کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با بن‌بست آمریکا و چین بر سر تجارت

تعرفه‌های جدید باقی خواهند ماند

ایسنا , 23 ارديبهشت 1398 ساعت 14:12

گروه اقتصادی: به نظر می‌رسد آمریکا و چین در مذاکرات تجاری به بن‌بست رسیدند، زیرا واشنگتن خواستار قول چین برای اجرای تغییرات اساسی در قانون شده و پکن نیز اعلام کرده توافقی که ضد منافعش باشد را نخواهد پذیرفت.


جنگ تجاری میان دو غول اقتصادی جهان روز جمعه با اقدام آمریکا برای افزایش تعرفه روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار شدت گرفت. این اقدام پس از این صورت گرفت که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پکن را متهم کرد با بی‌اعتنایی به تعهدات اولیه در طول ماه‌ها مذاکره، خلاف وعده خود عمل کرده است.لری کودلاو مشاور اقتصادی کاخ سفید به شبکه فاکس نیوز، گفت: آمریکا مایل است چین با اجرای قوی تمهیدات برای یک توافق احتمالی موافقت کند و مسأله‌ی اساسی این است که پکن تمایلی به اجرایی کردن تغییرات توافق شده ندارد.وی وعده داد تعرفه‌ها تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد به قوت خود باقی می‌ماند. با این حال پکن همچنان در حالت تدافعی ماند و روزنامه خلق چین که ارگان حزب کمونیست حاکم بر این کشور است، در متنی که روز دوشنبه به چاپ رسید اعلام کرد چین هرگز احترام خود را زیرپا نخواهد گذاشت و هیچکس نباید انتظار داشته باشد که چین توافقی را قبول کند که مخالف منافعش است. همچنین درهای پکن به روی مذاکرات باز است، اما درباره موضوعات مهم اساسی نتیجه‌ای نخواهد داشت.

مشاور اقتصادی کاخ سفید اظهار کرد: احتمال بالایی وجود دارد که ترامپ در نشست گروه ۲۰ در ژاپن که اواخر ژوئن برگزار می‌شود با شیء جی پینگ رئیس جمهور چین دیدار کند. تا هفته گذشته انتظار می‌رفت ترامپ و شیء در این نشست یک توافق تجاری را امضا کنند.مذاکرات تجاری هفته گذشته پس از این‌که چین پیشنهاد کرد پیش‌نویس توافق‌نامه مورد بازنگری قرار گیرد به مانع برخورد. این کشور خواهان حذف شدن تعهدات پیشین مبنی بر تغییر قوانین چین برای اجرای سیاست‌های جدید در خصوص موضوعات مختلف از حمایت مالکیت معنوی تا انتقال اجباری فناوری بود.لیو هی، معاون نخست وزیر چین و مشاور اقتصادی عالی این کشور در مذاکرات پنج شنبه و جمعه گذشته با مقامات بلندپایه آمریکایی در واشنگتن درصدد دفاع از تغییر برآمد و استدلال کرد که چین ممکن است تغییرات سیاستی خود را از طریق فرمان‌هایی که توسط هیأت دولت صادر می‌شود کامل کند. اما رابرت لایتیزر نماینده تجاری آمریکا این موضوع را رد کرده و به لیو گفت که آمریکا روی احیای متن قبلی اصرار دارد.کودلاو گفت: ما ترجیح می‌دهیم این اصلاحات در توافقی صورت گیرد که قرار است در چین به قانون تبدیل شود نه این‌که تنها از سوی شورای دولتی این کشور اعلام شود. ما می‌خواهیم شاهد توافق روشن‌تری باشیم و تا آن زمان تعرفه‌ها را حفظ خواهیم کرد.

لیو هی روز شنبه اظهار کرد که چین به شدت با جدیدترین دور افزایش تعرفه‌های آمریکا روی واردات کالاهای چینی مخالفت کرده و به آن پاسخ خواهد گفت. کودلاو روز یکشنبه گفت: وی انتظار داشت تعرفه‌های تلافی‌جویانه اجرایی شود، اما هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.ترامپ به لایتیزر دستور داده است پروسه وضع تعرفه‌ها روی تمامی واردات از چین را آغاز کند در نتیجه حدود ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر کالای چینی هدف تعرفه‌های آمریکا قرار خواهد گرفت.لایتیزر گفت: تصمیم نهایی روی این موضوع هنوز انجام نگرفته، اما علاوه بر افزایش تعرفه‌ها در روز جمعه خواهد بود که طی آن تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار واردات چینی از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد.بر اساس گزارش رویترز، ترامپ مدعی شده است چین این تعرفه‌ها را پرداخت می‌کند، اما واردکنندگان که معمولاً شرکت‌های آمریکایی یا واحدهای شرکت‌های خارجی به ثبت رسیده در آمریکا هستند، ناچار هستند آنها را پرداخت کنند و کشاورزان آمریکایی نیز در میان کسانی هستند که از جنگ تجاری شدیدترین لطمه را دیدند، زیرا صادرات سویای آمریکایی به چین در سال ۲۰۱۸ به پایین‌ترین میزان در ۱۶ سال اخیر سقوط کرد.


کد مطلب: 177704

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/177704/تعرفه-های-جدید-باقی-خواهند-ماند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir