به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۸ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۱۷۸۰۴۴

كیهان: مذاکره ایران با آمریکا «سم قاتل» است

گروه سیاسی: امتداد نوشت: در حالیکه در مجموعه دولت و احزاب و شخصیت‌های اصلاح طلب هیچ اعلام رسمی مبنی بر طرفداری از مذاکره با امریکا دیده نمی‌شود اما دلواپسان با ساختن یک سناریو مشغول جنگ لفظی با دشمن فرضی هستند. نمونه‌اش روزنامه کیهان که تلاش دارد راهبرد اصلاح‌طلبان را مذاکره با امریکا در شرایط فعلی معرفی کرده و سپس به جنگ با این فرضیه برود: «مذاکره ایران با آمریکا» یک کلید رمز است؛ «تغییر ایران» و از این‌رو به موازات آنکه برای آمریکا و عوامل آن یک «ابر استراتژی» به حساب می‌آید، برای ملت ایران و جمهوری اسلامی «سم قاتل» می‌باشد. چرا که آنچه ذیل عنوان تغییر از آن حرف زده می‌شود فقط تغییر ایران است نه اینکه از تغییر در مناسبات آمریکا سخن به میان آید یا سخن از تغییر در مواضع آمریکا «هم» در میان باشد.»

 سعدالله زارعی در ادامه سرمقاله کیهان با بازنشر بخش‌هایی از نامه معروف به جام زهر نمایندگان مجلس ششم نوشته است: «امروز حدود 18 سال از آن مباحث گذشته است و می‌توانیم با بازخوانی پرونده‌ای که امروز یک بار دیگر از آن غبارزدایی شده، دریابیم میزان استحکام سخنان کسانی که آدرس تسلیم در برابر آمریکا را می‌دهند، چقدر است. و این در حالی است که در این فاصله اتفاقات مهمی در عرصه‌های داخلی و منطقه‌ای ایران افتاده که به میزان قدرت و اعتبارمان افزوده و از میزان قدرت و اعتبار آمریکا کاسته است.» اما سوال اصلی اینجاست: با توجه به برخی نشانه‌های واضح آیا دلواپسان در تلاشند تا هرگونه تحرکی در رابطه با تماس میان ایران و امریکا را ابتدا به گردن اصلاح‌طلبان بیاندازند و سپس به آن حمله کنند؟

 روزهای سخت لاریجانی
روزنامه جوان به موضوع انتخاب هیئت رئیسه مجلس برای سال آخر ورود کرده و بهانه‌اش را هم مصاحبه لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین قرار داده که گفته است خط قرمز فراکسیونشان لاریجانی است و عارف نباید کاندیدای ریاست شود. جالب اینجاست که جوان علی رغم تصورات و تحلیل‌های اولیه از این موضع‌گیری استقبال نکرده و عملا طرف حامیان ریاست مجدد لاریجانی را نگرفته است:«پیش از این بار‌ها برخی سیاسیون یا نمایندگان مجلس گفته بودند که مجلس تحت سیطره و نفوذ علی لاریجانی است و با نظر او رأی نمایندگان در مورد یک طرح یا لایحه تغییر می‌کند. علاوه بر این‌ها سخنان لاهوتی برای یک پارلمان که خانه دموکراسی و رأی ملت است، نشانه خوبی نیست و بیشتر به هواداری متعصبانه تماشاگران فوتبال شبیه است.»  یکشنبه هفته آینده مجلس هیئت رییسه سال اخر خود را خواهد شناخت و کم کم رسانه‌های اصولگرا وارد بازی خواهند شد. فعلا چراغ اول را جوان روشن کرده است. از مجلس هم خبرها به شکلی مخابره می‌شود که گویی کار لاریجانی برای تداوم ریاستش سخت‌تر از ادوار قبل است. حامیان این تحلیل نشانه‌اش را هم همین مصاحبه عجولانه و اشتباه لاهوتی می‌دانند.

 استانی شدن انتخابات خوب نیست چون ما را حذف می‌کند
 دلواپسان کم کم دلیل مخالفتشان با طرح استانی شدن انتخابات را رونمایی می‌کنند تا در سایه عدالت انتخاباتی و هشدار برای کاهش مشارکت حرف دلشان را اینگونه در وطن امروز بزنند:«در هیچ کشور توسعه‌یافته‌ای نظام انتخاباتی در سطح استان بر مبنای نظام انتخاباتی اکثریتی برگزار نمی‌شود. در کشورهایی که انتخابات پارلمانی بر مبنای نظام اکثریتی برگزار می‌شود، حوزه‌های انتخابیه، اکثریتی تک‌نماینده‌ای هستند. به عبارت بهتر، هیچ کشور توسعه‌یافته‌ای نظام انتخاباتی اکثریتی را در حوزه‌های انتخابیه چندنماینده‌ای اجرا نمی‌کند. دلیل آن این است که نظامات اکثریتی این ویژگی را دارند که جناح اقلیت در آن به‌طور کامل حذف می‌شود.»