کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ابرها از چه زمانی بارور می‌شوند؟

ایسنا , 24 ارديبهشت 1398 ساعت 9:23

گروه جامعه: مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از موکول‌سازی بارورسازی ابرها در سال آبی آینده و اعمال تغییرات احتمالی در این فرآیند خبر داد.


فریده گلکار با بیان این‌که پروژه باروری ابرها در این فصل انجام نشده و انجام نخواهد شد، توضیح داد: دلیل اصلی عدم اجرای پروژه وضعیت ناپایدار جوی و شرایط خاص در کشور بود. از آنجا که احتمال سیلاب وجود داشت، خود را مجاز به اجرای پروژه باروری ابرها نمی‌دیدیم.وی از اجرای پروژه باروری ابرها برای سال آینده آبی خبر داد و تاکید کرد: البته منطقه هدف برای سال آبی آینده هنوز نهایی نشده، اما ممکن است شباهت‌هایی به گذشته داشته باشد.مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با اشاره به تغییر دستگاه اجرایی بارورسازی ابرها، اظهار کرد: دستگاه اجرایی، مؤسسه تحقیقات بود که به شرکت آب نیرو تبدیل شد، به همین دلیل ممکن است نوع نگاه و استراتژی این شرکت نسبت به مؤسسه تحقیقات تغییراتی داشته باشد.

گلکار درباره تغییرات احتمالی توضیح داد: از آنجا که شرکت آب، نیرو متولی امور سد و تولید برق آبی است و احتمال دارد تمرکز بیش‌تری روی مناطقی که تولید برق آبی صورت می‌گیرد، داشته باشد. در این راستا تأمین آب سد اهمیت بیش‌تری دارد البته سیاست‌گذاری‌ها هنوز به این مرحله نرسیده است.بر اساس این گزارش، پروژه بارورسازی ابرها در ایران عمری حدوداً ۴۰ ساله دارد اما اولین پروژه اجرای مستقل توسط کارشناسان ایرانی در تابستان ۸۷ در استان گیلان انجام گرفت.مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از آن زمان تاکنون پروژه‌های متعدد اجرایی و مطالعاتی باروری ابرها در مناطق مختلف به اجرا گذاشته‌است اما دولت دوازدهم و وزارت نیرو رویکرد خود را به بارورسازی ابرها تغییر دادند و با مطرح شدن کمک سپاه برای توسعه باروری ابرها جای پای این فناوری قرص شد.هدف اصلی اجرای پروژه‌های بارورسازی ابرها مقابله با بحران خشکسالی بود. بحرانی که به دلیل بارندگی‌های اخیر کشور کم رنگ‌تر شده و اجرای این پروژه‌ها را به تأخیر انداخته است.


کد مطلب: 177728

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/177728/ابرها-زمانی-بارور-می-شوند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir