به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۶ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۱۷۷۹۱۲

بهمنی: ارز به میزان زیادی در کشور وجود دارد

گروه اقتصادی: هر زمان صحبت از گرانی و کمبود کالا در بازار می‌شود، اولین چیزی که مسئولان می گویند، نبود منابع ارزی لازم برای واردات است. به گفته برخی مسئولان کشور، به دلیل تنگنا‌های موجود و تحریم های پولی و مالی، بسیاری از مرودات مالی قطع و همین باعث شده است تا ارز کمتری در دسترس واردکنندگان قرار گیرد.
بهمنی: ارز به میزان زیادی در کشور وجود دارد
این در حالی است که برخی نمایندگان مجلس اعتقاد دارند، چنین چیزی درست نیست و ایران به اندازه مورد نیاز خود ارز دارد، ولی اگر امروز میزان عرضه آن در بازار‌ها کم شده، به دلیل آن است که بسیاری از شرکت‌های دولتی از جمله پتروشیمی‌ها حاضر نیستند ارز حاصل از صادرات را وارد بازار کنند.محمود بهمنی در گفت‌وگویی در خصوص این موضوع اظهار داشت: در اوضاع کنونی، بیش از هر زمان دیگری باید مدیریت لازم را در کار‌ها اعمال کنیم. برای این منظور هم باید مدیریت واردات و صادرات و همچنین عرضه و تقاضای ارز را به شدت تحت کنترل داشته باشم.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ثبات اقتصادی ما وابسته به عرضه ارز در بازار است؛ بنابراین، اینکه می‌گویند ارزی نیست، به نظر من حرف درستی نیست. ما از نظر ارزی وضعیت خوبی داریم و این گونه نیست که فکر کنیم چیزی نداریم، چون تنها در سال گذشته ۴۲ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته ایم.

وی افزود: هر چند از ۴۲ میلیارد دلار تنها ۱۷ میلیارد دلار به کشور بازگشته است، اگر بقیه دلار‌ها را هم بازمی‌گردانند، امروز دیگر هیچ مشکلی نداشتیم. زمانی که ما ارز را به کسی که کالا صادر می‌کند می‌دهیم، باید بعد از صادرات میزان ارزی که از صادرات کسب کرده است، به کشور بیاورد.وی گفت: جالب است بدانید بیشتر این شرکت‌ها، شرکت‌های پتروشیمی ما هستند، و در واقع یا دولتی هستند یا نیمه دولتی؛ اما ارز حاصل از صادرات را به کشور وارد نمی‌کنند. اگر این ارز به کشور وارد شود، جواب تقاضا را می‌دهد، اما این ارز را وارد چرخه نمی‌کنند. از طرف دیگر، فروش نفت هم کاهش داشته و همه این‌ها دست به دست می‌دهند و بازار‌ها را به هم می‌ریزند.این نماینده مجلس گفت: اگر ما این مسائل را کنترل کنیم و بر اوضاع مدیریت داشته باشیم، می‌توانیم، شرایط را بهتر کنیم، ما ناامید نیستیم.

این نماینده مجلس گفت: ما چهل سال است تحریم هستیم و البته برخی‌ می گویند، تحریم‌ها هیچ زمانی این میزان نبوده است، اما من می‌گویم که شرکای بدتر از این هم داشته ایم. ما در سال‌های ۸۹، ۹۰، و ۹۱ بانک مرکزی مان و نیز تمام بانک‌های دیگر تحریم بودند و حتی فلزات قیمتی نیر تحریم شده بودند، اما به هر حال توانستیم کار خود را ادامه دهیم.خلاصه آنکه ما باید این تحریم‌ها را مدیریت کنیم و در این راه، تنها کنترل و نظارت می‌تواند اوضاع را سامان دهی کند.زمانی که قیمت‌ها مرتب در حال افزایش است، باید بخش‌های نظارتی فعال شوند، وقتی فاکتور خرید کالا یک قیمت است، اما به هنگام رسیدن به دست مشتری، چند برابر می‌شود، باید پرسید: چرا قیمت‌ها را این میزان بالا برده اند؟وی در ادامه یادآور شد: کالایی که امروز برای مثال ۱۰ واحد است، روز قبل ۵ واحد بوده، الان این کالا نباید به ۱۲ واحد به فروش برسد و به این ترتیب، این مسائل باید کنترل شود.

وی در پاسخ به این که شما به عنوان نماینده وظیفه نظارتی دارید، چرا اقدامی در این خصوص انجام نمی‌شود، گفت: مجلس وظیفه دارد، بر حسن اجرای قوانین نظارت کند و نمی‌تواند به مغازه‌ها برود و یک به یک قیمت‌ها را کنترل کند.نهاد‌های دیگر مانند سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و خود بازرسی ادارات باید در این موضوع ورود کنند.این نماینده با بیان اینکه عدم نظارت باعث ولنگاری در بازار‌های می‌شود، گفت: زمانی که نظارتی نیست، فروشندگان گستاخ می شوند و هر جنسی را با هر نرخی که بخواهند در بازار عرضه می‌کنند.نکته دیگر آنکه باید برای رونق اقتصادی هم اقداماتی انجام شود. در چند ماه اخیر هیچ اقدامی در خصوص رونق اقتصادی رخ نداده است، مواد اولیه به شدت در بازار کم است و کارخانه‌ها نمی‌توانند مواد اولیه خود را تأمین کنند و همین باعث شده تا کالا‌ها کمتر تولید شود و همین موضوع باعث بالا رفتن تقاضا و افزایش قیمت‌ها می‌شود.
مرجع : تابناک
برچسب ها: ارز محمود بهمنی