به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۶ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۱۷۷۹۰۸

فعالیت بساط‌فروشان خیابان انقلاب ممنوع شد

گروه فرهنگ و هنر: بساط‌فروشان بخش‌هایی از خیایان انقلاب، این روزها در پیاده‌روهای اطراف، سرگردان هستند. وضع ممنوعیت بر بساط کردن، آنها را بیش از پیش نگران آینده کرده است.
فعالیت بساط‌فروشان خیابان انقلاب ممنوع شد
بر اساس پیشنهاد اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، بساط‌فروشان بخش‌هایی از خیابان انقلاب (حد فاصل پاساژ فروزنده تا خیابان فلسطین) دیگر نمی‌توانند اجناس خود را برای فروش روی زمین بگذارند. آنها باید اجناس خود را از روی زمین به‌طور کامل جمع کنند؛ هرچند ظاهرا قرار دادن آنها بر روی ارتفاع اشکالی ندارد! با این حال آنها مرتب برای جمع کردن اجناسشان از ماموران تذکر دریافت می‌کنند.عصرها تعداد زیادی از ماموران در خیابان انقلاب برای نظارت بر بساط‌فروشان کتاب، گشت‌زنی می‌کنند تا بلافاصله به آنها تذکر بدهند. بساط فروشان کتاب می‌گویند که از پیش از عید به آنها تذکر داده‌اند که نباید کتاب‌هایی مانند «بیشعوری»، «چهار اثر از فلورانس اسکاول شین»، «دنیای سوفی» و سایر آثار عوام پسند را بفروشند اما آرام آرام محدودیت‌ها بیشتر شده و وضع به اینجا رسیده است.

همزمان با وضع محدویت‌ برای دست‌دوم فروشان کتاب، انتشاراتی‌های معروف با انتشار کلیپی در شبکه اجتماعی اینستاگرام از مخاطبان می‌خواستند که تنها از کتاب‌فروشی‌ها خرید کنند.از سویی «طرح ساماندهی دستفروشان» مدت‌هاست که در دست بررسی‌ست و به جایی نرسیده. برخوردهایی هم که از طرف تیم انضباط شهری با بساطی‌ها می‌شود، آنها را ناامید کرده است.حضور بساط فروشان در این منطقه به پیش از انقلاب اسلامی بازمی‌گردد و قصه امروز و دیروز نیست اما کاهش درآمد کتابفروشی‌ها به ویژه در سال‌های اخیر که قیمت کاغذ بی‌امان بالا رفته، در این قضیه بسیار موثر بوده است.سردار رحیمی، رئیس پلیس پایتخت هم اعلام کرد که نیروی انتظامی به درخواست صنف کتاب‌فروشان و ناشران مبنی بر جمع آوری فروشندگان کتاب‌های مبتذل، ممنوعه و چاپ‌های غیرمجاز، طرح پاک‌سازی و ساماندهی معبر حدفاصل خیابان انقلاب تا چهار ولیعصر را با همکاری اکیپ انضباط شهری به اجرا گذاشته است.

«محمود آموزگار» نایب رئیس و سخنگوی اتحادیه ناشران و کتاب فروشان در پاسخ به این پرسش که آیا صنف شما برای برخورد با فروشندگان کتاب‌های احیانا مبتذل به نیروی انتظامی درخواست داده است، گفت: بحث مبتذل بحث فرعی است ما در رابطه با عرضه کتاب‌های قاچاق توسط دستفروشان شکایت داشته‌ایم. از این رو در مراجع مختلف این تقاضا را داشتیم که نسبت به ساماندهی و برخورد با این قضیه اقدام شود.وی در پاسخ این پرسش که چرا همکاران شما در بحث جمع‌آوری کتاب‌ها، بیشتر بر جمع‌آوری کتاب‌هایی مانند بیشعوری و چهار اثر متمرکز شده‌اند که اتفاقا دارای مجوز هستند اما به صورت افست به فروش می‌رسند، گفت: قوانین کشور می‌گوید کتاب‌هایی قابل عرضه هستند که مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد را داشته باشند و به صورت رسمی چاپ شده باشند، نه غیر رسمی و به صورت افست.سخنگوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان، افزود: اینکه تنها کتاب‌های دارای مجوز و چاپ رسمی به فروش برسند، قاعده قضیه است. کتاب‌های افست قاعدتا نباید در بازار جایی داشته باشند با این حال توسط دستفروشان عرضه می‌شوند. وی با بیان اینکه صنف ما بارها از شهرداری و شورای شهر درخواست داشته است که نسبت به ساماندهی اوضاع ورود کنند، گفت: زمانی که کتابفروشی‌ها عوارض و مالیات پرداخت می‌کنند و مجموعه هزینه‌های سنگینی دارند، درست نیست که مقابل چشم آنها کتاب‌های فاقد مجوز به فروش برسند.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: کتاب