به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۶ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۱۷۷۹۳۵

ظریف: هیچ امکانی برای مذاکره با آمریکا نیست

گروه سیاسی: وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفرش به ژاپن به خبرنگاران گفت که هیچ امکانی برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد. ظریف هدف سفرش به ژاپن را مقابله با "تنش‌زایی" آمریکا عنوان کرده بود.
ظریف: هیچ امکانی برای مذاکره با آمریکا نیست
محمدجواد ظریف، در توکیو پس از دیدار با همتای ژاپنی خود، با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. او پیش‌تر گفته بود که مهم‌ترین هدفش از سفر به ژاپن "مشورت" با شرکای مهم جمهوری اسلامی در رابطه با "تنش‌زایی‌های آمریکا" است. ظریف پس از این دیدارها در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا او برای گفت‌وگوهای دوجانبه با واشنگتن به منظور کاهش تنش آماده است یا نه، گفت: «نه، هیچ امکانی برای مذاکره وجود ندارد.»
ظریف در دیدار امروز صبح خود با همتای ژاپنی‌اش تارو کونو، در مورد "آخرین تحولات برجام و اقدام قانونی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با بدعهدی و قانون‌شکنی دولت آمریکا و عدم اقدام قابل قبول اروپایی‌ها در اجرای برجام" گفت‌وگو کرده است. طرفین با اشاره به روابط تاریخی ایران و ژاپن "بر لزوم توسعه و تعمیق آن و تداوم رایزنی‌های سیاسی بین مقامات دو کشور" تاکید کرده‌اند.
وزیر خارجه پیش از سفر به ژاپن، به کشورهای ترکمنستان و هند سفر کرده و با همتایان خود در این دو کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود. هند و ژاپن از خریداران سنتی نفت ایران هستند. آمریکا اعلام کرده است که می‌خواهد فروش نفت جمهوری اسلامی را به صفر برساند. ظریف در بدو ورود خود به ژاپن در نخستین ساعات بامداد امروز پنجشنبه به وقت محلی، در فرودگاه توکیو گفت: «بعد از اقدامات آمریکا و تنش‌زایی‌های این کشور ضرورت دارد که مشورت‌هایی با کشورهای مهم و شرکای مهم جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد.»ژ

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و سخنگویی وزارت امور خارجه ایران، در جریان دیدار ظریف با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، در خصوص "روابط دوجانبه، مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، به ویژه برجام" بحث و تبادل نظر شده است. طبق همین گزارش، شینزو آبه برجام را "دستاورد مهمی" خوانده که "باید حفظ شود".
ظریف پیش از دیدار با آبه، با همتای ژاپنی خود دیدار کرد. به گزارش ایسنا، از دیگر محورهای گفت‌وگوی محمدجواد ظریف و تارو کونو، علاوه بر برجام و اقدامات و مواضع آمریکا و اروپا در قبال آن، "بررسی ابعاد مختلف روابط دوجانبه و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی" بوده است. طبق همین گزارش، ظریف و کونو دور دوم گفت‌وگوهایشان را "خصوصی" برگزار کرده‌اند.
 
ظریف پس از دیدار با همتای ژاپنی‌اش گفت: «وزیر خارجه ژاپن اعلام کرد که متعهد به برجام هستند و ژاپن علاقه‌مند است اقدامات دیپلماتیک خودش را برای کاهش تنش در منطقه ادامه دهد.» وزیر خارجه ایران افزود: «روش‌های کاهش تنش در منطقه و توقف اقدامات جنگ‌طلبانه آمریکا را برای ایشان توضیح دادم و اینکه ایران به دنبال درگیری در منطقه نیست، ولی همواره از منافع خود با قدرت دفاع کرده و اکنون نیز همین کار را انجام خواهد داد.»

وزیر خارجه ژاپن: ایران برجام را اجرا کند
به گزارش رویترز، ظریف ضمن "غیرقابل‌قبول" خواندن بازگشت تحریم‌های ایالات متحده، گفته است که ایران در برابر خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه سال گذشته از خود "خویشتنداری حداکثری" نشان داده است.
وزیر خارجه ژاپن نیز از "نگرانی شدید" این کشور نسبت به اوضاع خاورمیانه خبر داده و گفته است که توکیو "از هیچ تلاشی برای کاهش تنش و حل مناقشه" دریغ نخواهد کرد. تارو کونو همچنین ضمن تأکید بر حفظ توافق هسته‌ای، از ایران خواسته است تا به آن پایبند بماند.
 
روز گذشته نیز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با اشاره به اینکه خروج از برجام سودی برای ایران نخواهد داشت، به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرده بود تا از این توافق خارج نشوند. تنش میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده یک هفته پیش در سالگرد اعلام خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ اوج گرفت. واشنگتن تحریم‌های دیگری را علیه صنایع فلزی و معدنی ایران وضع کرد و تهران نیز اعلام کرد که دیگر به برخی تعهدات خود در قبال برجام پایبند نخواهد بود.

آمریکا علاوه بر استقرار بمب‌افکن‌های "بی-۵۲" در پایگاه نظامی "العدید" قطر، ناو هواپیمابر "یواس‌اس آبراهام لینکلن" را نیز به آب‌های منطقه اعزام کرد. دلیل این اقدام "تهدیدهایی از سوی ایران" اعلام شد. "عملیات خرابکارانه" در بندر فجیره امارات متحده عربی علیه چهار کشتی نیز بر تنش‌ها افزود و نگاه‌ها دوباره به جمهوری اسلامی معطوف شد؛ حادثه‌ای که مقام‌های ایران آن را "مشکوک" خواندند.

آمریکا همچنین روز گذشته اعلام کرد که بخش بزرگی از دیپلمات‌های خود را که حضورشان در عراق "ضروری" نیست، از این کشور خارج خواهد کرد. به گفته منابع دولتی ایالات متحده که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، دلیل این امر خطری است که از سوی شبه‌نظامیان عراقی که از سپاه پاسداران دستور می‌گیرند، متوجه آمریکایی‌هاست. در این میان برخی کشورها از جمله آلمان و بریتانیا نسبت به خطر بروز یک "جنگ ناخواسته" هشدار داده‌اند. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، گفته است که شکست قطعی توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند خطر درگیری نظامی در خاورمیانه را افزایش دهد.
برچسب ها: محمدجواد ظریف