به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۲ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب : ۱۷۷۶۱۲
كه هر وقت خواستیم آن‌ها را پای صندوق رای ببریم

زیباکلام: مردم اسباب‌بازی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیستند

گروه سیاسی: تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه که "اصلاح‌طلبان باید در مورد عملکرد آقای روحانی توضیح دهند"، تاکید کرد: "مردم اسباب بازی ما نیستند که هر وقت خواستیم آن‌ها را پای صندوق رای ببریم و پس از آن هیچ توضیحی درباره عملکرد و عمل به وعده‌ها داده نشود. "
زیباکلام: مردم اسباب‌بازی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیستند
صادق زیباکلام درباره سخنان باهنر و گفتگو‌های اصولگرایان و اصلاح طلبان گفت: «من متاسفانه علیرغم اینکه انسان امیدوار و خوشبینی هستم هیچ امیدی به این جلسات ندارم. متاسفانه اصولگرایان این جلسات را با حضور اصلاح طلبان دکور و یا ویترینی برای انتخابات پیش روی می‌دانند.»

او افزود: "اصولگرایان هم مانند اصلاح طلبان و همه کسانی که در ایران زندگی می‌کنند متوجه ناامیدی، سرخوردگی و یاس شمار قابل توجه رای دهندگان شده اند. این جلسات تلاش‌هایی است که نشان دهد که حرکت جدیدی در راه است." به گفته صادق زیباکلام "نکته مهم این است ۲۴ میلیونی که به آقای روحانی رای دادند خیلی بعید است این تحرکات را باور کنند و پای صندوق رای بیایند. ۱۷ میلیونی که به آقای رئیسی رای دادند اصلا نیازی به این کار‌ها ندارند و حتما پای صندوق رای می‌روند. ۱۵ میلیونی که در ۲۹ اردیبهشت ۹۶ در انتخابات شرکت نکردند حالا هم شرکت نخواهند کرد؛ بنابراین تلاش اصلی برای قانع کردن ۲۴ میلیون نفر رای دهندگان به روحانی است."

صادق زیباکلام با بیان اینکه "قویا این گفتگو‌ها را انتخاباتی تحلیل می‌کنم"، افزود: «اصولگرایان در دو سال گذشته یک گام یا حرکت در جهت آشتی ملی برنداشته اند. کدام حرکت آقای مهندس باهنر و دوستان و همفکرانشان را می‌توان در این راستا ارزیابی کرد؟ کمترین انتظاری که در راستای آشتی ملی می‌رود، رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی است، اصولگرایان و حتی اصلاح طلبان در این راستا چه حرکتی انجام داده اند؟ اما حالا که به انتخابات نزدیک می‌شویم حرف از وفاق ملی می‌زنند. البته این‌ها هیچ اثری در ترغیب آن ۲۴ میلیون برای رای دادن ندارد.»

او در پاسخ به این سوال که هدف اصلاح طلبان در این گفت‌وگو‌ها چیست؟، اظهار کرد: "پیشتر اصلاح طلبان صحبت از گفت و گوی ملی کرده بودند، اما اصولگرایان هیچ توجهی به آن نکردند. دلیلش هم واضح است چرا که آن‌ها قدرت دارند. جریان سیاسی که در قدرت است، ضرورتی برای گفتگو و آشتی ملی نمی‌بیند. الان که کم و بیش وارد این ماجرا شده به واسطه نیازشان به رای مردم در انتخابات است. آن نیاز اگر نباشد اصولگرایان به هیچ وجه حاضر نیستند جواب سلام اصلاح طلبان را بدهند "

به عقیده زیباکلام "هر حرکتی که از سوی اصلاح طلبان در راستای انتخابات باشد بدون پرداختن به این که از ۲۹ اردیبهشت ۹۶ تا حالا چه اتفاقی در کشور رخ داده و بدون پاسخ دادن به حجم گسترده‌ای از سوالات ۲۴ میلیون نفر به هیچ جا نخواهد رسید. یعنی به هیچ وجه اصلاح طلبان موفق نخواهند بود. اولین، مهمترین و دشوارترین کاری که آن‌ها باید انجام دهند این است که در مورد پس از انتخابات ۲۹ اردیبهشت توضیح دهند."

این استاد دانشگاه با بیان اینکه که "اصلاح طلبان باید در مورد عملکرد آقای روحانی توضیح دهند"، تاکید کرد: "مردم اسباب بازی ما نیستند که هر وقت خواستیم آن‌ها را پای صندوق رای ببریم و پس از آن هیچ توضیحی درباره عملکرد و عمل به وعده‌ها داده نشود." او در پاسخ به این سوال که آیا اساسا آقای عارف و شخصیت‌هایی مثل ایشان را می‌توان نماینده مناسبی برای اصلاح طلبان تلقی کرد، گفت: «صرفنظر از اینکه چقدر این افراد جایگاه مردمی دارند، مسئله اساسی این است که اگر این آقایان به ۲۴ میلیون هوادار آقای روحانی در سال۹۶ بگویند در انتخابات مجلس شرکت کنید، چه تعداد از آن ۲۴ میلیون نفر پاسخ مثبت می‌دهند و مجددا با "تکرار می‌کنم" پای صندوق رای می‌روند؟ من معتقدم ۱۰ درصد آن ۲۴ میلیون نفر نیز همراهی نمی‌کنند؛ بنابراین اصلاح طلبان خیلی کار دارند که آن ۲۴ میلیون را پای صندوق بکشانند. واقعیت امر این است که اصلاح طلبان بخش عمده‌ای از اعتبار و حیثیت سیاسی خود را از دست داده اند.»
برچسب ها: صادق زیباکلام

۱۳۹۸/۰۲/۲۲ ۱۵:۱۷
برای شرکت حداکثری مردم ، نیاز به تضمین حداکثری ست... دیگه با حرف و وعده وعید کار به جایی نمی رسد (363482)
۱۳۹۸/۰۲/۲۲ ۲۳:۲۹
آقای زیبا کلام مردم بازیچه شما هم نیستند یادتان رفته که چندی پیش خودتان سنگ اصلاح طلبان که هیچ سنگ اسرائیل و آمریکا را به سینه می زدید؟! حالا در این آشفته بازار دست پیش می گیرید که پس نیافتید؟ برای این حرف ها دیگر خیلی دیر شده (363488)
ناشناس
Canada
۱۳۹۸/۰۲/۲۳ ۰۸:۰۱
آقای زیبا کلام که اصلاح طلب بود،حالا اصلاح طلبان چنین و چنان ؟؟؟!!!
ضمن اینکه موافقم مردم به آنچه فکر میکردند نرسیدند ولی اصولگرایان آرای بعضی نهادها ،افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و گروههای دیگر از این قبیل را پشت قباله ی خود دارند.اگر 10 درصد آرای 24 میلیونی به آنها الحاق شود برایشان کفایت میکند.البته وقتی با رای شکننده پیروز شوند صدا و سیما میدانند که چطور آن را یک موج بزرگ مردمی نشان دهد.
متاسفانه قشر متوسط جامعه که بار اصلی را به دوش میکشد از هر دو گروه شکست خورده است. (363490)
54621
۱۳۹۸/۰۲/۲۴ ۱۰:۳۵
تورا به خدا به فکر مردم باشید واقعا برای مردم در این پنج سال چه کرده اید که از حالا در فکر پیروزی دوباره در انتخابات هستید. (363510)
54621
۱۳۹۸/۰۲/۲۴ ۱۰:۳۵
تورا به خدا به فکر مردم باشید واقعا برای مردم در این پنج سال چه کرده اید که از حالا در فکر پیروزی دوباره در انتخابات هستید. (363511)
۱۳۹۸/۰۲/۲۴ ۱۱:۵۴
اقای زی ب اکلام؟ بابا هرکی تحصیلاتش بالاست که عقل کل نیست..... (363516)
۱۳۹۸/۰۲/۲۴ ۱۲:۱۷
اسباب بازی تو هم نیستند. (363517)