند.


مدت مدیدی است که دو جناح سیاسی، ویترین های خود را تغییر ندادند و تنها سعی می کنند با جابه جایی نیروها یک تنوعی را نزد افکارعمومی به نمایش بگذارند. در واقع این جریان ها رغبت چندانی به ایجاد تغییر در لیست‌های انتخاباتی خود ندارند، غافل از آنکه متأثر از این قضیه اقبال مردمی به آنها روز به روز در حال کاهش است،حالا سئوال این است که دو جناح سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب چه زمانی تصمیم خواهند گرفت که این ریسک را پذیرفته و با هدف گردش نخبگان، جوانان را وارد میدان کنند؟ برای بررسی این موضوع با مصطفی هاشمی‌طبا فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفتگو کردیم.مشروح این گفتگو را در ادامه می‌توانید بخوانید.

به نظر شما جناح‌های سیاسی حاضر هستند که در ویترین سیاسی خود تغییر ایجاد کنند؟
شعارها و حرف‌های هر جناح، خیلی قابل تغییر نیست. ضمن این که حرف جدیدی هم برای گفتن ندارند. ممکن است چیزی در ذهن‌شان باشد اما حرفی برای گفتن ندارند. لذا تغییری هم ایجاد نمی‌کنند.

دلیل بی‌رغبتی‌شان به دادن لیست متفاوت از گذشته برای انتخابات چیست؟
‌این کار خیلی دور از انتظار نیست. ممکن است لیست‌های خود را تغییر دهند و حتی افرادی را که شناس هستند را عوض کنند.

این عمل چه فرصت‌ها و تهدیدهایی را برای جریان‌های سیاسی ایجاد می‌کند؟
اینطور نیست که بگوییم فرصت یا تهدیدی ایجاد می‌کند. برای تبدیل آن به فرصت باید کار مستمر انجام دهند. الان اما با تغییر لیست چیز زیادی تغییر پیدا نمی‌کند. جریان های سیاسی در کشور ما، برنامه‌های خودشان را اعلام نمی‌کنند.ممکن است تنها بیایند و اعلام کنند که قرار است چنین و چنان بشود، اما باید تبعات چنین بشود و چنان بشود را هم بگویند. هیچ کدام جرأت آن را ندارند که سیاست‌ها و پیشنهادهای خود را همراه با تبعاتش بیان کنند و بگویند فلان سیاست، فلان تبعات را هم به دنبال دارد؛ برنامه‌های خودشان را فقط در حالتی قرار می‌دهند که جلب توجه کنند و رای جمع کنند.

چه می‌شود که حاضر نیستند این ریسک را بپذیرند؟
برای این‌ که هر پیشنهادی یک سری تبعات دارد. طبیعتا پیشنهادها و سیاست‌های که اعلام می‌شود، تبعات منفی به دنبال دارد. اگر بگویند که مردم متوجه می‌شوند این پیشنهاد، چنین تبعاتی منفی هم دارد؛ اگر بگویند، ضرر می‌کنند.آن‌هایی هم که نمی‌گویند، از ضعف طرف مقابل استفاده می‌کنند.افرادی هستند که پیشنهادهای خوبی ارائه می‌کنند اما این پیشنهادها تبعاتی به دنبال دارد. آن‌ها اگر در مقابل کسانی قرار بگیرند که پیشنهادهایشان تبعات ندارد یا این که تبعاتش را نمی‌گویند، قطعا بازنده هستند. در نتیجه، هیچ‌کدام حاضر نیستند این ریسک را بپذیرند.

بالاخره این چرخش نخبگان و جریان‌های سیاسی اتفاق خواهد افتاد یا خیر؟
به نظر من تغییر خاصی نخواهد کرد و جریان های سیاسی روال سابق را پیش می‌گیرند.


کد مطلب: 177547

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/177547/هاشمی-طبا-دو-جناح-کشور-حرف-جدیدی-ندارند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir