کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حکم ۱۸ سال حبس برای سه نویسنده ایران

26 ارديبهشت 1398 ساعت 18:07

گروه سیاسی: رضا خندان (مهابادی)، کیوان باژن و بکتاش آبتین، سه عضو کانون نویسندگان ایران، مجموعا به ۱۸ سال زندان محکوم شدند.


کانون نویسندگان ایران امروز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت به حکم مجموعا ۱۸ سال زندان برای سه تن از اعضای خود اعتراض کرد. رضا خندان (مهابادی)، کیوان باژن و بکتاش آبتین، سه نویسنده‌ای هستند که هر یک به شش سال حبس محکوم شده‌اند. حکم شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران علیه این سه نویسنده دیروز چهارشنبه به وکلای آنان، ناصر زرافشان و راضیه زیدی، ابلاغ شده است. کانون نویسندگان ایران در بیانیه امروز خود از جمله "پرونده‌سازی و صدور حکم‌های سرکوبگرانه" ‌علیه رضا خندان، بکتاش آبتین و کیوان باژن را محکوم کرده و خواستار "لغو بی قید و شرط این حکم‌ها و مختومه کردن پرونده" شده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «این فقط محاکمه‌ و محکومیت سه نویسنده نیست. تنها محاکمه‌کانون نویسندگان ایران هم نیست. محکومیت همه‌نویسندگان و کسانی است که می‌خواهند از حق آزادی بیان برخوردار باشند.» کانون نویسندگان ایران همچنین در بیانیه خود "از همه نویسندگان و انسان‌های مدافع آزادی بیان می‌خواهد تا از هر راه ممکن به دفاع از این سه نویسنده بپردازند." رضا خندان، یکی از این سه نفر، ضمن تأیید خبر صدور حکم شش سال حبس برای خود و دو نویسنده دیگر، در گفت‌وگو با دویچه‌وله فارسی، احکام صادرشده از سوی قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران را "حتی ناقض خود قوانین جمهوری اسلامی" دانست.

خندان با اشاره به صدور چنین احکامی به دلیل "بیزاری و وحشت" مقام‌های حکومتی از تشکل‌های مستقل، هدف از صدور این احکام را "ایجاد رعب و وحشت و ترساندن دیگران" و "مقابله با اعتراضات و تشکل‌ها" در ایران عنوان کرد. رضا خندان (مهابادی) هدف از صدور احکام سنگین برای نویسندگان را "ایجاد رعب و وحشت و ترساندن دیگران" و "مقابله با اعتراضات و تشکل‌ها" در ایران می‌داند این نویسنده همچنین گفت که مصداق‌های مطرح‌شده از سوی دادگاه در مورد اتهام "تبلیغ علیه نظام" انتشار بیانیه‌های مختلف کانون نویسندگان ایران در طول حیات این تشکل و نیز انتشار بسیار محدود کتابی زیر عنوان "۵۰ سال کانون نویسندگان ایران" بوده که تنها ۳۰ دوره از آن برای استفاده داخلی در کانون منتشر شده است.

به گفته رضا خندان، مصداق مطرح‌شده در خصوص "اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور" نیز چیزی بیش از شرکت در مراسمی مانند مراسم سالگرد درگذشت احمد شاملو یا سالگرد قتل محمد مختاری و محمد جعفر پوینده، دو تن از جانباختگان قتل‌های سیاسی، نبوده است. رضا خندان، کیوان باژن و بکتاش آبتین هر یک به اتهام "تبلیغ علیه نظام" به یک سال و به اتهام "اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور" به پنج سال زندان محکوم شده‌اند. البته این حکم دادگاه بدوی است و متهمان می‌توانند تقاضای تجدیدنظر کنند. به گفته خندان، او و دو نویسنده دیگر "قطعا" به احکام صادره علیه خود اعتراض خواهند کرد.
 
خندان و باژن مردادماه سال گذشته (۱۳۹۷) در شعبه هفت دادسرای اوین حاضر و اتهام "تبلیغ علیه نظام" به آنها تفهیم شد. این دو نویسنده در آن زمان در ارتباط با پرونده‌ای که وزارت اطلاعات در سال ۹۴ برای آنها گشوده بود، به همراه بکتاش آبتین احضار شده بودند. سپس اما در آبان‌ماه سال گذشته اتهام "اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور" نیز به اتهام پیشین افزوده شد. بازپرس پرونده این سه نویسنده روز ۱۲ آبان‌ماه گذشته در شعبه هفت دادسرای اوین قرار کفالت خندان، باژن و آبتین را از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش داد و این سه نفر با تأمین کفالت تا برگزاری دادگاه آزاد شدند.

دوم بهمن‌ماه گذشته اما قاضی مقیسه، ضمن مخالفت با درخواست آنان برای حضور وکیل مورد نظرشان در دادگاه، قرار تأمین را از ۱۰۰ میلیون تومان، به وثیقه‌ یک میلیارد تومانی برای هر یک از آنان تبدیل کرد. بدین ترتیب این سه عضو کانون نویسندگان ایران به دلیل عدم توانایی در تأمین وثیقه، بازداشت و به اوین منتقل شدند. در نهایت اما رضا خندان، بکتاش آبتین و کیوان باژن به ترتیب در روزهای ششم، هشتم و دهم بهمن‌ماه ۹۷ با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند. انجمن جهانی قلم روز ۱۳ اردیبهشت ماه گذشته با انتشار بیانیه‌ای از محاکمه این سه عضو کانون نویسندگان ایران ابراز نگرانی کرده بود. به گفته این نهاد بین‌المللی، محاکمه این نویسندگان با "انگیزه‌های سیاسی" صورت گرفته و "نقض آشکار حق آزادی بیان آنها" محسوب می‌شود.


کد مطلب: 177937

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/177937/حکم-۱۸-سال-حبس-سه-نویسنده-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir